گوگل استادیا ۲۸ آبان به‌صورت رسمی آغاز به‌کار می‌کند

سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
دقایقی پیش و طی رویداد رسمی Made by Google '19، زمان آغاز به‌کار سرویس بازی استادیا اعلام شد.
تبلیغات

استادیا، سرویس بزرگ استریم بازی شرکت گوگل (اجرای بازی روی سرورهای قدرتمند گوگل و تحویل بلادرنگ محتوای گیمینگ روی شبکه به کاربران) است؛ این سرویس همچون شبکه نتفلیکس است، ولی این بار برای استریم بازی‌ها رقابتی بی‌محابا را با کنسول‌های واقعی آغاز خواهد کرد؛ این سرویس به‌واقع به رقیبی سرسخت برای نسل بعدی کنسول‌ها بدل خواهد شد.

گوگل در نظر دارد، با سرویس استادیا تحول عظیمی در نحوه‌ی تجربه‌ی بازی‌ها اجرا کند تا بدین ترتیب بدون نیاز به سخت‌افزاری توانمند مانند کامپیوتر یا کنسول‌های بازی، کاربران تنها به‌واسطه‌ی مرورگر کروم و یک دسته‌ی بازی قادر به تجربه‌ی جدید‌ترین عناوین و با کیفیت بسیار بالا باشند.

در روند اجرای بازی، تمامی ورودی‌ها از سمت کامپیوتر شما به سرورهای گوگل ارسال شده، در محیط بازی پردازش می‌شود و هر واکنش مطابق با آن ورودی به‌صورت محتوای استریم و در آن واحد به سمت خروجی نمایشگر شما بازمی‌گردد. به همین دلیل میزان تأخیر در این فرایند اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اگر میان دستور ورودی شما و مشاهده‌ی نتیجه‌ی آن روی نمایشگر حتی دو سه ثانیه تأخیر وجود داشته باشد، تجربه‌ی گیمینگ خوشایندی نخواهید داشت.

محدودیت‌های سرویس استادیا همچنان در حال تشریح و بررسی است؛ اما گوگل تصریح کرده که استادیا سرانجام قادر خواهد بود تا بازی‌ها را با اسکیل آپی تا 8K و خروجی فریمی تا بیش از ۱۲۰ فریم‌بر‌ثانیه اجرا کند و در شروع کار، اجرای انواع بازی بارزولوشن 4K و خروجی عالی ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه یک روال عادی به شمار می‌رود.

گوگل تاکنون جزئیات زمان رسمی ارایه‌ی استادیا را اعلام نکرده بود. اما غول دنیای فناوری دقایقی پیش و طی رویداد اختصاصی Made by Google '19، آغاز این سرویس بازی را از ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان‌ ماه) برای آن دسته از کاربرانی که نسخه‌ی ۱۳۰ دلاری Founder Edition را خریداری کرده‌اند، اعلام کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات