جیپ گلادیاتور XMT معرفی شد

پنج‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فیات کرایسلر با همکاری شرکت نظامی AM General آمریکا، از نسخه‌ی جدید جیپ گلادیاتور XMT رونمایی کرد.
تبلیغات

جیپ برای خدمت به ارتش آمریکا متولد شد و سازندگان آن اکنون با رونمایی از نسخه‌ی کاملاً جدید گلادیاتور XMT، به اصل و ریشه‌ی خود بازمی‌گردند. علاقه‌مندان به خودروهای نظامی، AM General را با خودروی هاموی (Humvee) می‌شناسند. حالا این شرکت با همکاری فیات کرایسلر از خودروی مفهومی و نظامی جیپ گلادیاتور اکستریم (XMT) به‌عنوان ایده‌ای برای خودروهای تاکتیکی سبک و جدید رونمایی کرد. نسخه‌ی فعلی این پیکاپ برای کارایی و عملکرد مناسب در ارتباطات نظامی طراحی شده است، اما AM General می‌تواند انواع مختلفی را برای پاسخگویی به نیازهای خاص مشتری از جمله به‌عنوان وسیله‌ی حمل‌ونقل یا وظایف فرماندهی و کنترل تولید کند. خودروی مفهومی جیپ گلادیاتور XMT، اولین حضور خود را در نشست سالانه و نمایشگاه انجمن ارتش ایالات متحده جشن خواهد گرفت.

اندی هاو، مدیرعامل AM General درباره‌ی این خودرو گفت:

سرمایه‌گذاری جدید فرصتی به ما نشان می‌دهد که تخصص خود را در زمینه‌ی خودروهای تاکتیکی سبک به نمایش بگذاریم و به فیات کرایسلر کمک کنیم تا موفقیت جهانی گلادیاتور را افزایش دهد و ورود احتمالی‌اش به بازارهای جدید نظامی تسهیل شود.

AM General درباره‌ی آنچه انجام می‌دهد تا جیپ گلادیاتور XMT را برای جنگ آماده کند، جزئیات زیادی ارائه نمی‌دهد. مسئولان این شرکت آمریکایی فقط می‌گویند که برای بهبود قابلیت جیپ و توانمندی حرکت در مسیرهای آف‌رود، قطعات سفارشی و تجاری موجود در سطح نظامی به آن اضافه می‌کنند و شرکت قصد دارد گلادیاتور جدید را با پیشرانه‌ی بنزینی و دیزلی ارائه دهد.

Jeep Gladiator XMT / جیپ گلادیاتور xmt

AM General به روشنی اذعان می‌کند که این خودروی مفهومی هم‌اکنون فقط برای سنجش علاقه‌ی مشتری و دریافت بازخورد تولید شده است. با این حال AM General آماده است تا در صورت دریافت سفارش، پیکاپ نظامی جیپ گلادیاتور XMT را تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ راهی بازار کند.

جزئیات زیادی از این خودروی نظامی در دست نیست، اما تصاویر نشان می‌دهد جیپ گلادیاتور جدید به سپر جلویی بزرگ، محافظ جلوپنجره و وینچ مجهز شده است. از جمله سایر امکانات آن می‌توان به ریل‌های محافظ جانبی و صندلی‌های مخصوص با کمربند سه‌نقطه‌ای اشاره کرد. وانت نظامی جدید همچنین دارای آینه‌های جدید است و از رینگ‌های ویژه‌ای بهره می‌برد که در لاستیک‌های بزرگ BFGoodrich قرار گرفته‌اند.

مسئولان فیات کرایسلر اعلام کرده‌اند که قصد دارند نسخه‌ی دیزلی این خودرو را نیز برای مشتریان عرضه کنند؛ قرار است گلادیاتور جدید سال آینده با پیشرانه ۳ لیتری اکودیزل خورجینی ۶ سیلندر عرضه شود. آن‌طور که گفته می‌شود، این پیشرانه ۲۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۵۹۹ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین از یک پیشرانه‌ی بنزینی پنتااستار (Pentastar) خورجینی ۶ سیلندر با حجم ۳/۶ لیتر بهره می‌برد. پیشرانه‌ی بنزینی دارای ۲۸۵ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۲ نیوتن‌متر گشتاور است.

FCA fiat chrysler

تصاویر غیررسمی کمی وجود دارد که نشان می‌دهد جیپ و فیات کرایسلر در حال ساخت نسخه‌ای قدرتمند از گلادیاتور با نام هرکول هستند. شایعات حاکی از تولید پیشرانه‌ای با قدرت تقریبی ۵۰۰ اسب‌بخار برای این مدل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات