دستبند پوشیدنی GoBe 3 با دقت ۸۹ درصدی در ردیابی کالری‌ ازطریق پوست معرفی شد

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
استارتاپی روسی به‌نام هیل‌بی در جریان نمایشگاه CES 2019، محصولی پوشیدنی را رونمایی کرد که ظاهراً با دقت فراوانی می‌تواند کالری‌ها را ازطریق پوست ردیابی کند.
تبلیغات

هیل‌بی (Healbe)، استارتاپ سازنده‌ی دستبند پوشیدنی بداقبال GoBe که به‌گفته‌ی این شرکت می‌توانست صرفاً ازطریق پوست کالری ورودی را ردیابی کند، با نسخه‌ی سوم این دستگاه به‌نام GoBe 3 به نمایشگاه بین‌المللی محصولات مصرفی لاس‌وگاس (CES) بازگشته است؛ با این تفاوت که به‌نظر می‌رسد این بار ادعاهای هیل‌بی دیگر خیالی نیستند.

هیل‌بی در بیانیه‌ای مطبوعاتی به پژوهش مؤسسه‌ی غذا برای سلامتیِ دانشگاه دیویس اشاره کرد که براساس آن، الگوریتم‌های گوبی ۳ در ردیابی کالری و آب‌رسانی در طول دوره‌ای دوهفته‌ای، دقتی برابر با ۸۹ درصد داشته‌اند. بااین‌حال، مؤسسه‌ی یادشده مطالعه‌ی خود را با شرکت تنها ۲۷ داوطلب انجام داد و توانایی این پوشیدنی هنوز ت دقیق بررسی نشده است.

هیل‌بی در تبلیغاتش ادعا می‌کرد نسخه‌ی اولیه‌ی گوبی «مدیری کاملاً خودکار برای بدن» محسوب می‌شود و این دستگاه علاوه‌بر کالری و آب‌رسانی، می‌تواند الگوهای خواب و سطوح استرس و وضعیت عاطفی را نیز اندازه‌گیری کند.

فناوری نهفته در گوبی با نام Flow در یکی از شرکت‌های منحل‌شده‌ی روسی ریشه دارد که در سال ۱۹۹۹ توسعه‌ی پایشگری را آغاز کرد که بتواند بدون خون‌گیری بر سطح گلوکز نظارت کند. به‌گفته‌ی هیل‌بی،‌ تیم چهارنفره‌ی الگوریتم پس از گذشت چهار سال و انجام پانصد آزمایش، موفق شد نخستین الگوریتم ردیاب گلوکز در نوع خود را توسعه دهد. بااین‌حال، نتایج آن آزمایش‌ها هرگز منتشر نشدند و ادعاهای اولیه‌ی هیل‌بی درباره‌ی پوشیدنی گوبی، براساس مطالعه‌ای از سنجش پنج نفر در مدت پنج روز مطرح شدند.

پس از آنکه فناوری الگوریتم برای محاسبه‌ی هر دو کالری‌های سوخته و جذب‌شده سازگار شد،‌ هیل‌بی آن را در سال ۲۰۱۲ تصاحب کرد. به‌طور مشخص، هیل‌بی می‌گوید برای ارسال سیگنال‌های فرکانس بالا و پایین ازطریق مچ دست، حسگر امپدانس پیزوالکتریک را طراحی کرده است. سپس، همان‌طورکه سلول‌ها گلوکز را جذب می‌کنند، سیگنال‌ها به‌وسیله‌ی آب آزادشده اصلاح می‌شوند. به‌گفته‌ی هیل‌بی، طی چند ساعت بعد از هضم، حسگر می‌تواند کالری‌ها را در محدوده‌ای تقریبی ردیابی کند.

ایستگاه بعدی هیل‌بی، وب‌سایت جمع‌آوری کمک‌های مالی ایندی‌گوگو بود؛ جایی که نخستین نسل ۲۹۹ دلاری گوبی با فروش به ۴۵۰۰ نفر بیش از یک میلیون دلار به‌دست آورد.

Healbe GoBe 2

بااین‌حال، هیل‌بی موفق نشد پوشیدنی‌اش را در تاریخ موعود عرضه کند. پس‌از‌آن، گزارش‌های مختلف اعلام کردند آرتم شیفیتسین، مدیرعامل شرکت، بین ۹۰۰ هزار تا ۳ میلیون دلار در گوبی سرمایه‌گذاری کرده بود. وی بعدا در گفت‌وگو با نشریه‌ای روسی اذعان کرد که هیل‌بی ایندی‌گوگو را به‌دلیل موانع ورود کمتر انتخاب کرد.

نتیجه‌ی دومین تلاش هیل‌بی، یعنی گوبی ۲، در سال ۲۰۱۸ از راه رسید. این دستگاه علاوه‌بر حسگر امپدانس به چهار حسگر ازجمله واکنش پوستی گالوانیک، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ و مغناطیس‌سنج مجهز شد. این ابزارها به گوبی ۲ امکان دادند تا گام‌ها را ردیابی و ضربان قلب را دقیق‌تر از نسل پیشین اندازه‌گیری کند. این پوشیدنی به‌همراه اپلیکیشن بهبودیافته‌ی همراه برای iOS و اندروید معرفی شد که به‌صورت خودکار شمارش کالری را به چربی و کربوهیدرات و پروتئین طبقه‌بندی می‌کند.

نقدوبررسی‌ها از گوبی ۲ هرکدام یک نکته را می‌گفتند. دنیل کوپر که برای خبرگزاری انگجت می‌نویسد، دقت ردیابی خواب گوبی ۲ را تحسین و اعلام کرد که الگوریتم‌های ردیاب کالری این پوشیدنی به یادداشت‌های برداشت‌شده‌ی او بسیار نزدیک بودند. بااین‌حال، وب‌سایت مدیکال فیوچریست بسیاری از اندازه‌گیری‌های این دستگاه را غیرعقلانی توصیف کرد.

ردیابی کالری ازطریق پایش گلوکز، به‌طور کامل شبه‌علم محسوب نمی‌شود. در سال ۲۰۰۲، سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) بر دستگاهی به‌نام GlucoWatch مهر تأیید زد. این دستگاه وعده می‌داد ازطریق استفاده از جریان الکتریسیته‌ی ساکن ضعیف، گلوکز را از مایع بینابینی زیر سطح پوست بیرون می‌کشد. باوجوداین، متخصصان استدلال می‌کنند همبستگی بین سطوح گلوکز و کالری‌ها تقریباً ضعیف است؛ زیرا رژیم غذایی افراد صرفاً از وعده‌های غنی از گلوکز تشکیل نمی‌شود و تمام سلول‌های بدن نیز به‌طور هم‌زمان گلوکز را جذب نمی‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات