امارات در سال جاری برنامه‌های فضایی‌اش را رونمایی خواهد کرد

چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
امارات متحده‌ی عربی در برنامه‌ای جدید، به‌دنبال افزایش سرمایه‌گذاری اقتصادی در بخش فضایی و نیز جذب سرمایه‌های داخلی برای گسترش صنعت فضایی این کشور است.
تبلیغات

 سازمان فضایی امارات متحده‌ی عربی سال گذشته از برنامه‌ای ملی برای ارتقای سرمایه‌گذاری فضایی خبر داد که بخشی از هدفی بزرگ‌تر، یعنی تبدیل این کشور به یکی از پیشتازان فضا ازطریق مأموریت‌هایی همچون «سفر به مریخ» و «فرستادن اولین انسان» به فضا است.

هدف این برنامه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نوظهور فضایی امارات متحده‌ی عربی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری داخلی براساس بیانیه‌ی سازمان فضایی است. در ماه‌های آینده، جزئیات بیشتری از این برنامه مشخص خواهد شد؛ اما به تسریع‌کنندگان کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری، به‌ویژه در حوزه‌های منتخب اقتصادی می‌توان اشاره کرد.

به‌گفته‌ی محمد ال‌احبابی، مدیرکل سازمان فضایی امارات متحده‌ی عربی:

سازمان فضایی امارات متحده‌ی عربی به‌عنوان سازمان دولتی فدرال سرمایه‌گذاری خارجی و بومی در این بخش را تشویق خواهد کرد و محیطی مساعد برای فعالیت سرمایه‌گذاران و کسب‌وکارهای نوپا شکل خواهد داد. همچنین، از کسب‌وکارهایی استقبال خواهد کرد که به رشد بالقوه‌ی آن‌ها کمک کنند.

صنعت فضا در کشور امارات یکی از صنایع نوظهور است. اپراتور ماهواره‌ای موبایل ثریا در دهه‌ی ۱۹۹۰ در این کشور تأسیس شد. این اپراتور ازطریق دو ماهواره در مدار زمین، خدمات داده‌ای و صوتی از اروپا تا آسیا را ارائه می‌دهد. یاهست دیگر اپراتور ماهواره‌ای است که در امارات متحده‌ی عربی سه ماهواره را زیر پوشش دارد و در سال ۲۰۱۸ ثریا را خریده است.

در سال ۲۰۰۹، شرکت Aabar Investments واقع در شهر ابوظبی ۲۸۰ میلیون دلار در ویرجین گلکتیک سرمایه‌گذاری کرده است و بدن‌ترتیب، تقریبا یک‌سوم از سهام این شرکت گردشگری فضایی را دراختیار دارد. شایان ذکر است امروزه، این شرکت بخشی از شرکت مبادله (Mubadal Investment) محسوب می‌شود. این سرمایه‌گذاری بحث‌هایی به‌دنبال داشت؛ اما به شکل‌گیری برنامه‌ی محکمی منجر نشد تا اینکه درنهایت، یکی از هواپیماهای ویرجین گلکتیک به‌نام VSS Unity به پشتیبانی امارات متحده‌ی عربی موفق شد برای نخستین‌بار به لبه‌ی فضا برسد.

در سال‌های اخیر، دولت امارات متحده‌ی عربی بیشتر به نوآوری‌های فضایی توجه کرده است. ازجمله اقدام‌های مهم این دولت «تأسیس سازمان فضایی امارات متحده‌ی عربی» و «تصویب قوانین فضایی ملی» است. درمیان این پروژه‌ها، اولین مدارپیمای مریخ این کشور با عنوان Hope برای پرتاب در سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است. ماهواره‌ی سنجش‌ازدور خلیفه ست (KhalifaSat) هم اولین ماهواره‌ای است که به‌طور کامل در امارات ساخته شد و در اکتبر‌۲۰۱۸، با موشک ژاپنی H-2 در مدار قرار گرفت.

افزون‌براین، این سازمان در سال گذشته اولین گروه فضانوردان را استخدام کرده که یکی از آن‌ها هدایت مأموریت سایوز در ایستگاه فضایی بین‌المللی را برعهده داشته است. مأموریت فضایی سرنشین‌دار امارات برای بهار سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده بود؛ اما به‌دلیل تغییراتی در زمان‌بندی کلی مأموریت‌های سایوز و مشکلات پیش‌آمده در اکتبر‌۲۰۱۸ برای این مأموریت (مشکلات مأموریت Soyuz MS-10) تا پاییز به‌تعویق افتاد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات