کشف علت مرگ ناشی از استعمال سیگار الکترونیکی

چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
مقام‌های بهداشت و درمان دولت آمریکا می‌گویند عامل احتمالی بیماری ریوی ناشی از سیگارهای الکترونیکی را پیدا کرده‌اند؛ عاملی که موجب مرگ چندین نفر شده است.
تبلیغات

روز جمعه، مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا (CDC) گفت پژوهشگران ویتامین E استات را در مایعات ریوی ۲۹ فردی پیدا کردند که دراثر استعمال سیگار الکترونیکی بیمار شده بودند. ان اسکاچت، یکی از مقام‌های CDC می‌گوید:

این روغن در محل اصلی جراحت، در بیماران مذکور دیده می‌شد.

براساس تازه‌ترین آمار CDC، تاکنون حداقل ۳۹ نفر از دنیا رفته و بیش از دوهزار نفر بیمار شده‌اند. درحالی‌که پژوهشگران مدت‌ها است به ویتامین E استات به‌عنوان مقصر احتمالی مشکوک هستند، این نخستین‌باری است که CDC به‌طور علنی این مسئله را تأیید کرده است. مرگ‌و‌میر ناشی از مصرف سیگارهای الکترونیکی موجب شد ممنوعیت استفاده از این سیگارها در برخی از مناطق آمریکا اعمال شود. اسکاچت می‌گوید در آزمایشگاه‌های CDC، برای طیف گسترده‌ای از ترکیبات ازجمله روغن‌های دیگر و عصاره‌ها آزمایش انجام شد. درحالی‌که او این احتمال را رد نکرد که روغن‌های دیگر موجب بیماری شده باشند، نتایج آزمایشگاه را پیشرفتی در پژوهش برشمرد؛ زیرا در این آزمایش‌ها در افراد بیمار سم دیگری تشخیص داده نشد.

نتایج حاصل از ۲۹ بیمار که در آن‌ها ویتامین E استات دیده شده بود، هم از کسانی بودند که بیمار شده و بهبودی یافته بودند و هم کسانی بودند که از دنیا رفته بودند. در ۲۳ مورد THC، ماده‌ی محرک عصبی اصلی موجود در شاه‌دانه، نیز دیده شد. ویتامین E استات هم در غذاها و هم در محصولات آرایشی به‌خصوص کرم‌های موضعی یافت می‌شود. خوردن این روغن یا استفاده از آن روی پوست ضرری ندارد. اگرچه استنشاق آن به ریه‌ها آسیب می‌رساند و موجب بروز علائم سرفه، تنگی نفس و درد قفسه‌ی سینه می‌شود و در غلظت‌های بالا می‌تواند موجب کما و مرگ شود.

بررسی‌های چند ماه گذشته نشان داده‌اند سازندگان غیرقانونی کارتریج کانابیس، ماده‌ی مخدری که با نام‌های حشیش و ماری‌جوانا شناخته می‌شود، از این روغن به‌عنوان ماده‌ی رقیق‌کننده یا افزودنی برای پرکردن کارتریج استفاده می‌کنند. البته حداقل یک نفر از این قربانیان که بیمار شده بود، گفت کارتریج را از فروشگاه قانونی خریده است. در برخی از موارد، مشخص شد این روغن بخش عمده‌ای از روغن‌های استفاده‌شده در کارتریج‌ها را تشکیل می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات