دانمارک سیلیکون‌ولی اروپایی می‌سازد

پنج‌شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۴
مطالعه 2 دقیقه
دولت دانمارک قصد دارد با ساخت ۹ جزیره‌ی مصنوعی، کپنهاگ را به بهشت علم و فناوری و منطقه‌ای ایده‌آل برای استارتاپ‌ها تبدیل کند.
تبلیغات

توسعه‌دهندگان پروژه‌ی Holmene قصد دارند نسخه‌ی سیلیکون‌ولی اروپایی را در شهر کپنهاگ، پایتخت دانمارک پیاده‌سازی کنند. در این پروژه ۹ جزیره‌ی مصنوعی ساخته می‌شود و با مستقر شدن کسب‌وکارهای جدید، اروپای شمالی را به بهشتی برای توسعه‌ی علم و فناوری تبدیل خواهد کرد.

دولت دانمارک با همکاری شرکت معماری و برنامه‌ریزی شهری Urban Power قصد اجرای این پروژه را دارد. این پروژه منطقه‌ی صنعتی دانمارک را حدود سه هزار مترمربع با ساختمان‌های کارآمد انرژی گسترش می‌دهد که انتظار می رود ۳۸۰ کسب‌وکار جدید و ۱۲ هزار شغل را به این منطقه جذب کند.

این ۹ جزیره توسط ۸۷ هزار مترمربع خاک استخراج شده از پروژه‌های متروی زیرزمینی و سایر پروژه‌های معماری ساخته می‌شوند. پروژه‌ی Holmene حدود دو میلیون و ۲۹۴ هزار مترمربع ساختمان‌های صنعتی برای تحقیق و تولید دارد که برق آن توسط پنج توربین بادی ۶ مگاوات روی خط ساحلی تولید می‌شود. در تئوری، توربین‌ها به تنهایی ۱۰ درصد الکتریسیته‌ی کل شهر کپنهاگ را تولید می‌کنند.

Holmene

همچنین انتظار می‌رود Holmene بزرگ‌ترین نیروگاه زباله در شمال اروپا را داشته باشد که زباله‌ی ۱.۵ میلیون آدم را بازیافت کرده و به انرژی و آب پاکیزه تبدیل می‌کند. سازندگان این پروژه می‌گویند، منطقه‌ی طبیعی بزرگی نیز برای ورزش و تفریح و بهبود تنوع زیستی در نظر گرفته شده است.

دولت دانمارک و برخی مقامات مهم این کشور گمان می‌کنند اجرای این پروژه بسیار عالی است اما برخی شهروندان دانمارکی ناراضی هستند. شهروندان معتقد هستند این موضوع روی ترافیک شهری، جمعیت و حمل‌ونقل تأثیر می‌گذارد و باعث بالارفتن قیمت مسکن در این منطقه می‌شود، همان‌طور که سیلیکون‌ولی باعث بالارفتن قیمت مسکن در سان‌فرانسیسکوی آمریکا شده است. از همین رو شهروندان کپنهاگ معتقد هستند ساخت این پروژه، شهرشان را به سان‌فرانسیسکوی شماره‌ی دو تبدیل خواهد کرد.

Holmene

پیشرفت و توسعه همیشه با مناقشاتی اجتناب‌ناپذیر همراه است، اما این پروژه مزایای بیشتری نسبت به همتای آمریکایی خود دارد و حداقل می‌توان گفت این پروژه برخلاف سیلیکون‌ولی با محیط زیست سازگار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات