کانال مالی ایران و اروپا راه‌اندازی شد

پنج‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
مطالعه 1 دقیقه
کشورهای فرانسه، آلمان و انگلستان، کانال مالی به‌نام INSTEX را به منظور ادامه‌ی تبادلات تجاری با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا ایجاد کرده‌اند.
تبلیغات

به گزارش رسانه‌ی آلمانی NDR، کشورهای آلمان، فرانسه و انگلستان با وجود تحریم‌های آمریکا، کانالی را به منظور تسهیل تبادلات تجاری با ایران ایجاد کرده‌اند. این کانال INSTEX نام دارد و مخفف عبارت Instrument in Support of Trade Exchange به معنای «ابزاری برای حمایت از تبادلات تجاری» است. درواقع این کانال به کشورهای اروپایی اجازه می‌دهد با دور زدن تحریم‌های آمریکا، تبادلات تجاری خود را با ایران ادامه دهند.

فرانسه میزبان این کانال مالی است و یک متخصص بانک آلمانی وظیفه‌ی مدیریت آن را برعهده دارد، انگلستان نیز هیئت نظارت را رهبری خواهد کرد.

این کانال در مرحله‌ی اول تجارت کالاهایی مانند غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را تحت پوشش قرار می‌دهد اما ممکن است دامنه‌ی پوشش آن در آینده گسترش پیدا کند.

آمریکا پیش از این به اروپا نسبت به انجام مبادلات تجاری با ایران اخطار داده بود و کشورش را از تواقفنامه‌ی هسته‌ای خارج کرد. بااین‌حال چین، روسیه و اتحادیه‌ی اروپا معتقدند نقضی از سوی ایران رخ نداده و تبادلات تجاری بین این کشورها باید ادامه داشته باشد. آمریکا هنوز نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداده است و باید دید در روزهای آینده چه دیدی نسبت به این موضوع خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات