گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک یون رونمایی شدند

چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک یون نخستین لپ‌تاپ‌های دنیا با نمایشگر QLED هستند و نشان می‌دهند که سامسونگ می‌خواهد از طریق آن‌ها حضور جدی‌تر در بازار لپ‌تاپ‌ها داشته باشد.
تبلیغات

سامسونگ شرکتی کره‌ای است که اکثر کاربران آن را به‌خاطر گوشی‌های هوشمند متنوعی که روانه‌ی بازار می‌کند، می‌شناسند. این شرکت طی سال‌های اخیر در حوزه‌ی تولید لپ‌تاپ نیز ورود کرده است. کره‌ای‌ها شب گذشته دو لپ‌تاپ جدید را با ویژگی‌های متنوع در مراسمی خاص رونمایی کردند تا این‌بار جدی‌تر از قبل در بازار لپ‌تاپ‌ها حضور یابند. 

گلگسی بوک فلکس ( Galaxy Book Flex) و گلکسی بوک یون (Samsung Galaxy Book Ion) لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ هستند که قرار است به‌ترتیب جایگزین لپ‌تاپ‌های قدیمی نوت‌بوک ۹ پن و نوت‌بوک ۹ شوند. سامسونگ لپ‌تاپ‌های جدیدش را چه از لحاظ ظاهری و چه از لحاظ سخت‌افزاری با تغییراتی درخورتوجه همراه کرده است تا این محصولات بیش‌ازپیش حس پریمیوم را به کاربر منتقل کنند. 

سامسونگ گلکسی بوک فلکس / Samsung Galaxy Book Flex

گلکسی بوک فلکس

گلکسی بوک Flex و Ion، دو محصول جدید از سوی سامسونگ هستند که طبق ادعای این شرکت، بسیار قابل‌حمل‌اند و از قدرت سخت‌افزاری بالایی بهره می‌گیرند تا جواب‌گوی نیازهای مختلف کاربران باشند. لپ‌تاپ سامسونگ گلکسی بوک فلکس و یون محصولاتی کاربردی برای آن‌دسته از کاربران هستند که زیاد جابه‌جا می‌شوند و به دستگاهی نیاز دارند که ضمن قابل‌حمل بودن، از پس انجام هر کاری بر بیاید.

یانگ‌جیو چوی، قائم‌مقام ارشد کسب‌و‌کار رایانه در سامسونگ، می‌گوید کاربران هنگام انتخاب لپ‌تاپ، معمولا مجبور می‌شوند بین قدرت سخت‌افزاری بالا و میزان قابل‌حمل بودن، یکی را انتخاب کنند. او می‌گوید موضوع یادشده درمورد گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک یون صدق نمی‌کند و این لپ‌تاپ‌ها ضمن بهره‌مندی از سخت‌افزار قوی و نمایشگری باکیفیت، بسیار قابل‌حمل هستند. 

سامسونگ گلکسی بوک فلکس / Samsung Galaxy Book Flex

گلکسی بوک فلکس

از همان زمانی‌که شایعات اولیه درمورد احتمالی معرفی لپ‌تاپ جدید از سوی سامسونگ منتشر شدند، بسیاری از کاربران انتظار داشتند این شرکت بخواهد از سخت‌افزاری عالی در محصولاتش استفاده کند.

گلکسی بوک فلکس و یون نخستین لپ‌تاپ‌های دنیا با نمایشگر QLED هستند

در ضمن پس از گذر چند نسل، می‌شد انتظار داشت که کره‌ای‌ها طرحی محصولات جدیدشان را موردبازنگری قرار دهند و تغییراتی مهم در آن‌ها اعمال کنند. تغییراتی که سامسونگ در گلکسی بوک فلس و گلکسی بوک یون اعمال کرده، در راستای زبان طراحی مدرنی است که این شرکت در اوایل سال ۲۰۱۹ با لپ‌تاپ نوت‌بوک ۹ پرو به‌نمایش گذاشت.

گلکسی بوک‌های جدید، نخستین لپ‌تاپ‌های سامسونگ هستند که به نمایشگر باکیفیت QLED مجهز می‌شوند. درواقع این لپ‌تاپ‌ها، نخستین لپ‌تاپ‌های دنیا با نمایشگر QLED به‌شمار می‌آید و از این رو اهمیت ویژه‌ای دارند. نمایشگر فلکس و یون جزئیات را با دقت بالا و رنگ‌ها را به‌شکلی سرزنده به‌تصویر می‌کشد و تجربه‌ی لذت‌بخشی را به‌کاربر منتقل می‌کند. QLED همان فناوری ویژه‌ای است که سامسونگ از آن برای تولید تلویزیون‌های صفحه‌تخت رده‌بالایش استفاده می‌کند؛ این یعنی گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک یون توانایی ویژه‌ای در نمایش محتوای بصری دارند و از این حیث لپ‌تاپ‌های بسیار خوبی به‌شمار می‌آیند.

سامسونگ گلکسی بوک فلکس / Samsung Galaxy Book Flex
سامسونگ گلکسی بوک فلکس / Samsung Galaxy Book Flex
سامسونگ گلکسی بوک فلکس / Samsung Galaxy Book Flex
سامسونگ گلکسی بوک فلکس / Samsung Galaxy Book Flex
سامسونگ گلکسی بوک فلکس / Samsung Galaxy Book Flex

گلکسی بوک فلکس

سامسونگ می‌گوید نمایشگر لپ‌تاپ‌های جدیدش روشنایی زیادی دارد؛ براساس اطلاعات رسمی، نمایشگر به‌کار‌رفته در گلکسی بوک فلکس و یون در حالت معمولی حداکثر روشنایی ۴۰۰ نیت را ارائه می‌دهد؛ بااین‌حال نمایشگر موردبحث می‌تواند با استفاده از حالت خاصی با نام Outdoor Mode که به‌صورت ویژه برای کار کردن در محیط‌های خارجی طراحی شده است، روشنایی را به ۶۰۰ نیت برساند. این یعنی لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ می‌توانند حتی هنگام قرارگیری در معرض نور مستقیم، جزئیات را به‌‌وضوح در برابر چشمان شما قرار دهند. افزون بر موارد یادشده، نمایشگر لپ‌تاپ‌های سامسونگ در مقایسه با نسل‌های قبل، دقت رنگی بالاتری را ارائه می‌دهد.

دو لپ‌تاپ جدید سامسونگ برای پردازش وظایف مختلفی که به آن‌ها محول می‌شود از تراشه‌های جدید نسل دهمی اینتل استفاده می‌کنند؛ لپ‌تاپ تبدیل‌پذیر گلکسی بوک فلکس به پردازنده‌ی ۱۰ نانومتری سری آیس لیک (Ice Lake) مجهز شده است، درحالی که گلکسی بوک یون از پردازنده‌ی ۱۴ نانومتری سری کامت لیک (Comet Lake) استفاده می‌کند. این یعنی پردازنده‌ی مرکزی گلکسی بوک فلکس، جدیدتر از گلکسی بوک یون است و قدرت پردازشی بیشتری نسبت به آن دارد.

سامسونگ گلکسی بوک آیون / Samsung Galaxy Book Ion

گلکسی بوک یون

گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک یون در دو مدل با اندازه‌ی ۱۳ و ۱۵ اینچ قرار است به دست علاقه‌مندان برسند؛ تمامی مدل‌های این لپ‌تاپ‌های جدید تحت پشتیبانی پروژه‌ی آتنا (Project Athena) شرکت اینتل قرار دارند؛ موضوعی که نشان می‌دهد لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ می‌توانند با یک‌بار شارژ، نهایتا ۹ ساعت عمر باتری را ارائه دهند.

لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ می‌توانند در نقش شارژر بی‌سیم ظاهر شوند

کره‌ای‌ها می‌گویند بهینه‌سازی‌های ویژ‌ه‌ای را نیز در گلکسی بوک فلکس و یون اعمال کرده‌اند تا نمایشگر این لپ‌تاپ‌ها انرژی چندان زیادی از باتری سلب نکند. پروژه‌ی آتنا ابتکار ویژه‌ی اینتل برای شناسایی و بازاریابی لپ‌تاپ‌های خاص است که جزئیات بیشتر آن را می‌توانید در این مقاله بخوانید. در کنار موارد یادشده، لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ از وای‌فای ۶ به‌همراه تاندربولت ۳ بهره‌مند هستند.

سومین تغییر مهم لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ با نسل‌های پیشین، بهره‌مندی این محصولات از تاچ‌پدی خاص با پشتیبانی از فناوری شارژ معکوس اختصاصی سامسونگ با نام Wireless PowerShare است که پیش‌تر آن را در گوشی‌های پرچم‌دار این شرکت دیده بودیم. بر این اساس گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک یون به‌لطف بهره‌مندی از تاچ‌پد موردبحث می‌توانند در نقش شارژر بی‌سیم تمام‌عیاری با استاندارد شی (Qi) ظاهر شوند و تمام دستگاه‌های الکترونیکی شما را که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند، شارژ نمایند. 

سامسونگ گلکسی بوک آیون / Samsung Galaxy Book Ion

گلکسی بوک یون

قابلیت موردبحث، در دنیای لپ‌تاپ‌ها قطعا قابلیتی عجیب به‌شمار می‌آید؛ البته نحوه‌ی کار با آن چندان ساده نیست و نمی‌توانید صرفا گوشی خودتان را روی تاچ‌پد بگذارید تا روند شارژ شدن آن آغاز شود. در ابتدا باید حالت شارژ بی‌سیم را با فشار دادن هم‌زمان کلیدهای خاصی روی کیبورد فعال کنید. در ضمن هنگامی که از طریق لپ‌تاپ در حال شارژ دستگاهی خاص هستید، استفاده از تاچ‌پد غیرممکن می‌شود؛ موضوعی که محدودیت‌های مهم در عملکرد لپ‌تاپ ایجاد می‌کند. به‌بیانی دیگر، اگر با لپ‌تاپ به شارژ دستگاه‌های دیگر بپردازید، نمی‌توانید همچون حالت معمولی از آن استفاده کنید. البته اگر ماوس جداگانه‌ای داشته باشید، محدودیت‌های یادشده را می‌توانید دور بزنید. 

از آن‌جایی که دیگر اجزای بدنه‌ی لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک یون از فلز ساخته شده‌اند، ترک‌پد شیشه‌ای دستگاه تنها جایی بود که می‌شد از طریق آن دستگاه‌های دیگر را به‌صورت بی‌سیم شارژ کرد. گلکسی بوک سامسونگ لپ‌تاپ تبدیل‌پذیری است که از لولای ۳۶۰ درجه‌ای استفاده می‌کند تا تجربه‌ی کار با آن به دو شکل وجود داشته باشد. بدنه‌ی گلکسی بوک فلکس از جنس آلومینیوم با رنگ زیبای آبی است که جذابیت خاصی دارد. 

افزون بر موارد یادشده، شاهد اعمال تغییراتی خاص در قلم لمسی ویژه‌ی سامسونگ یعنی S Pen هستیم که تنها همراه‌با مدل فلکس عرضه می‌شود. قلم لمسی اس پن از این پس دارای ژست‌های حرکتی مشابه قلم گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ با نام Air Action است تا کاربردی‌تر از قبل شود. کاربر می‌تواند به‌لطف Air Action،‌ با استفاده از قلم اس پن از طریق ژست‌های حرکتی، لپ‌تاپش را کنترل کند. برای مثال کاربر می‌تواند از طریق ژست حرکتی، اسلایدهای پاورپوینت را بدون نیاز به لمس لپ‌تاپ عوض کند؛ کاربر همچنین می‌تواند بدون نیاز به نزدیک شدن به لپ‌تاپ، ویدئوی درحال پخش را به‌ عقب برگرداند.

سامسونگ گلکسی بوک آیون / Samsung Galaxy Book Ion

گلکسی بوک یون

در ضمن اپلیکیشن‌های مختلف سازگار با اس پن نیز با برخی بهبودها مواجه شده‌اند تا تجربه‌ی کار با آن‌ها لذت‌بخش‌تر شود. همچنین سامسونگ در بدنه‌ی گلکسی بوک یون از فلز منیزیم استفاده کرده و این لپ‌تاپ کمتر از یک کیلوگرم وزن دارد تا شدیدا قابل‌حمل باشد. سامسونگ می‌گوید مدل ۱۵/۶ اینچ گلکسی بوک یون قرار است با حافظه‌ی SSD اضافه و حافظه‌ی رم DDDR4 عرضه شود. کره‌ای‌ها این لپ‌تاپ را با رنگ نقره‌ای روانه‌ی بازار خواهند کرد.

گلکسی بوک Flex و گلکسی بوک Ion لپ‌تاپ‌هایی تمام‌فلزی هستند

یکی از مهم‌ترین تغییرات گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک یون نسبت به نسل‌های قبل، به طراحی این لپ‌تاپ‌ها برمی‌گردد؛ جایی که محصولات موردبحث سامسونگ، تغییرات درخورتوجهی به‌خود دیده‌اند تا بیش‌ازپیش مدرن به‌نظر برسند. لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ همچون نوت‌بوک ۹ پرو به‌طور کامل از فلز ساخته شده‌اند و لمس بدنه‌ی آن‌ها حس خوبی به‌ کاربر منتقل می‌کند. سامسونگ بالاخره در گلکسی بوک فلکس و یون تصمیم گرفته است، طراحی قدیمی‌اش را کنار بگذارد و این محصولات را با طراحی مدرن و جذابی تولید کند. 

با مقایسه‌ی کوتاهی بین گلکسی بوک فلکس با نوت‌بوک ۹ پن (که متعلق به سال گذشته‌ی میلادی است) متوجه می‌شویم که تفاوت‌های ظاهری جالبی بین آن‌ها دیده می‌شود. در گلکسی بوک فلکس برخلاف نوت‌بوک ۹ پن لبه‌های منحنی، جایگزین لبه‌های تیز شده‌اند. افزون بر این موارد، لپ‌تاپ جدید سامسونگ در اطراف نمایشگرش حاشیه‌ی بسیار کمتری دارد، موضوعی که باعث شده است اندازه‌ی کلی لپ‌تاپ کاهش یابد و این محصول ظاهری مدرن پیدا کند.

سامسونگ گلکسی بوک آیون / Samsung Galaxy Book Ion
سامسونگ گلکسی بوک آیون / Samsung Galaxy Book Ion
سامسونگ گلکسی بوک آیون / Samsung Galaxy Book Ion
سامسونگ گلکسی بوک آیون / Samsung Galaxy Book Ion
سامسونگ گلکسی بوک آیون / Samsung Galaxy Book Ion

گلکسی بوک یون

به‌طور کلی با نگاهی به گلکسی بوک فلکس متوجه می‌شویم که سامسونگ تمرکز ویژه‌ای روی طراحی آن داشته است؛ بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که نوت‌بوک ۹ پرو از طراحی شبیه به مک‌بوک پروهای اپل بهره می‌گیرد. ظاهرا سامسونگ این بار تصمیم گرفته است به‌طور ویژ‌ه‌تری به طراحی دستگاهش اهمیت دهد تا گلکسی بوک فلکس ظاهری منحصربه‌فرد پیدا کند. کره‌ای‌ها ظاهرا توانسته‌اند در این امر موفق شوند.

تاکنون هیچ‌گونه اشاره‌ای به قیمت سامسونگ گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک یون نشده است. البته سامسونگ می‌گوید قیمت این لپ‌تاپ‌های جدید حول و حوش قیمت نوت‌بوک ۹ پن و نوت‌بوک ۹ خواهد بود. افزون بر این موارد، هنوز تاریخ دقیقی به‌عنوان تاریخ عرضه‌ی لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ انتخاب نشده است. کره‌ای‌ها می‌گویند که گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک یون اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی روانه‌ی بازار خواهند شد؛ این یعنی برای عرضه‌ی این محصولات به بازار باید چندین ماه صبر کنیم. نکته‌ی مهم دیگر، عدم عرضه‌ی گلکسی بوک S است؛ سامسونگ پیش‌تر گفته بود، لپ‌تاپ موردبحث را که از پردازنده‌ی آرم بهره می‌گیرد، در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ روانه‌ی بازار می‌کند؛ اما حال که تقریبا دو ماه از زمان گذشته، شاهد عرضه‌ی لپ‌تاپ گلکسی بوک S نبوده‌ایم.

در انتها می‌توانید در جدولی نظاره‌گر مقایسه‌ی مشخصات فنی بین لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ باشید:

مقایسه مشخصات فنی لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک فلکس و گلکسی بوک یون

پارامتر / نام لپ‌تاپ

گلکسی بوک فلکس ۱۳ اینچ

گلکسی بوک فلکس ۱۵ اینچ

گلکسی بوک یون ۱۳ اینچ

گلکسی بوک یون ۱۵ اینچ

ابعاد

۳۰۲/۶ در ۲۰۲/۹ در ۱۲/۹ میلی‌متر

۳۵۵/۰ در ۲۲۷/۲ در ۱۴/۹ میلی‌متر

۳۰۵/۷ در ۱۹۹/۸ در ۱۲/۹ میلی‌متر

۳۵۶/۱ در ۲۲۸/۰ در ۱۴/۹ میلی‌متر

وزن

۱/۱۵ کیلوگرم

۱/۵۷ کلوگرم (مدل مجهز به کارت گرافیک مجزا)

۱/۵۲ کلوگرم (مدل مجهز به گرافیک مجتمع)

۰/۹۷ کیلوگرم

۱/۲۶ کیلوگرم (مدل مجهز به کارت گرافیک مجزا)

۱/۱۹ کیلوگرم (مدل مجهز به گرافیک مجتمع)

نمایشگر

۱۳/۳ اینچ، QLED، وضوح فول HD پلاس (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل)

۱۵/۶ اینچ، QLED، وضوح فول HD پلاس (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل)

۱۳/۳ اینچ، QLED، وضوح فول HD پلاس (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل)

۱۵/۶ اینچ، QLED، وضوح فول HD پلاس (۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل)

پردازنده‌ی مرکزی (CPU)

پردازنده‌ی نسل دهمی سری آیس لیک اینتل

پردازنده‌ی نسل دهمی سری آیس لیک اینتل

پردازنده‌ی نسل دهمی سری کامت لیک اینتل

پردازنده‌ی نسل دهمی سری کامت لیک اینتل

پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)

Iris Plus GraphicsUS یا UHD Graphics اینتل

جی‌فورس MX250 انویدیا با ۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 (مدل مجهز به کارت گرافیک مجزا)

Iris Plus GraphicsUS یا UHD Graphics اینتل (مدل مجهز به گرافیک مجتمع)

UHD Graphics اینتل

جی‌فورس MX250 انویدیا با ۲ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 (مدل مجهز به کارت گرافیک مجزا)

UHD Graphics اینتل (مدل مجهز به گرافیک مجتمع)

حافظه‌ی رم

حداکثر ۱۶ گیگابایت از نوع LPDDR4x

حداکثر ۱۶ گیگابایت از نوع LPDDR4x

حداکثر ۱۶ گیگابایت از نوع DDR4

حداکثر ۱۶ گیگابایت از نوع DDR4 + یک رم لپ‌تاپی (Sodimm)

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

حداکثر ۱ ترابایت SSD از نوع NVMe

حداکثر ۱ ترابایت SSD از نوع NVMe

حداکثر ۱ ترابایت SSD از نوع NVMe

حداکثر ۱ ترابایت SSD از نوع NVMe + یک اسلات SSD برای ارتقاء

دوربین / میکروفون

وب‌کم 720p / میکروفون دوگانه

وب‌کم 720p / میکروفون دوگانه

وب‌کم 720p / میکروفون دوگانه

وب‌کم 720p / میکروفون دوگانه

صدا

اسپیکر استریو AKG با Smart Amp

اسپیکر استریو AKG با Smart Amp

اسپیکر استریو AKG با Smart Amp

اسپیکر استریو AKG با Smart Amp

پشتیبانی از حسگر اثر انگشت

بله

بله

بله

بله

بهره‌مندی از قلم S Pen

بله

بله

خیر

خیر

کیبورد

دارای نور پس‌زمینه

دارای نور پس‌زمینه

دارای نور پس‌زمینه

دارای نور پس‌زمینه

باتری

۶۹/۷ وات‌ساعت

۶۹/۷ وات‌ساعت

۶۹/۷ وات‌ساعت

۶۹/۷ وات‌ساعت

درگاه

دو درگاه تاندربولت ۳، یک درگاه USB-C، اسلات میکرو SD

دو درگاه تاندربولت ۳، یک درگاه USB-C، اسلات میکرو SD

یک درگاه تاندربولت ۳، دو درگاه USB 3.0، یک درگاه HDMI

یک درگاه تاندربولت ۳، دو درگاه USB 3.0، یک درگاه HDMI

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد محصولات جدید سامسونگ چیست؟

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی انواع لپ‌تاپ‌‌های اداری و گیمینگ نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق لپ‌تاپ‌های ایسوس، ایسر، مک‌بوک‌های اپل، انواع لپ‌تاپ لنوو و محصولات دل و اچ‌پی و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات