تصمیم برای افزایش قیمت سوخت به مجلس واگذار شد

چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از واگذاری تصمیم افزایش قیمت سوخت به مجلس شورای اسلامی خبر داد.
تبلیغات

این روزها درحالی‌که لایحه بودجه در مجلس به سر می‌برد، نگرانی‌های زیادی برای عموم مردم درباره‌ی افزایش قیمت بنزین در سال آینده وجود دارد. این نگرانی‌ها با طرح بازگشت کارت سوخت و اجرای آن در آینده‌ی نزدیک، تشدید شده است و برخی از کارشناسان معتقد هستند که دولت در سال بعد قیمت سوخت را افزایش می‌دهد. این گمانه‌زنی‌ها باعث شد تا سازمان برنامه و بودجه در نشستی به تشریح لایحه بودجه بپردازد.

کارت سوخت بنزین

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد در لایحه بودجه سال آینده، ۱۴ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی اختصاص یافته است. محمدباقر نوبخت در نشست مشترک با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای تشریح عملکرد بودجه ۹۷ و برنامه‌های دولت برای بودجه عمرانی سال آینده افزود:

براساس پیش‌بینی لایحه بودجه سال آینده، درآمد ارزی دولت ۳۳میلیارد دلار است که اگر ۲۰درصد سهم صندوق توسعه ملی و سهم شرکت ملی نفت از این میزان خارج شود، درآمد خالص ارزی دولت به ۲۱میلیارد دلار بالغ می‌شود. دولت می‌توانست با پذیرش تضعیف پول ملی، این رقم را در طرح‌های عمرانی و بودجه‌ی جاری هزینه کند. با این کار، فشار مضاعفی بر مردم وارد می‌شد؛ لذا دولت تلاش کرد در لایحه‌ بودجه سال بعد، ۱۴میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی و کشاورزی اختصاص دهد، ضمن اینکه تلاش می‌کنیم نرخ ارز در سامانه نیما نیز کاهش یابد و بانک مرکزی با اطمینان و قوت، منابع ارزی را مدیریت می‌کند. بنابراین، این امر که دولت به‌دنبال کاهش ارزش ریال مقابل دلار برای تراز کردن حساب‌های خود و کاهش کسری بودجه است، به‌هیچ‌عنوان صحیح نیست.
مجلس

نوبخت همچنین درخصوص سکوت لایحه بودجه درباره‌ی افزایش نرخ حامل‌های انرژی (افزایش قیمت بنزین) نیز گفت:

در لایحه سال جاری به مجلس پیشنهاد دادیم که مبلغ ۱۷هزارو۳۰۰ میلیارد تومان از محل واقعی کردن قیمت‌ها درآمد داشته باشیم که عده‌ای در مجلس با آن مخالفت کردند؛ بنابراین این پیشنهاد، امسال حذف شد اما اگر مجلس شورای اسلامی این موضوع را تصویب کند، آماده اجرای آن هستیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات