چالش‌های macOS کاتالینا با اپلیکیشن‌های متعدد و راهکار‌های کاربردی

یک‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اپل برای لپ‌تاپ‌های مک، چالش‌های متعددی برای اپلیکیشن‌ها ایجاد می‌کند و کاربران به‌دنبال راهکارهایی برای حل آن هستند.
تبلیغات

جدیدترین نسخه از سیستم‌عام مک به‌نام macOS کاتالینا ابتدای هفته‌ی گذشته منتشر شد. کاربران از همان روزهای ابتدایی چالش‌های کوچک و بزرگ متعددی را با نسخه‌ی جدید تجربه کردند. اولین تغییر مهم به‌روزرسانی جدید، پایان پشیبانی اپل از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی است. همین تغییر، مشکلات اصلی را برای کاربران ایجاد کرده است که از اپلیکیشن‌های ساده‌ی قدیمی یا انواع افزونه‌های ۳۲ بیتی استفاده می‌کنند. اپلیکیشن‌های مورد استفاده‌ی آن‌ها یا هنوز به‌روزرسانی نشده‌اند، یا شرکت توسعه‌دهنده‌ی آن‌ها دیگر وجود خارجی ندارد.

علاوه بر چالش بالا، مشکلات دیگری هم در استفاده از کاتالینا وجود دارد. به‌عنوان مثال نرم‌‌افزارهای ادوبی هنوز مشکل هماهنگی با کاتالینا دارند. به‌علاوه حذف آیتونز در نسخه‌ی جدید هم در تجربه‌ی کاربری بسیاری از طرفداران مک تأثیرگذار و حتی مخرب بوده است.

چالش‌های بالا، سؤال‌های مهمی را برای کاربران مک ایجاد می‌کند که احتمالا وظایف مهم آن‌ها با به‌روزرسانی به کاتالینا با اختلال روبه‌رو خواهد شد. درصورت به‌روزرسانی چالش‌های احتمالی چه خواهد بود؟ آیا باید اکنون سیستم‌عامل را به‌روز کنید؟ پیش از به‌روزرسانی چه کارهایی باید انجام داد؟ آیا باید فعلا برای نصب کاتالینا دست نگه داریم؟ بهترین راه برای عقب انداختن به‌روزرسانی کدام است و چگونه می‌توان زمان مناسب آن را شناسایی کرد؟

کاتالینا چه مشکلاتی دارد؟

اپل بیش از یک سال‌ونیم پیش اعلام کرد که پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی را پایان خواهد داد. از همان زمان اعلان‌های متعددی برای کاربران macOS سیرا منتشر می‌شد که عدم پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی را اعلام می‌کرد. البته اپلیکیشن‌ها در نسخه‌ی قبلی هنوز کار می‌کردند، اما در ماه ژوئن و در رویداد WWDC، اتمام پشتیبانی به‌صورت رسمی اعلام شد. امروز که کاتالینا در دسترس کاربران قرار دارد، دیگر هیچ اپلیکیشن ۳۲ بیتی در مک اجرا نمی‌شود.

کاتالینا / Catalina

همان‌طور که گفته شد، اتمام پشتیبانی چالش‌های متعدد و پیچیده‌ای را برای کاربران ایجاد می‌کند. به‌عنوان مثال نسخه‌های قدیمی محصولات ادوبی همچون فتوشاپ از بخش‌های ۳۲ بیتی تشکیل شده‌اند؛ به بیان دیگر پس از به‌روزرسانی امکان استفاده از آن‌ها را نخواهید داشت. حتی ابزار لغو نصب ادوبی هم پس از به‌روزرسانی از کار می‌افتد، چون شامل بخش‌هایی مبتنی بر معماری ۳۲ بیتی است.

ادوبی به کاربران پیشنهاد می‌کند که اگر وظایف‌شان را فقط با نسخه‌های قدیمی (پیش از Creative Cloud) فتوشاپ و لایت‌روم انجام می‌دهند، از به‌روزرسانی خودداری کنند. در ادامه اگر کاربر تمایل به به‌روزرسانی دارد، باید پیش از هر اقدامی اپلیکیشن‌های مذکور را حذف کند، چون پس از نصب کاتالینا فرایند حذف با مشکلات متعدد روبه‌رو می‌شود.

برخی اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی نیز در macOS کاتالینا با چالش عملکردی روبه‌رو می‌شوند

از نرم‌افزارهای دیگری که تحت تأثیر رویکرد جدید پشتیبانی‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی هستند، می‌توان به نسخه‌های قدیمی مایکروسافت آفیس اشاره کرد. به‌علاوه نسخه‌های قدیمی از اپلیکیشن‌های مک همچون GarageBand و iPhoto هم با چالش روبه‌رو می‌شوند. نسخه‌های ۳۲ بیتی از برخی بازی‌ها وجود دارند که پس از به‌روزرسانی به کاتالینا دیگر امکان استفاده از آن‌ها را نخواهند داشت.

استیو موزر، بلاگر اپل در The Tap Drive مجموعه‌ای اپلیکیشن‌های بدون پشتیبانی در کاتالینا را منتشر کرد که به ۲۳۵ عدد می‌رسد و بیشتر هم خواهد شد. از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به Transmit, 1Password, QuickBooks, VMware Fusion و Parallels اشاره کرد.

چالش‌های کاتالینا با اپلیکیشن‌ها، محدود به پشتیبانی از نسخه‌های ۳۲ بیتی نمی‌شود. بسیاری کاربران در نصب و استفاده از نسخه‌های جدید فتوشاپ هم با چالش روبه‌رو بوده‌اند. آن‌ها از پکیج جدید ادوبی یعنی Creative Cloud استفاده کرده‌اند، اما نسخه‌های جدید هم در نام‌گذاری فایل‌ها، تأیید افزونه‌ها و رندر مشکل دارند. ادوبی در صفحه‌ی پشتیبانی محصولات می‌گوید که Droplet، ExtendScript Toolkit و Lens Profile Creator قطعا در نسخه‌ی جدید اجرا نخواهند شد.

ادوبی فتوشاپ کاتالینا

کاتالینا به‌عنوان نسخه‌ی رسمی پایان پشتیبانی از آیتونز هم معرفی شد. درنتیجه اپلیکیشن‌هایی که برای کاربردهای متنوع همچون مخزن موسیقی یا قابلیت‌های اتصال نرم‌افزارهای دیگر از آیتونز استفاده می‌کردند، با چالش روبه‌رو شدند. از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به اپلیکیشن‌های DJ همچون Rekordbox و Traktor اشاره کرد که امکان هماهنگی فایل‌های XML ایجادشده در آیتونز را به کاربر می‌داد. به‌هرحال اپل به کاربرانی که وابسته به آن کاربردها و اپلیکیشن هستند، پیشنهاد می‌کند که سیستم‌عامل خود را به‌روز نکنند.

با افزایش شمار کاربرانی که سیستم‌عامل مک خود را به‌روزرسانی می‌کنند، احتمالا چالش‌های بیشتری کشف خواهد شد. در حال حاضر اگر هر یک از وظایف روزمره و کارهای پردازشی شما مبتنی بر موارد بالا است، پیشنهاد می‌شود که از به‌روزرسانی به کاتالینا خودداری کنید.

آیا باید اکنون به‌روزرسانی کنیم؟

اگر اکنون تصمیم به به‌روزرسانی مک دارید، راه‌های متعددی برای فهمیدن خسارت احتمالی به تجربه‌ی کاربری وجود دارد. با استفاده از راهکارهای مذکور متوجه می‌شوید که عدم پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی چه مقدار ضربه به فرایندهای پردازشی شما وارد می‌کند. اپل راهکاری را برای کاربران در نظر گرفت که در زمان انتخاب به‌روزرسانی، از نرم‌افزارهایی که پس از آن به‌صورت مناسب پشتیبانی نمی‌شوند، مطلع شود.

کاربری حرفه‌ای تولید محتوا در نسخه‌ی جدید با مشکل روبه‌رو می‌شود

به‌هرحال اگر کاربر بخواهد پیش از هر اقدام به‌روزرسانی، از چالش‌های احتمالی آتی مطمئن شود، ابزارهایی در داخل خود مک وجود دارند. با استفاده از جست‌وجوی Spotlight، ابزار System Information را باز کنید. از آنجا وارد بخش Software و سپس Legacy Software شوید. در بالای صفحه، تمامی نرم‌افزارهایی را مشاهده می‌کنید که در صورت نصب کاتالینا دیگر فعال نخواهند بود.

انجام یا عدم انجام به‌روزرسانی، وابستگی زیادی به تجربه‌ی کاربری شما دارد. اگر مشکلی با چالش‌های عدم پشتیبانی از اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی و برخی اپلیکیشن‌های ۶۴ بیتی ندارید، به‌روزرسانی به کاتالینا احتمالا تجربه‌ی خوبی خواهد بود. اگر کاربری هستید که اپلکیشن‌های اختصاصی زیادی ندارد و عمر دستگاه مک شما هم کمتر از چهار یا پنج سال است، می‌توان به‌روزرسانی را به‌راحتی انجام داد. چنین کاربرانی عموما از کامپیوتر شخصی برای کارهای روزمره مانند مرور وب، وظایف کاربردی سبک مانند تقویم و یادداشت‌برداری و مدیریت فایل، تولید محتوای رسانه‌ای سبک، ویرایش و نوشتن استفاده می‌کنند. نصب کاتالینا برای آن‌ها چالش زیادی به‌همراه نخواهد داشت.

مک او اس کاتالینا

چرا صبر کنیم؟

دلایل متعددی برای عدم به‌روزرسانی به کاتالینا وجود دارند. اپل می‌گوید سیستم‌عامل جدید روی کامپیوترهای تولید سال ۲۰۱۲ به بعد نصب و اجرا می‌شود. وجود همین بازه‌ی زمانی بدین معنا است که شما احتمالا اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی متعددی دارید که ناخودآگاه در کارهای روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنید. نصب کاتالینا به قیمت از دست دادن اپلیکیشن‌های ۳۲ بیتی خصوصا برای دستگاه‌های قدیمی آن‌چنان منطقی به‌نظر نمی‌رسد؛ چرا که بسیاری از قابلیت‌های سیستم‌عامل جدید هم متمرکز بر دستگاه‌های جدیدتر هستند. به‌عنوان مثال شما بدون داشتن کامپیوتر مک مبتنی بر پردازنده‌ی اسکای‌لیک و آیپد جدید، توانایی استفاده از قابلیت Sidecar را نخواهید داشت.

به‌روزرسانی به کاتالینا شاید عملکرد روزمره‌ی پردازشی شما را مختل کند

اگر شما کاربر حرفه‌ای تولید محتوا هستید، به‌روزرسانی به کاتالینا منطقی نیست. کاربر حرفه‌ای فتوشاپ یا هر یک از اپلیکیشن‌هایی که در بالا اشاره کردیم، با نسخه‌ی جدید چالش‌هایی را تجربه خواهد کرد و به‌نوعی توانایی استفاده‌ی کامل از سیستم خود را ندارد. استفاده از کامپیوتری که با وظایف و کاربردهای کنونی هماهنگ باشد، همیشه منطقی‌تر است؛ خصوصا اگر به‌روزرسانی منجر به ایجاد چالش‌هایی در روند کاری شود و حتی روند اجرای یک پروژه را متوقف کند.

طرفداران اپل در محصولات موبایلی یک رضایت نسبی از به‌روزرسانی سیستم‌عامل دارند. نسخه‌های جدید پایدار به نظر می‌رسند و با وجود باگ‌های گاه و بی‌گاه، کاربر می‌تواند از قابلیت‌های جدید و جذاب استفاده کند. به‌علاوه اپلیکیشن‌های متفرقه هم با سرعت مناسبی به‌روزرسانی شده و با نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل هماهنگ می‌شوند.

macbook pro 13 inch 2019 / مک بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۱۹

روند بالا برای مک صادق نیست. مک پلتفرم بازتری محسوب می‌شود و پیچیدگی‌های بیشتری دارد. در صورت وقوع باگ یا چالش‌های عدم هماهنگی در پلتفرم لپ‌تاپ اول، ریسک‌های عملکردی کاربران هم بیشتر خواهد بود. درواقع کاربران مک از دستگاه خود برای کاربردهای جدی‌تر استفاده می‌کنند و به‌روزرسانی شتاب‌زده شاید در عملکردهای اصلی کاری و شخصی آن‌ها خلل ایجاد کند. درنتیجه بهتر است کاربران این سیستم‌عامل زمان بیشتری را پیش از به‌روزرسانی صبر کنند. درواقع آن‌ها باید منتظر تجربه‌ی دیگر کاربران و گزارش‌ مشکلات و راهکارها بمانند تا نسخه‌ی جدید به پایداری نسبی برسد.

اگر شما هم مانند بسیاری کاربران دیگر تصمیم به عدم به‌روزرسانی گرفتید، بهتر است قابلیت به‌روزرسانی خودکار را در مک غیرفعال کنید. با ورود به بخش Setting و سپس Software Update، جعبه‌ی Automatically Keep my Mac up to date را از حالت انتخاب خارج کنید. این اقدام باعث می‌شود تا مک بدون اجازه‌ی شما اقدام به به‌روزرسانی و نصب نسخه‌ی جدید نکند. اکثر کاربران، به‌روزرسانی خودکار را فعال نگه می‌دارند، درنتیجه باید برای جلوگیری از نصب کاتالینا، آن را به‌صورت دستی غیرفعال کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات