مشخصات AMD Ryzen 9 3800X با ۱۶ هسته، لیتوگرافی ۷ نانومتری و معماری Zen 2 فاش شد

چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
اخیرا یکی از خُرده‌فروشی‌های روسی برخی از مشخصات پردازنده‌ی پرچم‌دار موردانتظار AMD Ryzen 9 3800X را افشا کرده که دراین‌بین، ۱۶ هسته‌ی پردازشی و ۳۲ ترد خودنمایی می‌کنند.
تبلیغات

وقتی برای اولین‌بار اخباری مبنی بر احتمال بهره‌مندی پردازنده‌ی پرچم‌دار بعدی AMD از شانزده هسته‌ی پردازشی در فضای وب منتشر شد، عده‌ی زیادی از کاربران به صحت آن شک داشتند و نمی‌توانستند چنین موضوعی را به‌خود بقبولانند. باوجوداین، حال دوباره به این موضوع دامن زده شده است. اخیرا یکی از خُرده‌فروشی‌ها پردازنده‌ی AMD Ryzen 9 3800X را فهرست کرده و مهر تأییدی بر شایعات مربوط به تعداد هسته‌های آن زده است.

این خُرده‌فروشی روسی که ایی کاتالوگ (E-Katalog) نام دارد، ساعاتی پیش پنج پردازنده‌ی جدید نسل سومی رایزن را فهرست کرد که در بین آن‌ها، Ryzen 9 3800X بیشتر از بقیه در کانون توجه قرار دارد. براساس ادعای این خُرده‌فروشی، پرچم‌دار جدید ای‌ام‌دی قرار است ۱۶ هسته و ۳۲ ترد و فرکانس پردازشی پایه‌ی ۳.۹ گیگاهرتز داشته باشد. درضمن، فرکانس بوست آن ۴.۷ گیگاهرتز اعلام شده که در نوع خود بسیار درخورتوجه است. افزون‌بر‌این‌ها، ظاهرا AMD Ryzen 9 3800X قرار است از TDP (توان طراحی حرارتی) ۱۲۵ وات بهره ببرد. ظاهرا Ryzen 9 3800X پردازنده‌‌ای هفت‌نانومتری مبتنی بر معماری ذن ۲ خواهد بود.

تعداد هسته‌های AMD Ryzen 9 3800X دوبرابر بیشتر از نسل قبل است

این مشخصات از این نظر توجهات را به‌خود جلب می‌کنند که پیشرفت درخورتوجهی درمقایسه‌با نسل قبل به‌شمار می‌آیند. Ryzen 7 2700X، پردازنده‌ی پرچم‌دار نسل پیشین AMD،‌ فقط ۸ هسته و ۱۶ ترد و حداکثر سرعت کلاک ۴.۳ گیگاهرتز داشت. طبق ادعاهای مطرح‌شده‌ی ایی کاتالوگ، ای‌ام‌دی علاوه‌بر این پرچم‌دار جدید قصد دارد پردازنده‌ی دیگری به‌نام Ryzen 7 3700X را معرفی کند. این پردازنده ۱۲ هسته و ۲۴ ترد و فرکانس پایه‌ی ۴.۲ گیگاهرتز دارد. ظاهرا این پردازنده از فرکانس بوست ۵ گیگاهرتز و توان طراحی حرارتی ۱۰۵ وات برخوردار خواهد بود.

علاوه‌بر‌ این‌ پردازنده‌ها،‌ به پردازنده‌ی Ryzen 5 3600X نیز اشاره شده است. ظاهرا این پردازنده قرار است ۸ هسته، ۱۶ ترد، حداکثر سرعت کلاک ۴.۸ گیگاهرتز و توان طراحی حرارتی ۹۵ وات داشته باشد. در مقایسه‌ای کوتاه متوجه می‌شویم Ryzen 5 2600X پردازنده‌ای ۶هسته‌ای با حداکثر سرعت کلاک ۴.۲ گیگاهرتز بود.

AMD Ryzen

درنهایت به Ryzen 3 3300X می‌رسیم که این خُرده‌فروشی روسی از آن به‌عنوان پردازنده‌ای شش‌هسته‌ای با دوازده ترد یاد می‌کند. نسل پیشین این پردازنده چهار هسته‌ی پردازشی داشت. از مدتی پیش شایعاتی مبنی بر عرضه‌ی پردازنده‌ی چهارهسته‌ای جدید AMD به‌گوش می‌رسیدند. این موضوع باعث می‌شود پیش‌بینی این پردازنده کمی سخت شود. احتمال می‌رود این پردازنده‌، نسل جدید Ryzen 3 2200G باشد.

۱۶ هسته و ۳۲ ترد، پرچم‌دار جدید AMD را به پردازنده‌ای بسیار قدرتمند تبدیل می‌کند

تاکنون، به جزئیات احتمالی مربوط به قیمت این پردازنده‌های جدید اشاره‌ای نشده است. با همه‌ی این‌ها فراموش نکنید فعلا نمی‌توان با قطعیت درباره‌ی وجود پردازنده‌های جدید AMD اظهارنظر کرد؛ چراکه این شرکت تاکنون به‌صورت رسمی به این‌ موضوع واکنش نشان نداده است.

فراموش نکنید پردازنده‌های مبتنی بر معماری ذن ۲ ای‌ام‌دی، درواقع قرار است نخستین پردازنده‌های دسکتاپ هفت‌نانومتری بازار باشند. این پردازنده‌ها درمقایسه‌با نسل پیشین IPC (تعداد دستورات اجراشده در هر چرخه‌ی پردازنده) بیشتری دارند و ازلحاظ مصرف انرژی عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. 

تنها چند روز تا برگزاری نمایشگاه CES 2019 فاصله داریم. AMD احتمالا در حین برگزاری این رویداد، اخبار رسمی مربوط به این پردازنده‌ها را با رسانه‌ها به‌اشتراک خواهد گذاشت.

دیدگاه شما دراین‌باره چیست؟ چقدر به صحت استفاده از شانزده هسته‌ی پردازشی در پرچم‌دار بعدی AMD باور دارید؟ دیدگاه‌های خود را با زومیت و دیگر کاربران درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات