چرا پیکسل 4 نمی‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ 60fps ضبط کند؟

دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پیکسل ۴،‌ پرچم‌دار جدید گوگل، ویدئوهای 4K را تنها با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه ضبط می‌کند؛ دلیل این موضوع چیست؟ گوگل اخیرا توضیحاتی در این رابطه ارائه داده است.
تبلیغات

پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال (Google Pixel 4 XL) نخستین گوشی‌های هوشمند خانواده‌ی پیکسل هستند که در پنل پشتی به بیش از یک دوربین مجهز شده‌اند و از این حیث، اهمیت خاصی در بین محصولات گوگل دارند. گرچه گوشی‌های جدید گوگل به‌لطف بهره‌مندی از حسگرهای بیشتر، توانایی بالاتری برای ثبت تصاویر باکیفیت دارند، اما نقص خاصی در توانایی آن‌ها در زمینه‌ی ضبط ویدئو دیده می‌شود. گوگل تصمیم گرفته است توانایی ضبط ویدئوی 4K پیکسل ۴ را تنها به نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه محدود کند.

گوشی گوگل پیکسل ۴ ایکس‌ال نیز همچون مدل معمولی این خانواده از گوشی‌ها، ویدئوهای 4K را تنها با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط می‌کند؛ موضوعی که باعث شده است بسیاری از کاربران ازجمله اکثر طرفداران سرسخت پیکسل‌ها ناراحتی خود را به گوگل ابراز کنند. در همین راستا گوگل اخیرا توضیحاتی ارائه داده است. با این‌ حال احتمال می‌دهیم که گفته‌های مطرح‌شده توسط گوگل به مذاق بسیاری از معترضان خوش نیاید.

پیکسل 4 گوگل / google pixel 4

ساعاتی پیش فردی با نام کاربری stanzillaz در توییتر سؤالی را از گوگل در رابطه با عدم توانایی پیکسل ۴ برای ضبط ویدئوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه پرسید. حساب کاریری رسمی گوگل در پاسخ به این کاربر اعلام کرد، بسیاری از مردم همچنان به ضبط ویدئو با وضوح 1080p تمایل نشان می‌دهند. به‌علاوه به‌نظر می‌رسد که متخصصان گوگل به‌جای قرار دادن قابلیت ضبط ویدئو 4K@60fps در پیکسل‌های جدید، تصمیم گرفته‌اند به‌طور ویژه روی بهبود کیفیت ویدئوهای ضبط‌شده در حالت 4K@30fps و البته 1080p تمرکز کنند. 

گوگل می‌گوید ویدئوهای 1080p در مقایسه با ویدئو‌های 4K دارای نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه، حجم بسیار کمتری را اشغال می‌کنند. در واقع طبق ادعای این شرکت، ویدئوهای 4K@60fps به‌ازای هر دقیقه حداکثر نیم گیگابایت را از حافظه‌ی ذخیره‌سازی گوشی اشغال می‌کنند.

پیکسل ۴ گوگل / google pixel 4

افزون بر موارد یادشده، به‌دلیل بهره‌مند بودن گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال از دوربین‌هایی توانمند، احتمالا بسیاری از کاربران این گوشی‌ها فقدان حالت فیلم‌برداری 4K@60fps را حس نخواهند کرد؛ چرا که گوشی‌های جدید گوگل در هر صورت تصاویر و ویدئوها را با کیفیتی بسیار عالی ثبت می‌کنند و در بسیاری از زمینه‌‌های عکاسی، عملکردی فوق‌العاده دارند. برای مثال طبق مقایسه‌ی انجام‌گرفته بین دوربین‌ گوشی‌های پیکسل ۴ و اپل آیفون ۱۱ پرو توسط رسانه‌ی Wccftech، متوجه می‌شویم که دقت نمایش رنگ‌ها در دوربین گوشی گوگل بالاتر است.

حساب کاربری گوگل در توییتر نوشته است:

سلام، پیکسل ۴ از طریق دوربین پشتی‌اش می‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه ضبط کند. ما متوجه شده‌ایم که اکثر کاربران، ضبط ویدئو با وضوح 1080p را ترجیح می‌دهند، بنابراین تصمیم گرفتیم به‌جای اینکه امکان فیلم‌برداری 4K@60fps را به پیکسل‌های جدید بیاوریم، انرژی‌مان را روی بهبود کیفیت تصاویر در حالت 1080p متمرکز کنیم. ویدئوهایی 4K دارای نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه به‌ازای هر دقیقه، تا نیم گیگابایت از حافظه‌ی گوشی را اشغال می‌کنند.

بااین‌حال بسیاری از کاربران، گفته‌های مطرح‌شده از سوی گوگل را قبول ندارند و از اینکه پیکسل ۴ نمی‌تواند ویدئوهای 4K را با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه ضبط کند، ابراز ناامیدی کرده‌اند. این افراد انتظار داشتند که پیکسل ۴ بتواند همچون بسیاری دیگر از پرچمداران بازار، چنین ویدئوهایی را ضبط کند. فراموش نکنید که ضبط چنین ویدئوهایی باعث می‌شود فشار بسیار بیشتری روی سخت‌افزار دستگاه وارد شود. به‌دفعات دیده‌ایم دستگاه‌هایی که سخت‌افزار قدرتمندی داشته‌اند، هنگام ضبط ویدئوی 1080p عملکرد کندی از خود نشان داده‌اند؛ این موضوع هنگام ضبط ویدئوی 4K شدیدتر هم می‌شود.

امکان اضافه کردن توانایی ضبط ویدئوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه به گوشی‌های هوشمند، از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری نیز وجود دارد؛ پوکوفون اف وان یکی از گوشی‌هایی است که با به‌روزرسانی نرم‌افزاری به چنین قابلیتی مجهز شد. بنابراین احتمال دارد که اهالی مانیتین‌ویو بخواهند در آینده از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری، چنین امکانی را برای گوشی‌های جدیدشان فراهم کنند.

قیمت به‌روز، مشخصات فنی و هر اطلاعاتی که برای خرید ارزان‌ و آگاهانه‌ی گوشی هوشمند نیاز دارید را در بخش محصولات زومیت بیابید. در این بخش، علاوه‌بر مشخصات فنی دقیق و پاسخ به سوالات شما، امکان مقایسه‌ی دو یا چند محصول درکنار گالری تصاویر رسمی محصولات دردسترس شما خواهد بود. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت گوشی سامسونگ، لیست قیمت گوشی شیائومی، هواوی و آیفون های اپل از بخش محصولات زومیت استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات