مدیاتک تراشه‌های ارزان‌قیمت 5G را سال ۲۰۲۰ برای گوشی‌های میان‌رده عرضه می‌کند

سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
گزارش‌ها حاکی از آن هستند که مدیاتک قصد دارد در سال ۲۰۲۰ میلادی به تولید تراشه‌‌های ارزان‌قیمت 5G برای گوشی‌های هوشمند میان‌رده روی بیاورد.
تبلیغات

مدیاتک اوایل سال ۲۰۱۹ به‌صورت رسمی از نخستین تراشه‌ی مبتنی بر فناوری 5G خود پرده‌برداری کرد. این تراشه که از مودم هلیو M70 استفاده می‌کند، به هسته‌‌های جدید Cortex-A77 آرم مجهز شده است و برای پردازش کارهای گرافیکی از پردازنده‌ی گرافیکی Mali-G77 استفاده می‌کند. افزون‌بر این‌ها، تراشه‌ی 5G اختصاصی مدیاتک دارای فناوری هوش مصنوعی خاصی است که توسط همین شرکت توسعه داده شده است.

تراشه‌ی ۷ نانومتری موردبحث که از آن با کدنام MT6885 یاد می‌شود، بدون شک از بسیاری جهات در دسته‌ی تراشه‌های رده‌بالا قرار می‌گیرد و برای گوشی‌های هوشمند پرچمدار تولید شده است. با این‌حال آن‌طور که رسانه‌ی MyDrivers نوشته است، تراشه‌ی MT6885 قرار نیست تنها تراشه‌ی 5G مدیاتک برای سال آینده‌ی میلادی باشد. رسانه‌ی موردبحث می‌گوید که مدیاتک از مدتی پیش کار روی تراشه‌ی 5G جدیدی را آغاز کرده است که انداره‌ی کوچک‌تری دارد و از قیمت پایین‌تری نسبت به MT6885 بهره می‌برد. ظاهرا مدیاتک قصد دارد این تراشه را سال ۲۰۲۰ عرضه کند.

رسانه‌ی MyDrivers می‌گوید، تراشه‌ی جدید مدیاتک که ظاهرا با کدنام MT6873 از آن یاد می‌شود و مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری است، اساسا از همان معماری تراشه‌ی بالارده‌ی 5G شرکت بهره خواهد گرفت و به‌همین جهت شباهت‌های زیادی به آن خواهد داشت. گفته می‌شود که تراشه‌ی جدیدی که معرفی و عرضه‌ی آن برای سال ۲۰۲۰ تعیین شده، نسبت به MT6885 قیمتی پایین‌تر دارد و اندازه‌ش به‌میزان ۲۵ درصد کوچک‌تر است. 

5G

تراشه‌ی جدید MT6873 احتمالا در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ میلادی به تولید انبوه خواهد رسید. این یعنی تراشه‌ی موردبحث احتمالا در گوشی‌هایی که قرار است در سه‌ماهه‌ی سوم سال آینده‌ی میلادی معرفی و عرضه شوند، حضور پیدا خواهد کرد و پشتیبانی از فناوری 5G را به آن‌ها خواهد آورد.

اخبار مربوط به تولید تراشه‌ی 5G مقرون‌به‌صرفه توسط مدیاتک در حالی منتشر می‌شوند که حدودا یک ماه پیش کوالکام اعلام کرده بود، قصد دارد تراشه‌‌های جدیدی را از خانواده‌ی تراشه‌های اسنپدراگون ۷۰۰ و اسنپدراگون ۶۰۰ با پشتیبانی از فناوری 5G معرفی کند. در واقع تراشه‌های موردبحث مخصوص بازار میان‌رده‌ها هستند و بدین طریق پشتیبانی از 5G را به این دسته از گوشی‌ها می‌آورند. این یعنی احتمالا در سال ۲۰۲۰ میلادی شاهد افزایش درخورتوجه گوشی‌های 5G در بازار خواهیم بود. در این سال تراشه‌های 5G میان‌رده‌ی متعددی تولید خواهند شد و دست تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند برای استفاده از آن‌ها در محصولات‌شان باز خواهد بود. 

رقابت بین مدیاتک و کوالکام در سال ۲۰۲۰ در نهایت به‌نفع کاربران تمام خواهد شد؛ زیرا احتمالا این دو شرکت به‌شدت روی قیمت‌گذاری تراشه‌هایشان مانور خواهند داد و سعی خواهند کرد قیمت زیادی را برای آن‌ها تعیین نکنند؛ موضوعی که باعث می‌شود گوشی‌های میان‌رده‌ی مجهز به 5G سال ۲۰۲۰ نیز قیمت چندان زیادی نسبت به گوشی‌های امسال نداشته باشند. با همه‌ی این‌ها، به‌نظر می‌رسد که مدیاتک برنامه‌های ویژه‌ای را برای سال ۲۰۲۱ نیز تدارک دیده است.

مدیاتک

رسانه‌ی MyDrivers در ادامه‌ی گزارشش می‌نویسد، وقتی تراشه‌های موردبحث مدیاتک روانه‌ی بازار شوند، این شرکت به تولید تراشه‌های جدیدی با لیتوگرافی ۶ نانومتری روی خواهد آورد تا آن‌ها را عرضه کند. MyDrivers می‌گوید که مدیاتک در حال حاضر چهار تراشه‌ی جدید در دست ساخت دارد تا آن‌ها را با اتکا به لیتوگرافی ۶ نانومتری تولید کند. همچنین تراشه‌های یادشده قرار است به هسته‌های جدید Hercules آرم که نسل بعدی Cortex-A77 محسوب می‌شوند، مجهز شوند. افزون بر موارد یادشده، تراشه‌های ۶ نانومتری مدیاتک از پردازنده‌ی گرافیکی جدیدی نیز استفاده خواهند کرد.

گفته می‌شود که مدیاتک قصد دارد تراشه‌های ۶ نانومتری 5G خود را در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۰ به تولید انبوه برساند تا از آن‌ها در گوشی‌های هوشمند سال ۲۰۲۱ استفاده شود. تراشه‌هایی که لیتوگرافی ۶ نانومتری دارند در مقایسه با تراشه‌های ۷ نانومتری به‌میزان اندکی انرژی از باتری سلب خواهند کرد و قدرت پردازشی بیشتری خواهند داشت. فراموش نکنید که یکی از نگرانی‌های اصلی درمورد تراشه‌های 5G این است که چنین تراشه‌هایی به‌دلیل بهره‌مندی از نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی، مصرف باتری بالایی دارند. دقیقا به همین دلیل است که شرکت‌های مختلف در حال افزایش ظرفیت باتری گوشی‌هایشان هستند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات