هم‌بنیان‌گذار واتساپ: کاربران باید حساب‌های کاربری فیسبوک خود را پاک کنند

یک‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
برایان اکتون، هم‌بنیان‌گذار واتساپ، همچنان بر این عقیده‌ی خود مُصِر است که کاربران باید حساب‌های کاربری فیسبوک خود را پاک کنند.
تبلیغات

اواخر اسفند ۱۳۹۷، هم‌بنیان‌گذار واتساپ اعلام کرد همین الان فیسبوک را پاک کنید. بعد از گذشت ماه‌ها، وی هنوز بر عقیده‌ی خود مُصِر است و به‌تازگی در حاشیه‌ی نشست WIRED25 گفته است:

درحالی‌که کاربران خودشان باید درباره‌ی نحوه‌ی حضور و استفاده از شبکه‌های اجتماعی تصمیم‌ بگیرند، مصرانه کاربران را به پاک‌کردن فیسبوک تشویق می‌کنم.

بعد از رسوایی و بحران کمبریج آنالیتیکا، برایان اکتون از کاربران درخواست کرده بود فیسبوک را ترک کنند. در رسوایی کمبریج آنالیتیکا، داده‌های مربوط به ۸۷ میلیون کاربر به‌صورت نادرست دراختیار کمبریج آنالیتیکا قرار گرفت و در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا نیز از این داده‌ها سوءاستفاده شد.

برایان اکتون

برایان اکتون، هم‌بنیانگذار واتساپ

بعد از این رسوایی، برایان اکتون در توییتی با هشتگ DeleteFacebook# از کاربران خواست برای همیشه فیسبوک را کنار بگذارند و آن را پاک کنند. اکتون در سپتامبر ۲۰۱۷ از فیسبوک جدا شد و کمپینی علیه فیسبوک با همین هشتگ راه‌اندازی کرد. وی دلیل برخوردهای تند خود را معامله‌ی حریم خصوصی کاربران برای درآمدزایی اعلام کرده است. همین مسائل باعث شد برایان اکتون رابطه‌ی حسنه‌ای با مارک زاکربرگ نیز نداشته باشد. برایان اکتون درنهایت تصمیم گرفت میلیون‌ها دلار پول و سرمایه را رها کند و حتی به‌عنوان منتقد علیه شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک ظاهر شود. 

روزنامه‌نگاری به‌نام استیون لوی در مصاحبه‌ای با برایان اکتون درباره‌ی چرایی علنی‌کردن احساسات و تصمیماتش درقبال فیسبوک پرسید. اکتون در پاسخ اعلام کرد:

در آن مقطع زمانی، فیسبوک با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کرد. کاملا متوجه بودم زمان مناسبی برای افشای حقایق است. مشکل بزرگ و اساسی فیسبوک را کاملا درک می‌کردم و درنهایت، تصمیم گرفتم همه‌‌چیز را به‌صورت علنی مطرح کنم.
فیسبوک

در سال ۲۰۱۷، چامات پالیهاپیتیا، رئیس پیشین مرکز رشد شرکت نیز، اعلام کرد:

ما ابزارهایی ایجاد کرده‌ایم که ساختارهای اجتماعی جامعه‌مان را از هم پاشیده است.

برایان اکتون پس از ترک فیسبوک، مؤسسه‌ی غیرانتفاعی سیگنال (Signal)، یکی از رقبای واتساپ را راه‌اندازی کرد. روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر می‌توانند از پیام‌رسان رمزگذاری‌شده‌ی سیگنال در سراسر جهان استفاده کنند. درزمینه‌ی رمزنگاری پیام‌رسان‌ها برایان اکتون معتقد است مارک زاکربرگ باید طرزفکر خود را درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی تغییر دهد. موضوع رمزنگاری در اپلیکیشن‌های پیام‌رسان موضوعی بود که برخی سیاست‌مداران و مقام‌های دولتی از آن انتقاد کرده بودند.

سیاست‌مداران نگران پیامدهای امنیتی رمزگذاری پیام‌رسان‌ها هستند. ماه گذشته، ایالات متحده از فیسبوک خواست رمزنگاری در واتساپ را غیرفعال کند. تمامی این نگرانی‌ها به امنیت ملی مربوط می‌شود. باتوجه‌به آنچه گفته شد، مارک زاکربرگ با نبردی دشوار رو‌به‌رو است. برایان اکتون اعتقاد دارد:

اگر مارک زاکربرگ طرزفکر خود را تغییر دهد، فیسبوک قدرت بیشتری به‌دست خواهد آورد؛ ولی متأسفانه چنین رویکردی برای آن‌ها بسیار دشوار است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات