IBM اولین کامپیوتر کوانتومی تجاری خود را معرفی کرد

چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۴
مطالعه 3 دقیقه
IBM پس از سال‌ها تحقیق و توسعه در حوزه‌ی کامپیوترهای کوانتومی، بالاخره اولین محصول تجاری خود در این حوزه را در نمایشگاه CES 2019 معرفی کرد.
تبلیغات

IBM اولین کامپیوتر کوانتومی تجاری خود را معرفی کرد. این غول قدیمی دنیای فناوری، در نمایشگاه CES امسال بالاخره به آزمایش و تحقیق پیرامون نسل جدید کامپیوترها جامه‌‌ی عمل پوشاند. سیستم ۲۰ کیوبیتی آی‌بی‌ام، ترکیبی از قطعات کامپیوتر کوانتومی و سنتی مورد نیاز برای استفاده از چنین کامپیوتری در اهداف تحقیقاتی را در یک پکیج ارائه می‌کند.

پکیج کامپیوتر کوانتومی آی‌بی‌ام، با نام کامل IBM Q System معرفی شد. این کامپیوتر ابعادی غول‌آسا دارد و البته، برای هر شرکتی با هدف شروع آزمایش‌های کوانتومی، یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود. قطعات مورد نیاز برای خنک‌کاری سخت‌افزار پردازش کوانتومی نیز به‌صورت حرفه‌ای در این ماشین غول‌آسا جانمایی شده‌اند.

باوجود آن‌که آی‌بی‌ام ادعا می‌کند نخستین کامپیوتر کوانتومی با کاربردهای تجاری را به بازار عرضه کرده است، باید بدانیم ماشین ۲۰ کیوبیتی آن‌ها، حتی نزدیک به اهداف نهایی در استفاده از رایانش کوانتومی نخواهد بود. درواقع، قدرت اصلی مورد نیاز برای رایانش واقعی کوانتومی و اهداف تجاری، بیش از ۲۰ کیوبیت خواهد بود.

به‌هرحال، آی‌بی‌ام هم در ارائه‌ی محصول خود به این نکته اشاره می‌کند که سیستم کنونی، نخستین تلاش برای تجاری‌سازی کامپیوترهای کوانتومی محسوب می‌شود. IBM Q به‌گونه‌ای طراحی شده است که روزی تمامی مشکلات امروزی ظاهرا بسیار پیچیده را حل کند. مشکلات و مسائلی که در تعاریف طبیعی، بسیار دشوار و نمایی محسوب می‌شوند و سیستم‌های کلاسیک، توانایی حل آن‌ها را ندارند. درحال‌حاضر، راه درازی برای رسیدن به آن هدف در پیش داریم، اما IBM ادعا می‌کند سیستم‌هایش قابلیت به‌روزرسانی و بهبود دارند.

کامپیوتر کوانتومی IBM Q

آرویند کریشنا، معاون ارشد بخش Hybrid Cloud و مدیر IBM Research درباره‌ی کامپیوتر کوانتومی جدید شرکت می‌گوید:

IBM Q System One یک قدم بزرگ به‌سمت تجاری‌سازی رایانش کوانتومی محسوب می‌شود. این سیستم جدید، در توسعه‌ی رایانش کوانتومی به فراتر از دیوارهای آزمایشگاه‌ها، قدمی حیاتی است؛ قدمی که در مسیر پیاده‌سازی پیاده‌سازی کاربردی کوانتوم برای کسب‌وکارها و علم به‌طور کلی، بسیار مهم خواهد بود.

به‌نظر می‌رسد IBM بیش‌ازهمه، به طراحی سیستم Q خود افتخار می‌کند. غول باسابقه‌ی دنیای فناوری، در مسیری شبیه به طراحی ابرکامپیوترهای Cray خود، همکاری‌های گران‌قیمتی با شرکت‌ها بزرگ داشت. استودیو‌های طراحی Map Project Office و Universal Design Studio و همچنین شرکت معتبر Goppion، همکاران آی‌بی‌ام در طراحی ماشین کوانتومی جدید بودند. Goppion همان شرکتی است که شیشه‌های موزه‌‌ای جواهرات پادشاهی بریتانیا و تابلوی مونالیزا را ساخته است.

کامپیوتر کوانتومی IBM Q

IBM، کامپیوتر کوانتومی خود را نوعی اثر هنری می‌داند و به‌همین دلیل، محصول نهایی از نظر زیبایی و وقار، یک اثر هنری واقعی است. کامپیوتر کوانتومی IBM، با طول و عرض ۲.۷ متری در جعبه‌ای مقاوم دربرابر نفوذ هوا قرار دارد. واحد پردازش کوانتومی نیز مانند لوستری در میانه‌ی این جعبه‌ی زیبا قرار دارد و قطعات دیگر نیز به‌زیبایی مخفی شده‌اند.

تجاری شدن کامپیوترهای کوانتومی به آن مفهوم که تصور می‌کنیم، در آینده‌ی نزدیک ممکن نخواهد شد

شایان ذکر است، خرید کامپیوتر کوانتومی به آن آسانی که تصور می‌کنیم نخواهد بود. درواقع، آینده‌ای که در آن یک کامپیوتر کوانتومی را با ارسال رایگان از آمازون بخریم، هنوز دور از ذهن است.

IBM در خبری حاشیه‌ای پیرامون کامپیوتر کوانتومی خود، از IBM Q Network نیز رونمایی کرد که یک همکاری با شرکت‌هایی همچون ExxonMobil و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی CERN و Fermilab است. هدف از این همکاری، توسعه‌ی جامعه‌ای برای جمع کردن اهداف تجاری و علمی و درنهایت، دستیابی به کاربردهایی ملموس برای رایانش کوانتومی خواهد بود.

درنهایت، اکنون تنها سازمان‌هایی که با IBM در توسعه‌ی شبکه‌ی کوانتومی همکاری می‌کنند، به نرم‌افزار کوانتومی و سیستم رایانش کوانتومی مبتنی بر ابر آن، دسترسی خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات