IBM از مدل جدید پیش‌بینی آب‌وهوا و نسخه بهینه‌ Debater رونمایی کرد

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
IBM در مراسم اختصاصی خود در CES 2019، از چند محصول و سرویس جدید در حوزه‌های پردازش پیشرفته‌ دنیای کوانتوم رونمایی کرد.
تبلیغات

جینی رومتی، مدیرعامل I‌BM درمراسم اختصاصی شرکت در CES امسال، سخنانی پیرامون محصولات و سرویس‌های جدید شرکتش بیان کرد. در اظهارات رومتی، اشاره‌ای به پیشرفت‌های شرکت در چهار حوزه‌ی اصلی پردازش شده بود: کلان‌داده، هوش مصنوعی، پردازش کوانتومی و جامعه‌ی دیجیتال. جامعه‌ی دیجیتال، اصطلاحی است که غول قدیمی دنیای فناوری برای اهداف خود پیرامون کم کردن فاصله‌ی مهارتی مردم در حوزه‌ی علوم کامپیوتر به‌کار می‌برد.

در سخنان مدیرعامل IBM، اشاره‌ای جدی به پیشرفت فناوری‌هایی همچون بلاک‌ چین و یادگیری ماشین و تأثیر آن‌ها بر شرکت و مشتریان شد. به‌علاوه، رومتی به این نکته اشاره کرد که فناوری‌های فوق، به‌نوعی در تمامی صنایع حاضر در جهان، تغییر و تحول ایجاد خواهد کرد.

مدل جدید پیش‌بینی آب‌وهوا

IBM اعلام کرد که The Weather Company، سیستم جدیدی برای پیش‌بینی وضعیت آب‌وهوا در نقاط مختلف جهان توسعه خواهد داد. این شرکت در سال ۲۰۱۶ توسط IBM خریداری شد. فناوری جدید، وضعیت آینده‌ی آب‌وهوا را با دقت بالایی در منطق محلی سرتاسر جهان پیش‌بینی می‌کند.

پیش از سخنرانی مدیرعامل IBM، بیانیه‌های خبری در بین خبرنگاران مراسم پخش شد که اطلاعاتی کلی پیرامون سیستم جدیدی پیش‌بینی آب‌وهوا داشت:

درحال‌حاضر، اکثر نقاط جهان به فناوری‌های با کیفیت پایین برای پیش‌بینی آب‌وهوا دسترسی دارند. درواقع، فناوری‌های آن‌ها دقت پایین‌تری نسبت به سرویس‌هایی دارد که ما در آمریکا استفاده می‌کنیم.مدل جدید پیش‌بینی آب‌وهوا، قابلیت پیش‌بینی را در سطوح منطقه‌ای و کوچک در سرتاسر نقاط جهان دارد. 
Weather Company

رومتی در سخنرانی خود به این نکته اشاره کرد که توسعه‌ی سرویس جدید، در نتیجه‌ی افزایش قدرت پردازشی شرکت و همچنین تجمیع داده‌ی دستگاه‌های متعدد متصل به اینترنت حاصل شده است. درواقع، دستگاه‌های پیش‌بینی آب‌وهوا در ایستگاه‌های شخصی، حسگرهای اتمسفری در هواپیماها و گوشی‌های هوشمند، مجموعه‌ای ارزشمند را برای توسعه‌ی فناوری دقیق پیش‌بینی آب‌وهوا فراهم کرده‌اند.

یک کامپیوتر مجهز به پردازنده‌ی اختصاصی هوش مصنوعی IBM با نام Power9 (با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری مخصوص هوش مصنوعی)، درحال‌حاضر ۱۰ ترابایت داده‌های آب‌وهوایی را به‌صورت روزانه جمع‌آوری و پردازش می‌کند. کامپیوتر آی‌بی‌ام، پیش‌بینی آب‌وهوا را به‌صورت ساعتی و با دقتی ۵ برابر سیستم‌های قدیمی انجام می‌دهد.

هوش مصنوعی و پردازش کوانتومی

IBM به‌صورت جدی در حوزه‌ی پردازش کوانتومی سرمایه‌گذاری می‌کند. آن‌ها از سال ۲۰۱۶ برنامه‌ای به‌نام IBM Q شروع کردند که تاکنون با ارائه‌ی دسترسی به یک کامپیوتر کوانتومی در یورک‌تاون هایتس، بیش از ۷ میلیون برنامه‌ی کوانتومی را اجرا کرده است. نتیجه‌ی این پردازش، در بیش از ۱۲۰ مقاله‌ی دانشگاهی به‌عنوان منبع استفاده شد.

قدم بزرگ و مهم بعدی IBM در حوزه‌ی پردازش کوانتومی، در خلال CES امسال و با رونمایی از کامپیوتر کوانتومی تجاری آن‌ها برداشته شد. شرکت سازنده ادعا کرد محصول جدید، کامپیوترهای کوانتومی را از دستگاهی مختص آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی، به محصولی کاربردی و در دسترس تبدیل خواهد کرد؛ کامپیوتری که درنهایت، برای کاربردهای کسب‌وکاری و آموزشی، استفاده خواهد شد.

آی‌بی‌ام ادعا می‌کند که طراحی کامپیوتر کوانتومی جدیدش، در نوع خود بهترین است. آن‌ها با همکاری شرکت‌های بزرگ و استودیوهای مطرحی همچون Map Project Office و Universal Design و همچنین Goppion، کیسی زیبا و مقاوم برای کامپیوتر کوانتومی خود طراحی کرده‌اند. هدف اصلی طراحی کیس شیشه‌ای، علاوه‌بر زیبایی، محاظفت از کامپیوتر کوانتومی و کیوبیت‌های داخل آن دربرابر لرزش، صدا و نواسانات دمای اطراف است.

کامپیوتر کوانتومی IBM Q

کامپیوتر کوانتومی IBM، توان پردازشی ۲۰ کیوبیت دارد. کیوبیت، واحد بنیادی در پردازش کوانتومی است که نشان‌دهنده‌ی اتم‌ها، یون‌ها، فوتون‌ها و الکترون‌ها و همچنین دستگاه‌های کنترلی است که با مشارکت یکدیگر، اطلاعات را ذخیره و پردازش می‌کنند.

آی‌بی‌ام در بخشی دیگر از مراسم خود اعلام کرد که یک مرکز داده متشکل از کامپیوترهای کوانتومی خواهد ساخت که اولین در جهان خواهد بود. این مرکز داده در نیویورک و با نام Quantum Computational Data Center تأسیس می‌شود.

Debater

اکنون نزدیک به ۶ ماه است که آی‌بی‌ام پروژه‌ی Debater را معرفی کرده است. این پروژه، یک سیستم گفتگویی مبتنی‌بر هوش مصنوعی محسوب می‌شود که توانایی ارائه‌ی بحث‌ها و مناظره‌های متقاعدکننده را دارد. دیبیتر، نتیجه‌ی دو سال تحقیق و توسعه در آی‌بی‌ام است. در پیاده‌سازی پروژه‌ی دیبیتر، از صدها میلیون ژورنال علمی و روزنامه استفاده شد. درنهایت، دن زفریر، مدیر انجمن بین‌المللی مناظره و مباحثه در رژیم صهیونیستی و همچنین قهرمان مسابقه‌ی مجادله‌ی آن رژیم یعنی نوا اوادیا را در مناظره‌ای ۱۰ دقیقه‌ای از هوش مصنوعی آی‌بی‌ام شکست خوردند.

نسخه‌ی جدیدی دیبیتر، پیشرفت‌های قابل‌توجهی نسبت به نسل قبل داشت. قابلیتی با نام Speech by Crwod در سیستم جدید پیاده‌سازی شده است که بازخوردهای متنی را از تعداد زیادی افراد دریافت و بینش‌ها و نظرات اجرایی را از آن‌ها استخراج می‌کند. تاکنون چندین موضوع متنوع همچون شرط‌بندی، خودروهای خودران، بازی‌های ویدئویی خشونت‌آمیز و غیره، توسط نسخه‌ی جدید دیبیتر تحلیل و نگرش‌هایی از آن استخراج شده است.

IBM Debater

بهبود فوق، پیشرفت قابل‌توجهی در پروژه‌‌ی دیبیتر است که برای اولین‌بار در تابستان ۲۰۱۸ معرفی شد. نسخه‌ی قبلی، از صحبت‌های مخاطب خود برای بحث و مجادله استفاده نمی‌کرد تا خطاهای احتمالی ترجمه‌ی صوت به متن را به حداقل برساند. رومتی اعتقاد دارد قابلیت جدید، پیشرفت مهمی خصوصا برای بهبود آن بخش و کسب مهرات در زبان گفتار توسط Debater خواهد بود.

جامعه‌ی دیجیتال

آخرین رونمایی مهم آی‌بی‌ام در نمایشگاه امسال لاس‌وگاس، برنامه‌ی کارآموزی جامع با همکاری شرکت‌ها و سازمان‌های معتبر جهانی بود. این برنامه با نام 21st Century Apprenticeship Coalition، در همکاری با انجمن CTA و چند شرکت معتبر دیگر اجرا خواهد شد. هدف نهایی، فراهم‌سازی هزاران فرصت کارآموزی در حوزه‌ی فناوری در سطح ملی آمریکا است. برنامه‌ی جدید، نوعی گسترش طرح کنونی آی‌بی‌ام در مشارکت با وزارت کار ایالات متحده‌ی آمریکا خواهد بود.

هدف IBM، اجرای برنامه‌ی کارآموزی حوزه‌ی فناوری در سرتاسر آمریکا است

بیش از دوازده شرکت حاضر در انجمن CTA در طرح جدید آی‌بی‌ام همکاری می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به فورد، بوش، اسپرینت، تویوتا، کانن و پاناسونیک اشاره کرد. مدیرعامل IBM در سخنان خود پیرامون برنامه‌ی کارآموزی عنوان کرد هوش مصنوعی ۱۰۰ درصد شغل‌های آتی را تغییر خواهد داد. در نتیجه، شرکت‌ها باید تمامی تلاش خود را به‌کار بگیرند تا نیروی انسانی ماهر را برای پر کردن موقعیت‌های شغلی جدید، تربیت کنند.

رومتی در سخنرانی سال پیش خود پیرامون برنامه‌های کارآموزی حوزه‌ی فناوی گفته بود:

ما در IBM به قدرت فناوی برای بهبود وضع زندگی تمام مردم جهان اعتقاد داریم. ما همه مسئولیت داریم که از نوآوری برای ایجاد تغییر استفاده کنیم و هدف نهایی ما، کمک به افراد نیازمند و ساختن آینده‌ای بهتر برای همگان است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات