پوشش تصویری و گزارش زومیت از نمایشگاه خودرو تهران ۹۷

دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
امروز هفدهم دی‌ماه، بازگشایی نمایشگاه خودرو تهران برای خبرنگاران و کارشناسان انجام شد. از این فرصت استفاده کردیم تا پیش از شروع به کار رسمی نمایشگاه، گزارشی از شرایط آن ارایه دهیم.
تبلیغات

با توجه به تحریم‌ها و مشکلات مختلف در زمینه‌ی تامین ارز، عدم حضور برندهای مطرح در نمایشگاه خودروی تهران ۹۷ قابل پیش‌بینی بود. نمایندگان شرکت‌های کره‌ای، ژاپنی و اروپایی از ماه‌ها قبل، فعالیت خودر در ایران را کاهش داده‌اند و عملا هیچ‌نوع حرکت تبلیغاتی ندارند. غیبت این شرکت‌ها در نمایشگاه امسال، روز گذشته در مطلبب با عنوان "آغاز به کار سومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران" به اطلاع شما عزیزان رسید؛ اما آنچه تعجب و تاسف ما را برانگیخت، کاهش قابل ملاحظه در حجم کلی نمایشگاه و تعداد شرکت‌های ایرانی یا چینی بود.

امسال، نمایشگاه خودرو تهران ۹۷، حتی قابل مقایسه با نمایشگاه خودرو مشهد و شیراز نیست. تعداد تمامی شرکت‌های مرتبط با واردات و تولید خودرو که در شهر آفتاب حضور دارند، کمتر از انگشتان یک دست است. علاوه بر ایران‌خودرو و سایپا که حاضران همیشگی در تمامی نمایشگاه‌های خودروی ایران هستند، تنها عظیم‌خودرو و سیف خودرو در نمایشگاه خودرو تهران ۹۷ حضور خواهند داشت. با این حساب، محصولات چینی از برندهای هن‌تنگ، فوتون وبیسو، در کنار پژو ۲۰۷، دنا و رهام به مهمترین رویداد خودرویی ایران در سال ۹۷ رسیدند.

نمایشگاه خودرو تهران ۹۷

برای افرادی که علاقه‌مند به بازدید از نمایشگاه خودروی تهران ۹۷ هستند باید گفت؛ تنها مدل‌های قابل بازدید برای عموم، بیسو T3 و T5، فوتون ساوانا، کراس‌اورهای هن‌تنگ T5 و T7، پژو ۲۰۷ صندوق‌دار، سایپا رهام، محصولات سنگین سایپا دیزل و ایران‌خودرو دیزل، چند مورد موتورسیکلت‌ وارداتی هندی یا چینی و یک خودروی دست‌ساز ایرانی با نام آرش هستند. علاوه بر اینها، چند شرکت قطعه‌ساز زیر مجموعه‌ی ایران خودرو و سایپا، همراه با شرکت‌های کوچک خدمات رنگ و مکمل سوخت هم، در نمایشگاه حضور دارند.

عدم حضور فعالان واردکننده و مونتاژکار، خصوصا شرکت‌های مرتبط با خودروسازان چینی در نمایشگاه امسال، سوال‌برانگیز بود. این شرایط، در ظاهر به دلیل مشکلات ارزی و کاهش فروش است؛ اما به نوعی می‌تواند نشانه‌ی ترس شرکت‌ها از مواجهه با مشتریان ناراضی باشد. ثبت‌نام‌های افسارگسیخته در ماه‌های اخیر، گریبان شرکت‌های واردکننده از برندهای مختلف گرفته است و حالا، موجی از نارضایتی عمومی در مقابل آنها دیده می‌شود.

خلاصه شدن مهمترین رویداد مرتبط با صنعت خودروی ایران، در حد ۳ سالن باحضور برندهای انگشت‌شمار چینی، پیش‌درآمدی بر یک فاجعه‌ی بزرگ در اقتصاد و صنعت کشور ما است. صدها هزار نفر در زیرشاخه‌های خودروسازی مشغول به کار هستند. از سویی دیگر، ارزش بازار خودروی ایران به میلیاردها دلار می‌رسد و هرگونه ضعف یا ورشکستگی در آن، منجر به زیان عامه‌ی مردم و خریداران خواهد شد. این شرایط، به هر دلیل که پیش آمده باشد، از تحریم‌های غرب گرفته تا نوسانات ارز یا مشکلات گمرکی، نیازمند اقدام سریع مسئولان است تا منجر به بحران غیر قابل بازگشت، نشود.

تماشا در یوتیوب

نظر شما در مورد نمایشگاه امسال چیست؟ آیا به بازدید از نمایشگاه می‌روید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات