فورد و ماهیندرا شرکتی مشترک در هند تشکیل می‌دهند

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
فورد و گروه خودروسازی ماهیندرا توافق کردند که شرکت سرمایه‌گذاری مشترکی در هند تشکیل دهند؛ شرکت جدید مسئول تولید و عرضه‌ی محصولات تحت برند فورد در هند و بازارهای نوظهور خواهد بود.
تبلیغات

فورد و ماهیندرا شرکت سرمایه‌گذاری مشترکی در هند تشکیل می‌دهند که محصولات برند فورد را در این کشور تولید، عرضه و توزیع کنند؛ همچنین خودروهای فورد و ماهیندرا را در سایر بازارهای نوظهور عرضه خواهند کرد. فورد ۴۹ درصد از سهام این شرکت جدید را در اختیار دارد، در حالی که ماهیندرا دارای سهم ۵۱ درصدی است.

فورد

فورد از سال ۱۹۹۵ در هندوستان حضور دارد و روابط آن با گروه ماهیندرا به سال ۲۰۱۷ برمی‌گردد. مذاکرات در مورد سرمایه‌گذاری مشترک جدید در ماه آوریل گزارش و سپس هفته‌ی گذشته جزئیات بیشتری از آن منتشر شد. حرکت اخیر بخشی از برنامه‌ی تغییر ساختار جهانی فورد به شمار می‌رود و خودروساز آمریکایی در حال عقب‌نشینی از بازارهایی است که در آن مشتری کمی دارد. هم‌اکنون سود فورد در درجه‌ی اول به بازار آمریکای شمالی محدود می‌شود. فورد تحت فشار سهام‌داران، قصد دارد طی چند سال آینده ۱۱ میلیارد دلار پس‌انداز کند.

ماهیندرا روکسور / Mahindra Roxor

شرکت‌های خودروسازی آمریکایی و هندی در بیانیه‌ای اعلام کردند که براساس شرایط توافق که احتمالاً تا اواسط سال ۲۰۲۰ نهایی می‌شود، فورد دارایی‌های محلی خود از جمله هر دو کارخانه‌ی تولید خودرو در هند و کارمندان آن را به شرکت سرمایه‌گذاری مشترک جدید واگذار می‌کند.

مسئولان فورد می‌گویند، این سرمایه‌گذاری برای تولید سه خودروی جدید تحت برند فورد برنامه‌ریزی شده است و اولین آن‌ها خودروی شاسی‌بلند سایز متوسطی خواهد بود که از پلتفرم و سیستم محرکه مشترک با ماهیندرا بهره می‌برد. خودروهای این برند توسط شبکه‌ی فروش فورد در هند فروخته می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود این سرمایه‌گذاری مشترک تا اواسط سال ۲۰۲۰ به بهره‌برداری برسد. هم‌اکنون خودروی فورد اکواسپرت (Ford EcoSport) در کارخانه‌ی این شرکت در چمنال هند تولید می‌شود و ماهیندرا نیز خودروی آف‌رود Roxor خود را در ایالات متحده آمریکا می‌فروشد.

فورد

با تبدیل به شرکت سرمایه‌گذاری مشترک، فورد استراتژی خود را در هند تغییر می‌دهد؛ جایی که مدت‌ها است به دلیل سلطه‌ی خودروسازان آسیایی مانند سوزوکی و هیوندای برای فورد مشکل ایجاد کرده است و حتی تعدادی دیگر از خودروسازان نیز برای کسب سود در آن به مشکل برخورده‌اند. خودروساز میشیگانی طی دو دهه‌ی اخیر بیش از دو میلیارد دلار در هند سرمایه‌گذاری کرده است اما با وجود تلاش مداوم تنها ۳ درصد از میزان فروش بازار را در اختیار دارد؛ در حالی که ماروتی، سوزوکی، با ۵۰ درصد سهم بازار به‌عنوان پیشتاز فروش در این کشور شناخته می‌شود. 

جیم هکت، مدیرعامل فورد در بیانیه‌ای گفت:

شرکای قدرتمندی مانند ماهیندرا، نقش اساسی در تضمین رسیدن به چشم‌انداز دارند و ما در عین حال رقابتی باقی می‌مانیم و ارزش خود را برای سهام‌داران جهانی حفظ می‌کنیم.

شرکت‌های آمریکایی و هندی می‌گویند دو کارخانه‌ی تولید خودرو فورد (یکی در چنای در جنوب هند و دیگری در سنند در غرب هند که سال ۲۰۱۵ افتتاح شدند) به شرکت سرمایه‌گذاری مشترک جدید منتقل می‌شوند. با این حال فورد کارخانه تولید پیشرانه‌ی خود در سنند و مرکز تجاری جهانی خود در چنای را هم‌چنان حفظ می‌کند.

نهاد جدید که به‌طور عملیاتی توسط ماهیندرا اداره خواهد شد، خودروهای برند فورد را در هند تولید کرده و به فروش می‌رساند و وسایل نقلیه‌ی مشترک برند فورد و ماهیندرا را به بازارهای نوظهور صادر می‌کند.

فورد

گوراو ونگال، تحلیلگر ارشد خودرو در مرکز مشاوره IHS Markit در این زمینه گفت:

اگر شرایط به همین صورت پیش برود، ناامیدکننده است؛ اینکه فورد در کناری نشسته باشد و ماهیندرا کنترل امور را در دست بگیرد. اما با نگاهی به تحول سریع در بازار و تغییر در جهت فناوری برقی خودروها، این روش بهتری برای کاهش ریسک‌های سرمایه‌گذاری به نظر می‌رسد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات