آموزش مدیریت مجوز دسترسی اپلیکیشن‌ها در iOS

یک‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مجوز دسترسی اپلیکیشن‌های موبایل به داده‌های مختلف کاربر، می‌تواند منجر به سوء استفاده و فروش اطلاعات شود.
تبلیغات

اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند راهی برای دسترسی به عملکردها و قابلیت‌های مختلف هستند؛ اما باید بگوییم که هر اپلیکیشن در کنار کارایی که دارد و قابلیت‌هایی که ارائه می‌کند، دسترسی‌هایی را نیز از کاربران دریافت خواهد کرد. در این مطلب قصد داریم به آموزش مدیریت مجوز اپلیکیشن‌ها در iOS بپردازیم.

خطرات مجوز دسترسی اپلیکیشن‌های موبایل به داده‌ها

برخی از اپلیکیشن‌های iOS یا اندروید، مجوزهای دسترسی به عکس‌ها و فیلم‌ها، دسترسی به دوربین و میکروفون، دسترسی به موقعیت مکانی دقیق کاربر و نقشه را دارند و با این مجوزها دسترسی به بخش‌های مختلف گوشی هوشمند، برای یک اپلیکیشن امکان‌پذیر خواهد شد. برای مثال شما مجوز دسترسی به دوربین گوشی خود را به اپلیکیشنی می‌دهید تا از دوربین گوشی در این برنامه استفاده کنید. در نهایت این برنامه تا زمانی‌که این مجوز لغو شود، به دوربین گوشی شما دسترسی خواهد داشت و گاهی اوقات برنامه‌ها می‌توانند از این مجوزهای دسترسی سوء استفاده کنند. در نتیجه حال شما هستید که باید در این زمینه آگاه و هوشیار باشید. در واقع خود کاربران، در زمان نصب این اپلیکیشن‌ها، مجوز دسترسی‌ها را در اختیار اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهند؛ اما امکان لغو و  مدیریت این مجوزها برای کاربران وجود خواهد داشت. اپلیکیشن‌های iOS نیز از این قاعده مستثنا نیستند و امکان مدیریت مجوزها در iOS نیز وجود دارد.

معمولا برنامه‌ها، مجوزهایی چون موقعیت مکانی، دوربین، میکروفون، گالری، مخاطبان و اطلاعات بهداشتی را درخواست می‌کنند. در واقع شما با ارائه‌ی این مجوزها به اپلیکیشن‌های مختلف، اطلاعات شخصی مانند موقعیت مکانی، گالری یا دوربین‌تان را با آن‌ها به اشتراک می‌گذارید و آ‌ن‌ها می‌توانند این اطلاعات را بدون اطلاع شما با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارند. این موضوع نه‌تنها نقض حریم خصوصی است بلکه یک موضوع بسیار خطرناک خواهد بود. البته همیشه امکان تغییر وضعیت مجوز اپلیکیشن‌ها وجود دارد و این مدیریت از طریق تنظیمات گوشی هوشمند شما امکان‌پذیر است. پس برای حفظ حریم خصوصی و امنیت بیشتر خود، باید گاهی این مجوزها را لغو و غیرفعال کنید و اجازه‌ی دسترسی به بخش‌های مختلف گوشی هوشمند خود را به اپلیکیشن‌ها ندهید.

فروش موقعیت مکانی کاربران در سال ۲۰۱۸ با هدف تبلیغات، حدود ۲۱ میلیارد دلار تخمین زده شده است

براساس یک تحقیق جدید از نیویورک تایمز، مشخص شده که حداقل ۷۵ شرکت، اطلاعات مکانی دقیقی را از طریق اپلیکیشن‌ها دریافت کرده و از طریق این قابلیت به اطلاعاتی دسترسی پیدا می‌کنند. نیویورک تایمز خاطرنشان کرد که این شرکت‌ها می‌توانند داده‌ها را بفروشند، تجزیه و تحلیل کرده یا از آن‌ها سوء استفاده کنند و این اطلاعات به نفع تبلیغ‌کنندگان، خرده‌فروشان و مؤسسات مالی خواهد بود. براساس گفته‌های نیویورک تایمز، فروش موقعیت مکانی کاربران در سال ۲۰۱۸ با هدف تبلیغات، حدود ۲۱ میلیارد دلار تخمین زده شده است. بنابراین بسیار مهم است که چند دقیقه وقت بگذارید و مجوزهای اپلیکیشن‌های خود را بررسی کنید. در صورت نیاز، ضروری است تا برخی از این مجوزها را لغو کنید. در این مطلب چند روش برای کنترل مجوزهای اپلیکیشن‌ها در تلفن همراه ارائه خواهد شد.

مدیریت مجوز دسترسی اپلیکیشن‌ها در iOS

برای دسترسی به همه‌ی مجوزهای موجود در یک گوشی آیفون، باید ابتدا وارد Settings app شوید و سپس روی Privacy کلیک کنید. در نهایت روی هر یک از موارد ارائه‌شده مانند دوربین، گالری یا تقویم کلیک کنید؛ خواهید دید که کدام برنامه‌ها به آن‌ها دسترسی دارند. در مرحله‌ی آخر نیز می‌توانید مجوزهای غیرضروری را لغو کرده و روی Never کلیک کنید.

مجوز دسترسی اپلیکیشن در iOS
مجوز دسترسی اپلیکیشن در iOS
مجوز دسترسی اپلیکیشن در iOS

البته می‌توانید به‌طور کامل این دسترسی‌ها را غیرفعال نکنید و فقط زمانی‌که از برنامه مورد نظر استفاده می‌کنید، این دسترسی وجود داشته باشد. در واقع امکان محدودسازی مجوزها وجود دارد؛ برای مثال می‌توانید روی Camera کلیک کنید و مجوز آن را به وضعیت While Using the App تغییر دهید تا در زمان استفاده از برنامه، این مجوز فعال شود. از سوی دیگر می‌توانید وضعیت مجوزها را به Ask Next Time تغییر دهید تا دفعه دیگری که برنامه به این مجوز نیاز داشت، مجددا از شما درخواست کند که این دسترسی را در اختیارش قرار دهید.

مجوز دسترسی در iOS
مجوز دسترسی در iOS

راه‌حل بعدی این است که از طریق تنظیمات به‌سراغ هر اپلیکیشن بروید و مجوزهایش را محدود کنید. در انتهای صفحه Settings، فهرستی از اپلیکیشن‌ها در اختیارتان قرار دارد. از این بخش می‌توانید مجوز تمامی برنامه‌های موجود در گوشی هوشمند خود را فعال یا غیرفعال کنید. در واقع برای تغییر وضعیت، باید هر سوئیچ در هر بخش تنظیمات مجوزها را تغییر دهید. نکته جالب این است که مجوز دسترسی به اتصال داده و وای فای (Wi-Fi) نیز برای اپلیکیشن‌ها قابل تغییر است که این موضوع از مصرف بی‌رویه اینترنت جلوگیری خواهد کرد.

در iOS 13، ماجرا کمی متفاوت است و برنامه‌ها می‌توانند به سیستم‌عامل اعلام کنند که می‌خواهند از یک داده یا یک قابلیت مانند دوربین گوشی استفاده کنند؛ این درخواست در اختیار شما قرار خواهد گرفت و شما می‌توانید یکی از گزینه‌های Allow While Using App، Allow Once و Don’t Allow را انتخاب کنید. بهترین گزینه در این شرایط انتخاب گزینه Allow Once است که فقط یکبار به برنامه اجازه استفاده خواهد داد. در نتیجه هربار برای دسترسی به داده‌ها، از شما اجازه خواهد گرفت و هربار می‌توانید تصمیم بگیرید که این دسترسی‌ها را در اختیار اپلیکیشن مورد نظر قرار دهید یا خیر.

در سال‌های اخیر، اپل توجه و تمرکز خود را در زمینه حریم خصوصی و امنیت، بیشتر کرده و با سیستم‌عامل iOS 13، مدیریت مجوزهای اپلیکیشن‌ها، آسان‌تر از همیشه است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات