چرا باید به ازمیر بیشتر از استانبول سفر کنیم؟

یک‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
استانبول تنها شهر ترکیه نیست و برای بازدید از جاهای دیدنی این کشور و تفریحات آن، فقط نباید به این شهر محدود شد! ازمیر مقصدی است که باید آن را با استانبول در سفر بعدی خود به ترکیه جایگزین کنید.
تبلیغات

محتوای اصلی این مطلب متعلق به سایت کجارو بوده و در زومیت بازنشر شده است.

استانبول، مهم‌ترین مقصد گردشگری ترکیه است و از نظر تاریخی و فرهنگی، بسیار غنی و دیدنی است؛ ولی سفر شما به ترکیه نباید به این شهر محدود شود. فرصت‌های فراوانی برای گشت‌و‌گذار و لذت بردن از تماشای آثار تاریخی و فرهنگی و جاذبه‌های طبیعی در شهرهای دیگر ترکیه وجود دارد. شهر ازمیر در ساحل دریای اژه، یک مقصد گردشگری عالی برای علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ و طبیعت ترکیه است.

در سفر به ازمیر می‌توانید زمانی را به بازدید از بقایای باستانی اِفسوس اختصاص دهید. درواقع اگر ازمیر را به‌عنوان مبدا خود انتخاب کنید، فرصت‌های فراوانی برای سفر به نواحی اطراف و دیدن جاذبه‌های متفاوت برایتان حاصل می‌شود. در ازمیر می‌توانید از مناطق کاشت زیتون دیدن کنید یا در سواحل و چشمه‌های طبیعی آب گرم از اوقات خود لذت ببرید.

دسترسی به ازمیر بسیار راحت است و سبک زندگی اهالی آن جالب توجه است. ازمیر با وجود جاذبه‌های فراوان و فرصت‌های بی‌نظیر گردشگری، هنوز گردشگران کمی نسبت به استانبول دارد. در ادامه با ازمیر و نوحی اطراف آن آشنا می‌شوید و چند مورد از فرصت‌های گردشگری ازمیر را می‌شناسید. این دلایل شما را قانع می‌کنند که در سفر بعدی به ترکیه، به‌جای استانبول، ازمیر را انتخاب کنید.

برای داشتن سفری برنامه‌ریزی شده و راحت به ازمیر، انواع تورهای ترکیه و تور ازمیر را در کجارو از لحاظ قیمت با هم مقایسه کرده و آفر موردنظرتان را با اطمینان کامل از فروشنده‌های مسافرتی همکار خریداری کنید.

ازمیر یکی از آرام‌ترین شهرهای ترکیه

ازمیر

ازمیر یکی از آرام‌ترین و راحت‌ترین شهرهای ترکیه است. به‌گفته‌ی آیجا کسیجی، راهنمای تور اهل ازمیر، هر کسی که در آنکارا و استانبول زندگی می‌کند دوست دارد تا اوقات استراحت خود را در ازمیر بگذراند. جمعیت شهر ازمیر حدودا چهار میلیون نفر است. با وجود اینکه شهری بزرگ است، ولی فضایی آرام دارد و سبک زندگی در آن بسیار آرام و دلپذیر است.

این شهر دیدنی، دسترسی آسان و فوری به فضای باز و طبیعت دارد. در کمتر از ۱۵ دقیقه از ازمیر می‌توانید خودتان را به جایی برسانید که بتوانید در جنگل کاج، پیاده‌روی کنید. در کمتر از نیم ساعت می‌توانید به جایی برسید که در مدیترانه شنا کنید.

خود شهر ازمیر در سواحل یک خلیج زیبا واقع شده است. اگر دوست ندارید در یک محیط شلوغ شنا کنید، به‌جای آن می‌توانید از دیدن مناظر زیبای ساحلی لذت ببرید. یکی از تفریحات جذاب دیگری که گردشگران معمولا از دست نمی‌دهند، غذا خوردن در یکی از رستوران‌های فضای باز ساحلی است.

در شب‌های تابستان، این رستوران‌ها تا دیروقت باز است و میزبان گردشگران و کسانی است که دوست دارند از جذابیت‌های شبانه شهر لذت ببرند. ماهی گریل شده و انواع مزه از جمله غذاهایی است که در این رستوران‌ها برای مهمانان سرو می‌شود. با بهترین نوشیدنی‌های محلی از مهمانان پذیرایی می‌شود.

ازمیر به‌خاطر موقعیت مکانی خاصی که دارد و یک شهر بندری قدیمی بوده، طی سال‌ها و قرن‌های متمادی تأثیرات زیادی از کشورهای اطراف مدیترانه پذیرفته‌ است. به همین دلیل حال و هوای آن با شهرهای مذهبی‌تر ترکیه تفاوت دارد و با تصوری که از ترکیه به‌عنوان یک کشور مسلمان دارید، متفاوت است.

در زمان امپراتوری عثمانی، اهالی اروپا از ونیز، جنوب فرانسه و سایر مناطق دور و نزدیک برای کار به ازمیر می‌رفتند و در صنایع مختلف و نقش‌های فنی متفاوتی مشغول به کار می‌شدند. در ازمیر این مهاجران مسیحی با عنوان ازمیری‌‌های لوانتین مشهور شدند و موفقیت تجاری بسیاری از آن‌ها باعث شده که امروزه در ازمیر عمارت‌های مجللی با نام عمارت‌های لوانتین وجود داشته باشد. تعدادی از برترین و بهترین صنایع و کسب‌وکارهای موجود در ازمیر، هنوز در دست بازمانده‌های همان مهاجران است. این گروه نقش موثری در ایجاد سبک زندگی خاص و تنوع فرهنگی در ازمیر داشته‌اند.

حدود یک قرن قبل، مسلمانان در ازمیر در اقلیت قرار داشتند؛ ولی امروزه ازمیر هم مثل سایر مناطق ترکیه، غالبا مسلمان هستند. البته مسیحی‌های لوانتین و گروه‌های اندکی از یهودیان نیز که جمعیت آن‌ها کمتر از سه هزار نفر است، در این شهر زندگی می‌کنند.

ازمیر، پایتخت مد و میوه در ترکیه

ازمیر

ازمیر را می‌توان پایتخت مد و میوه‌ی ترکیه نامید. بسیری از افراد ازمیر را میلان ترکیه می‌نامند و با کمی گشت‌وگذار در این شهر، از اهالی خواهید شنید که ازمیر پایتخت منسوجات ترکیه است. اگر روی لیبل لباس‌ها عبارت ساخت ترکیه را ببینید، احتمال زیاد آن لباس از ازمیر آمده است. شرکت‌هایی مثل هوگو باس، یک چهارم از محصولات خود را در ازمیر تولید می‌کنند.

اگر از نظر مد و طراحی شهر ازمیر را بررسی کنیم، آن را می‌توان پایتخت لباس عروس ترکیه هم نامید. در مرکز شهر ازمیر، فروشگاه‌های متعددی یکی پس از دیگری به فروش لباس‌های عروس براق، سفید و زیبا اختصاص دارند.

بیشتر پنبه به کار رفته در تولید پارچه‌ها از دره‌ای در ازمیر به دست می‌آید. این دره میندر نام دارد و از میان آن رودخانه‌ای به همین نام عبور می‌کند. به غیر از پنبه، این دره محصولات دیگری هم دارد؛ از جمله تاکستان‌های بزرگ.

این منطقه یکی از حاصلخیزترین مناطق در کشور ترکیه است. در گوشه و کنار آن، طیف نقره‌ای درختان زیتون را خواهید دید که از آن‌ها بهترین و باکیفیت‌ترین روغن زیتون به دست می‌آید. پرتقال، سیب، نارنگی، به، انجیر، انار، هلو، زردآلو، آلو و درختان بادام از دیگر درخت‌هایی است که در این منطقه فراوان است.

طالبی و هندوانه هم از دیگر میوه‌هایی است که از خاک حاصلخیز این منطقه به دست می‌آید. از محصولات جانبی این منطقه می‌توان کشمش، آلو خشک، برگه زردآلو، انجیر خشک، گوجه خشک شده در آفتاب و انواع فلفل را نام برد که همگی جزو محصولات مهم و صادراتی ازمیر هستند.

با وجود این ویژگی، ازمیر جایی برای خوردن لذیذترین غذاها است. تورهای زیتون هم در آن برپا می‌شود. حاصلخیزی و غنای این منطقه به این معنا است که اینجا هزاران سال قبل هم، مقصد محبوبی برای تمدن‌ها بوده است. ازاین‌رو سفر به ازمیر فرصت خوبی برای آشنایی با این تمدن‌های قدیمی و دیدن بقایای باستانی شهرهای آن‌ها است.

جاذبه‌های فرهنگی در ازمیر و در اطراف آن

ازمیر

اگر از دوستداران فرهنگ و جاذبه‌های فرهنگی باشید، جاهای دیدنی ازمیر فراوان است.

قبل از اینکه برای دیدن بقایای باستانی تمدن‌های قدیمی برنامه‌ریزی کنید، بد نیست که از مراکز فرهنگی فعلی ازمیر دیدن کنید. میدان کوناک، مرکز فرهنگی ازمیر است و میزبان یک برج ساعت متعلق به سال ۱۹۰۱ است که این برج به سمبل شهر ازمیر تبدیل شده است.

میدان کوناک یکی از میدان‌های تاریخی و زیبا و همچنین میدان اصلی و شلوغ در ازمیر ترکیه است. در این میدان برج ساعت قرار دارد. در اطراف این میدان بناهای مهم تاریخی مختلفی مانند مسجد «کوناک یالی» با کاشی‌کاری‌های زیبا و همچنین ورودی اصلی بازار سنتی کمرآلتی (بازار اصلی شهر) نیز قرار دارد.

در همین نزدیکی می‌توانید از مسجد یالی دیدن کنید. از دیگر دیدنی‌های فرهنگی ازمیر می‌توان موزه باستان‌شناسی ازمیر را نام برد. در این موزه آثار و اشیای به‌جای‌مانده از پنج هزار سال پیش نگه‌داری می‌شود. در این منطقه به مناطق خرید ازمیر هم نزدیک هستید. در این مناطق می‌توانید ساعت‌ها وقت خود را صرف خرید، چانه زدن با فروشنده‌ها و لذت بردن از رنگ و بوی بازارها کنید. رستوران‌های غذای دریایی هم در این اطراف زیاد است و در آن‌ها می‌توانید لذیذترین و تازه‌ترین غذاهای دریایی را نوش جان کنید.

بازار کمرالتی بازاری سنتی و صمیمی است که در آن، بدون آنکه مجبور به خرید باشید، می‌توانید با فروشندگان گپ بزنید و محصولات را نگاه کنید. این بازار رنگارنگ برای دوستداران اجناس عتیقه و کهنه مقصد جذابی است. همچنین در بازار می‌توانید انواع خوراکی‌های خوشمزه را از شیرینی‌های ازمیر و آبنبات‌های سنتی گرفته تا زیتون‌های سیاه و سبز بخرید.

موزه هنر و مجسمه ازمیر یکی دیگر از دیدنی‌های هنری و فرهنگی این شهر است که فرصت بازدید از آن را نباید از دست بدهید. موزه نقاشی و مجسمه ازمیر شامل ۵۴۰ اثر ارزشمند از هنرمندان مشهور همچون حکمت اونات، ابراهیم کالوس، احمد علی پاشا و دیگران استادان بزرگ تاریخی است که شامل ۳۵ سرامیک، ۳۷ مجسمه، ۴۹ اثر چوبی و ۴۱۹ نقاشی می‌شود. همچنین این موزه دارای کتابخانه‌ای بزرگ برای مطالعه و تحقیق دانشجویان است.

شهر باستانی افسوس

ازمیر

یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های نزدیک ازمیر، شهر باستانی افسوس است. بسیاری از کسانی که به ازمیر سفر می‌کنند، با هدف دیدن این شهر باستانی، ازمیر را به‌عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند. افسوس یکی از شهرهای باستانی یونانی است که تحت حکومت رومیان در قرن اول میلادی قرار داشت. رشد و توسعه آن ادامه پیدا کرد تا اینکه به بزرگ‌ترین شهر رومی در آسیای صغیر تبدیل شد. تخمین زده می‌شود که جمعیت آن به ۲۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار نفر رسیده بود.

مقاله‌های مرتبط:

    افسوس یک کتابخانه داشت که سومین کتابخانه بزرگ دنیا در زمان خودش بوده است. این شهر دارای یک تماشاخانه یا کلوسئوم با ظرفیت ۲۵ هزار نفر بوده است. معبدی باشکوه، تندیس‌های دیدنی، بازار روباز، سیستم گرمایشی و لوله‌کشی و خانه‌های دیدنی و جذاب برای اقشار ثروتمند، از دیگر بخش‌های این شهر بزرگ با شکوه است.

    همه‌ی این نشانه‌های شکوهمند افسوس را امروز هم می‌توانید در آثار باقی‌مانده‌ی این شهر باستانی تماشا کنید. می‌توانید از قسمت‌های مختلف بازار قدیمی آن عبور کنید؛ جایی که فروشندگان، محصولات خود را به اهالی شهر و مسافران می‌فروختند. می‌توانید تخته‌های بازی نصب شده روی میزها را ببینید که تاجران وقت آزاد خود را به بازی و سرگرمی با آن‌ها می‌گذراندند. می‌توانید از خانه‌های قدیمی اهالی ثروتمند شهر دیدن کنید.

    از دیدنی‌های جذاب این خانه‌ها می‌توان به اتاق‌های بزرگ و راحت، فهرست خرید روی لوح‌های موجود در آشپزخانه و نقاشی‌های کودکان روی دیوار اتاق‌ها اشاره کرد که قدمت همه‌ی آن‌ها به دو هزار سال قبل برمی‌گردد.

    افسوس زمانی میزبان معبد باشکوه آرتمیس بوده و بعدها توجه خود را به خدایان رومی منعطف کرده است؛ ولی بعدها به یکی از مهم‌ترین مراکز رشد و گسترش مسیحیت تبدیل شد. یکی از حواریون به اسم یوحنا، سال‌های آخر عمر خود را در این ناحیه گذرانده و احتمالا انجیل یوحنا را در افسوس نوشته است.

    برای بازدید از افسوس زمان طولانی در نظر بگیرید. اگر می‌توانید با استفاده از تورهای مختلف که اطلاعات کامل و جذابی در مورد شهر دارند، از این شهر باستانی دیدن کنید. در این تورها با تاریخچه این شهر و نحوه ورود رومی‌ها به آن آشنا می‌شوید. بعد از تماشای مرکز شهر تاریخی افسوس به سمت موزه باستانی شناسی افسوس بروید که در نزدیکی سلجوق قرار دارد. در این موزه می‌توانید بیشتر در مورد شکوه و عظمت این شهر اطلاعات کسب کنید و در مورد فرهنگ یونانی و رومی آن بیشتر یاد بگیرید.

    تورهای مزارع زیتون و تاکستان‌ها

    ازمیر

    منطقه اورلا در نزدیکی ازمیر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان زیتون و محصولات مرتبط با آن در ترکیه است. حتی یک موزه بزرگ هم دارد که به زیتون اختصاص یافته و بزرگ‌ترین موزه دنیا در مورد زیتون است. در این منطقه با مراحل جذاب کاشت و برداشت زیتون و تولید روغن زیتون آشنا می‌شوید.

    روغن زیتون یکی از مواد اولیه اصلی در تهیه بسیاری از غذاها در آشپزی گوشه و کنار دنیا است. می‌توانید در این موزه، دستگاه‌های قدیمی پرس زیتون را ببینید و یاد بگیرید که در طول تاریخ، روغن زیتون چطور تولید می‌شده است. همچنین می‌توانید انواع زیتون و روغن زیتون را امتحان کنید و هر نمونه از آن را که خواستید خریداری کنید. اگر قصد خرید روغن زیتون ندارید، می‌توانید محصولات را در کافه‌ها و رستوران‌های اطراف در قالب غذاها و دسرهای گوناگون امتحان کنید و از چشیدن طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

    شبه جزیره چشمه

    منطقه اورلا در شبه جزیره چشمه قرار دارد که یک منطقه تفریحی محبوب برای اهالی ازمیر است. در انتهای این شبه جزیره، شهر چشمه قرار دارد که تنها یک ساعت با ماشین تا ازمیر فاصله دارد. خود شهر دارای قلعه‌ها و دیوارهای قدیمی ۵۰۰ ساله است. این شهر فرصت‌های فراوانی برای خرید دارد و رستوران‌های کنار آب آن فرصت خوبی برای لذت بردن از آشپزی لذیذ منطقه هستند. از جذابیت‌های این شهر این است که با ماشین می‌توانید خودتان را به مناطق ساحلی برسانید که هر کدام از سواحل آن حال و هوای خاص و جذابی دارد.

    برخی از سواحل آن آرام و زیبا و مناسب برای خانواده‌هایی است که همراه‌با بچه‌ها سفر می‌کنند. در این سواحل فرصت شنا کردن بچه‌ها در آب‌های آرام وجود دارد. برخی دیگر از سواحل برای موج‌سواران مناسب است.

    چشمه را به‌خاطر چشمه‌های آب گرم طبیعی هم می‌شناسند. به‌گفته‌ی اهالی، این چشمه‌ها دارای خواص شفابخش هستند. تعدادی هتل و اسپا در اطراف این چشمه‌ها و حمام‌های گل ساخته شده است تا گردشگران از این فرصت برای گذران اوقات خود استفاده کنند.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات