پیکسل 4 موفق شد از DxOMark امتیاز ۱۱۲ را کسب کند

سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
مؤسسه‌ی DxOMark شب گذشته بررسی موشکافانه‌ی دوربین گوگل پیکسل ۴ را منتشر کرد و امتیاز عالی ۱۱۲ را به آن داد. درادامه نگاهی به این بررسی خواهیم انداخت.
تبلیغات

پیکسل ۴ نخستین گوشی هوشمند گوگل است که در پنل پشتی‌اش از دو دوربین استفاده می‌کند و از این حیث پیشرفت درخورتوجهی درمقایسه‌با نسل‌های قبل به‌خود دیده است. این گوشی گوگل از دو دوربین با لنزهای عریض و تله‌فوتو استفاده می‌کند که در‌این‌بین، ممکن است نبود حسگر فوق‌عریض حس شود. افزون‌براین، دوربین سلفی پیکسل ۴ شباهت‌هایی با دوربین سلفی پیکسل ۳ دارد.

دوربین اصلی پرچم‌دار جدید گوگل از حسگر ۱۲/۲ مگاپیکسلی با اندازه‌ی 1/2.55 اینچ و ۱/۴ میکرومتر پیکسل، فاصله‌ی کانونی ۲۷ میلی‌متری، لنزی با دیافراگم f/1.7 و لرزش‌گیر تصویر اپتیکال برخوردار است. دوربین دوم نیز به لنز تله‌فوتو با فاصله‌ی کانونی ۵۰ میلی‌متر و حسگر ۱۶ مگاپیکسلی با اندازه‌ی 1/3.6 اینچ مجهز شده است. دوربین مذکور حدودا ۲ برابر بزرگ‌نمایی اپتیکال را ارائه می‌دهد.

گوگل پیکسل 4 / Google Pixel 4

پرچم‌دار جدید گوگل می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ ۳۰‌ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کند. البته نبود امکان فیلم‌برداری 4K@60fps یکی از مواردی است که انتقادات کاربران را به‌دنبال داشته است؛ بااین‌حال گوگل می‌گوید اکثر مردم به ضبط ویدئو در وضوح 1080p تمایل بیشتری نشان می‌دهند؛ از‌این‌رو، تصمیم گرفته است به‌جای آوردن امکان ضبط ویدئو 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه به پیکسل ۴، روی بهبود فیلم‌برداری در حالت 1080p متمرکز شود. 

DxOMark در بررسی‌ دوربین‌ گوشی‌ها، تنظیمات را روی حالت پیش‌فرض قرار می‌دهد و فیلم‌برداری دوربین پیکسل ۴ به‌طور پیش‌فرض روی 1080p تنظیم شده است. گوشی جدید گوگل همچون نسل پیشین از قابلیت جالبی بهره می‌برد که با اتکا به آن می‌تواند هنگام ضبط ویدئوهای 1080p به‌صورت خودکار نرخ فریم را از ۳۰ به ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه و برعکس، تغییر دهد. درضمن، سیستم‌ لرزش‌گیر ویژه‌ای که مبتنی‌بر حسگر ژیروسکوپ است، به ضبط ویدئوها به‌شکلی روان‌تر کمک می‌کند. 

بهبودهای سخت‌افزاری فقط یک جنبه از تغییرات دوربین پیکسل ۴ درمقایسه‌با نسل قبل هستند و گوگل بهبودهای مهمی نیز در نرم‌افزار دوربین گوشی جدیدش اعمال کرده است. این‌بار پیکسل ۴ به قابلیت‌های جدیدی نظیر عکاسی نجومی مجهز شده است تا لذت عکاسی با این گوشی دوچندان شوند. افزون‌بر‌این، پردازش‌های پیچیده‌ی نرم‌افزاری و بهره‌گیری از تکنیک‌های عکاسی محاسباتی همواره به گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل کمک کرده‌اند تا امتیازات چشمگیری در رتبه‌بندی DxOMark کسب کنند. پیکسل ۴ درکنار داشتن این پردازش‌های پیچیده، به دو دوربین مجهز شده است تا کیفیت نهایی تصاویری که ثبت می‌کند، بیش‌ازپیش افزایش دهد. 

مشخصات کلیدی دوربین پیکسل ۴ گوگل

دوربین دوگانه

دوربین اصلی: حسگر ۱۲/۲ مگاپیکسلی 1/2.55 اینچ با فاصله‌ی کانونی ۲۷ میلی‌متر و دیافراگم f/1.7، مجهز به سیستم لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS)

دوربین دوم (تله‌فوتو): حسگر ۱۶ مگاپیکسلی 1/3.6 اینچ با فاصله‌ی کانونی ۵۰ میلی‌متر و دیافراگم f/2.4، مجهز به سیستم لرزش‌گیر تصویر اپتیکال (OIS)

مجهز به سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF)

فلاش LED دوگانه

امکان ضبط ویدئو 4K با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه (تنظیمات دوربین به‌صورت پیش‌فرض روی 1080p قرار گرفته است)

جابه‌جایی خودکار نرخ فریم در بین 30fps و 60fps در حالت فیلم‌برداری 1080p

DxOMark به‌دنبال بررسی عمیق و دقیق دوربین پیکسل ۴، امتیاز کلی ۱۱۲ را به آن داد. همان‌طورکه درابتدا انتظارش را داشتیم، پیکسل ۴ گوگل حداقل روی کاغذ پیشرفت درخورتوجهی درزمینه‌ی دوربین درمقایسه‌با مدل پیشین به‌‌خود دیده است. درواقع بررسی‌های DxOMark نشان می‌دهد پیکسل ۴ در‌مقایسه‌با پیکسل ۳، تجربه‌ی همه‌جانبه‌تری از عکاسی و فیلم‌برداری ارائه می‌دهد؛ از‌این‌رو، گوشی مهمی به‌شمار می‌آید. این ادعاها در حالی مطرح می‌شوند که پیکسل ۴ به لنز فوق‌عریض نیز مجهز نشده است.

گوشی جدید گوگل در بخش عکاسی موفق شده است امتیاز ۱۱۷ را کسب کند. این امتیاز پیکسل ۴ را به‌صورت مشترک با گلکسی نوت ۱۰ پلاس 5G سامسونگ در رده‌ی دوم برترین گوشی‌های هوشمند بازار درزمینه‌ی عکاسی قرار می‌دهد. امتیاز ۱۱۷ در حالی برای پیکسل ۴ به‌دست آمده است که این گوشی درمقایسه‌با نوت ۱۰ پلاس 5G دوربین‌های کمتری در پنل پشتی‌ دارد.

پیکسل 4 گوگل / google pixel 4

مورد مهمی که DxOMark به آن اشاره کرده، این است که نوت ۱۰ پلاس 5G توانسته هنگام فعال‌بودن همه‌ی لنزهایش (به‌ویژه فوق‌عریض) امتیاز ۱۲۶ را درزمینه‌ی عکاسی ثبت کند؛ از‌این‌رو، گوشی مذکور در‌این‌زمینه عملکرد بهتری از پیکسل ۴ دارد. این بخش از رتبه‌بندی DxOMark یکی از مواردی است که باعث سردرگمی بسیاری از کاربران شده است. 

DxOMark در بررسی خود بارها به پیشرفت دوربین پیکسل ۴ درمقایسه‌با پیکسل ۳ و پیکسل 3a اشاره کرده است. با همه‌ی این‌‌ها، موبایل جدید گوگل در رتبه‌بندی این مؤسسه فاصله‌ی نسبتا زیادی با هواوی میت ۳۰ پرو دارد. DxOMark در‌این‌باره می‌گوید:

پیکسل ۴ با کسب امتیاز کلی ۱۱۲ از DxOMark، ازلحاظ دوربین به‌راحتی در بین ۱۰ گوشی برتر بازار جای می‌گیرد. همچنین، با کسب امتیاز ۱۱۷ در بخش عکاسی از اجسام ساکن، پیشرفت درخورتوجهی درمقایسه‌با مدل پیشین به‌خود دیده است و بهبود کیفیت تصویر در بسیاری از بخش‌ها، ازجمله بخش بزرگ‌نمایی دیده می‌شود.پیکسل ۴ درزمینه‌ی فیلم‌برداری نیز در بین برترین‌ها جای می‌گیرد. این گوشی با کسب امتیاز ۱۰۱ در بخش فیلم‌برداری به‌صورت مشترک با گلکسی نوت ۱۰ پلاس 5G سامسونگ در رده‌ی نخست جدول DxOMark جای گرفته است. تمامی دستگاه‌های جدیدی که در رده‌ی نخست جدول جای گرفته بودند، به‌صورت پیش‌فرض ویدئوهای 4K را ضبط می‌کردند. این یعنی پیکسل ۴ نخستین گوشی هوشمندی است که با تنظیمات پیش‌فرض 1080p توانسته است در رده‌ی نخست رتبه‌بندی DxOMark ازلحاظ فیلم‌برداری جای بگیرد. 

DxO درادامه‌ی بررسی‌‌اش تأکید کرده است بهبودهای درخورتوجهی در تصاویر بزرگ‌نمایی‌شده با پیکسل ۴ دیده می‌شوند. درضمن، بهبودهای مختلف اعمال‌شده در بخش‌های دیگر دوربین دست‌به‌دست هم داده‌اند تا پیکسل ۴ بتواند امتیاز نهایی بسیار درخشانی درزمینه‌ی عکاسی کسب کند. با نگاهی به جزئیات امتیاز پیکسل ۴ می‌توانید نبود امتیاز بخش دوربین فوق‌عریض را به‌خوبی حس کنید. تاکنون مشخص نیست نبود دوربین فوق‌عریض چقدر روی امتیاز نهایی پیکسل ۴ اثرگذار بوده است. 

پیکسل ۴ موفق شده در بخش عکاسی، امتیاز ۱۱۷ و در بخش فیلم‌برداری، امتیاز ۱۰۱ را کسب کند

قوت‌های اصلی دوربین پیکسل ۴ از نگاه DxO شامل مواردی مثل اکسپوژر دقیق در محیط‌های دارای نور زیاد، توانایی ثبت تصاویر بسیار پرجزئیات در محیط‌های داخلی، دقت زیاد در نمایش رنگ‌ها، تعادل سفیدی دقیق، بزرگ‌نمایی عالی، رندر عالی پوست و اکسپوژر مناسب هنگام ثبت تصاویر در شب هستند.

برخلاف آنچه انتظارش را داشتیم، پیکسل ۴ درزمینه‌ی فیلم‌برداری امتیاز چشمگیری از DxOMark کسب کرده است تا در بین برترین گوشی‌های بازار قرار گیرد. کسب امتیاز ۱۰۱ باعث شده است پیکسل ۴ یکی از نخستین دستگاه‌هایی باشد که با تنظیمات پیش‌فرض 1080p در بین برترین‌های DxOMark جای می‌گیرد. درضمن همان‌طور‌که این مؤسسه اعلام کرد، پرچم‌دار جدید گوگل نخستین گوشی دنیا است که با فیلم‌برداری 1080p به رتبه‌ی نخست جدول راه پیدا می‌کند.

با درنظرگرفتن پشتیبانی‌نکردن دوربین پیکسل ۴ از فیلم‌برداری 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه، کسب این امتیاز برایمان تعجب‌برانگیز است و هم‌زمان ادعاهای روز گذشته‌ی گوگل را درزمینه‌ی اعمال بهبود در فیلم‌برداری 1080p تأیید می‌کند. از مدت‌ها پیش شایعاتی درباره‌ی بهبودهای دوربین پیکسل ۴ درزمینه‌ی فیلم‌برداری شنیده بودیم؛ اما انتظار چنین بهبودی را نداشتیم.

امتیاز DxoMark پیکسل 4 گوگل

آیفون ۱۱ پرو مکس اپل یکی دیگر از گوشی‌های پرچم‌داری است که DxOMark آن را بررسی می‌کند. شدیدا منتظر دیدن عملکرد دوربین پرچم‌دار جدید اپل هستیم تا ببینیم درمقایسه‌با محصولاتی نظیر پیکسل ۴ چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ به‌ویژه بدین‌دلیل که طبق ادعای اهالی کوپرتینو، گوشی آیفون ۱۱ پرو مکس به دوربین پیشرفته‌ای با فناوری جدید «سمَنتیک رندرینگ» مجهز شده است.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی کیفیت دوربین پرچم‌دار جدید گوگل چیست؟

قیمت به‌روز و مشخصات فنی و هر اطلاعات موردنیاز دیگر برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به پرسش‌های شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس خواهد بود. همچنین، می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، گوشی‌های شیائومی، هواوی و آیفون‌‌های اپل از همین بخش استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات