خواب کمتر از ۶ ساعت موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی می‌شود

پنج‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
سرانجام کیفیت نامطلوب خواب و کمبود خواب ممکن است بیماری‌های قلبی‌ و عروقی باشد.
تبلیغات

نتایج یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهد افرادی که در طول شب کمتر از ۶ ساعت می‌خوابند، نسبت‌به افرادی که ۸-۷ ساعت می‌خوابند، ممکن است در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ و عروقی قرار گیرند. طبق نتایج این مطالعه، کیفیت نامطلوب خواب، خطر آترواسکلروز (ایجاد پلاک در سرخرگ‌های کل بدن) را افزایش می‌دهد. جوزی ام اردواس، نویسنده‌ی ارشد مقاله می‌گوید:

بیماری قلبی‌عروقی یک مشکل جهانی است که ما با استفاده از رویکردهای مختلفی نظیر استفاده از داروها، فعالیت جسمی و رژیم غذایی درصدد پیشگیری و درمان آن هستیم. اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که لازم است خواب را نیز به‌عنوان ابزاری برای مقابله با بیماری قلبی در نظر بگیریم. این مطالعه نخستین مطالعه‌ای است که به‌صورت عینی، ارتباط بین آترواسکلروز با خواب را نه‌تنها در قلب بلکه در سرتاسر بدن اندازه‌گیری کرده است.

او ادامه می‌دهد:

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که فقدان خواب خطر بیماری قلبی‌عروقی را با مشارکت عوامل خطرسازی نظیر سطوح گلوکز، فشار خون، التهاب و چاقی افزایش می‌دهد.
تصلب شرایین

کمبود خواب و خواب بی‌کیفیت، خطر ایجاد پلاک در سرخرگ های بدن را افزایش می‌دهد

مطالعه‌ی جدید روی ۳۹۷۴ کارمند بانک در اسپانیا انجام شده و در آن برای تشخیص شیوع و نرخ پیشرفت ضایعات عروقی تحت‌بالینی در جمعیتی با متوسط سن ۴۶ سال، از تکنیک‌های تصویربرداری پیشرفته استفاده شده است. هیچ‌کدام از این شرکت‌کنندگان دچار بیماری قلبی شناخته‌شده‌ای نبودند و دو‌سوم آن‌ها را مردان تشکیل می‌دادند. تمام شرکت‌کنندگان به مدت هفت روز، یک اکتی‌گراف همراه خود داشتند که میزان و کیفیت خواب، فعالیت‌ها و حرکات آن‌ها را اندازه‌گیری می‌کرد. افراد شرکت‌کننده به چهار گروه تقسیم شدند:

افرادی که کمتر از ۶ ساعت می‌خوابیدند، آن‌هایی که ۷-۶ ساعت می‌خوابیدند، آن‌هایی ۸-۷ ساعت می‌خوابیدند و درنهایت افرادی که بیش از هشت ساعت می‌خوابیدند. تشخیص بیماری قلبی احتمالی با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته‌ای انجام شد.

نتایج این مطالعه نشان می‌داد وقتی برای عوامل خطرساز معمول بیماری قلبی تصحیح انجام شد، احتمال ابتلا به آترواسکلروز در کل بدن در شرکت‌کنندگانی که کمتر از ۶ ساعت می‌خوابیدند نسبت‌به افرادی که ۸-۷ ساعت می‌خوابیدند، ۲۷ درصد بالاتر بود. همچنین احتمال ابتلا به این مشکل در افرادی که دارای کیفیت خواب پایینی بودند، نسبت‌به افرادی که از کیفیت خواب مناسبی برخوردار بودند، ۳۴ درصد بیشتر بود. کیفیت خواب بر اساس تعداد دفعات بیدار شدن فرد از خواب و فراوانی حرکات او طی خواب که شاخصی از مراحل خواب او بود، تعریف شد. فاستر، نویسنده‌ی دیگر مقاله گفت:

باید بدانیم خواب کوتاهی که دارای کیفیت خوبی باشد، می‌تواند بر اثرات مضرر مدت کم خواب غلبه کند.
الگوی خواب

کیفیت خواب بر اساس تعداد دفعات بیدار شدن فرد و مراحل خواب تعریف می‌شود

این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که خواب بیشتر از ۸ ساعت نیز ممکن است با افزایش خطر ابتلا به آترواسکلروز همراه باشد. اگرچه شمار شرکت‌کنندگانی که بیش از ۸ ساعت می‌خوابیدند کم بود، ولی نتایج مطالعه نشان داد زنانی که بیش از ۸ ساعت در شب می‌خوابند، در معرض خطر بالاتر ابتلا به آترواسکلروز هستند.

مصرف الکل و کافئین درمیان شرکت‌کنندگانی که خواب کوتاه و بی‌کیفیتی داشتند، بیشتر بود. اردواس می‌گوید:

بسیاری از افراد براین باورند که الکل موجب بهتر شدن خواب می‌شود اما اینجا یک تاثیر معکوس وجود دارد. اگر شما الکل بنوشید ممکن است پس از زمان کوتاهی از خواب برخیزید و خوابیدن دوباره‌ی شما سخت خواهد بود و اگر بتوانید دوباره بخوابید، احتمالا خواب بی‌کیفیتی خواهید داشت.مقاله‌های مرتبط:تاثیر کمبود خواب روی احساس تنهاییلیستی طولانی از پیامدهای خواب ناکافی: مرگ ناگهانی تا اختلالات ذهنی و روانیخواب کمتر از ۶ ساعت بدن را با کم‌آبی مواجه می‌کند

در حالی‌که برخی از مطالعات نشان می‌دهند که نوشیدن قهوه می‌تواند تاثیر مثتبی روی قلب داشته باشد، اردواس می‌گوید که این امر بستگی به سرعت متابولیزه شدن قهوه در بدن فرد دارد. او می‌گوید:

بسته به ژنتیک شما، اگر سرعت متابولیزه شدن قهوه سریع‌ باشد، این ماده تاثیری روی خواب شما نخواهد داشت اما اگر سرعت متابولیزه شدن آن در بدن شما کم باشد، قهوه ممکن است روی خواب شما تاثیرگذار بوده و احتمال ابتلا به بیماری قلبی‌عروقی را افزایش دهد.

اردواس ادامه می‌دهد:

این مطالعه با دیگر مطالعاتی که درمورد ارتباط خواب و بیماری قلبی انجام شده‌اند، تفاوت دارد. اندازه نمونه‌ی این مطالعه بیشتر بوده و روی افراد سالم انجام شده است.

در بسیاری از مطالعات قبلی، افرادی که مبتلا به آپنه خواب یا دیگر مشکلات سلامتی بوده‌اند، در نظر گرفته شده‌اند. علاوه‌بر این، در دیگر مطالعات برای اندازه‌گیری خواب از پرسش‌نامه‌هایی استفاده شده اما در این مطالعه برای اندازه‌گیری خواب و تعیین ویژگی‌های آن از اکتی‌گراف استفاده شده است. او می‌گوید:

اغلب، آنچه مردم گزارش می‌کنند با آنچه واقعا انجام می‌دهند، متفاوت است.

این مطالعه همچنین با استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌ی اولتراسوند سه‌بعدی برای اندازه‌گیری آترواسکلروز در کل بدن و نه فقط در قلب انجام شده است. پژوهشگران می‌گویند برای تعیین اینکه آیا تغییر رفتار در زمینه‌ی خواب می‌تواند موجب بهبود سلامت قلبی شود، باید مطالعات بیشتری انجام داد. تاثیرات احتمالی کمبود خواب و اختلالات خواب روی سلامت که توسط مطالعه‌ی حاضر نیز تقویت شده، علاوه‌بر اینکه توجیه‌کننده‌ی لزوم انجام مطالعاتی بیشتر در این زمینه است، نشان می‌دهد که باید خواب را نیز به‌همراه رژیم غذایی و ورزش به‌عنوان ارکان اصلی سبک زندگی سالم درنظر گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات