سطح‌ نشین قمری چین موفق به رشد پنبه روی سطح ماه شد

سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۲
مطالعه 2 دقیقه
سطح‌نشین چینی Chang’e-4 فقط دو هفته پس از فرود تاریخی در سمت پنهان ماه، موفق به رشد پنبه روی سطح قمری شد.
تبلیغات

به‌گزارش شین‌هوآ، خبرگزاری رسمی دولت چین، با سبزشدن جوانه‌های بسیار کوچک پنبه در آزمایش زیست‌شناسی درون سطح‌نشین قمری مأموریت چانگ‌ای ۴، انسان برای نخستین‌بار موفق به رشد گیاهان روی سطح ماه شد. فضانوردان پیش‌ازاین گل‌ها و دیگر گیاهان را در مدار نزدیک زمین پرورش داده بودند؛ اما چنین آزمایش‌هایی هرگز روی سطح هیچ سیاره‌ی دیگری به‌جز زمین انجام نشده بود.

این خبر دو هفته پس از آن منتشر می‌شود که مأموریت چینی چانگ‌ای ۴ به نخستین فضاپیمای انسان‌ساختی تبدیل شد که در نیمه‌ی پنهان ماه فرود آمده است. چانگ‌ای ۴ که متشکل از سطح‌نشین قمری و ماه‌نورد است، برای مطالعه‌ی سطح ماه آزمایش‌ها و فناوری‌های مختلفی به‌همراهش حمل می‌کند. افزون‌براین، سطح‌نشین محفظه‌ای ۳ کیلوگرمی حاوی ۶ گونه‌ی زیست‌شناسانه‌ی مختلف با هدف جوانه‌زدن و رشد آن‌ها دارد. این گونه‌ها شامل پنبه، کلزا،‌ سیب‌زمینی و رشادی هستند. علاوه‌بر‌این به‌گزارش شبکه‌ی اجتماعی ویبو، تخم‌های گونه‌ای حشره به‌نام مگس میوه و مخمّر نیز درون محفظه قرار گرفته و اکوسیستم کوچکی را شکل داده‌اند.

سبزشدن جوانه‌ی پنبه‌ درون محفظه‌ی سطح‌نشین قمری چانگ‌ای ۴

بلافاصله پس از فرود چانگ‌ای ۴، آزمایش زیست‌شناسی کشت پنبه آغاز و آبیاری شد. اکنون، تصاویری که در تاریخ هفتم ژانویه از محفظه‌ی درون سطح‌نشین ثبت شده و چین آن‌ها را به‌تازگی منتشر کرده، جوانه‌زدن گیاه پنبه را نشان می‌دهند. همچنین، نشریه‌ی چینی گلوبال‌تایمز تصاویری از نسخه‌ای کنترل‌شده از این آزمایش را روی زمین درمعرض نمایش قرار داده است که رشد بسیار چشمگیرتر پنبه را نشان می‌دهند. به‌گزارش شین‌هوآ، به‌نظر می‌رسد به‌جز پنبه هیچ‌‌یک از گونه‌های موجود، درون محفظه‌ی روی ماه رشد نکرده‌اند. اندرو جونز، یکی از گزارشگران آزادکار که برنامه‌ی فضایی چین را دنبال می‌کند، به خبرگزاری ورج گفت:

آنچه چین انجام می‌دهد، محدود است؛ اما درمقایسه‌با آزمایش‌های روی زمین، منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

آزمایش چین برای سنجش امکان‌پذیری رشد گیاهان روی سطح ماه را دانشمندان و دانشجویان دانشگاه چونگ‌چینگ توسعه داده‌اند؛ اما همان‌طورکه در ابتدا اشاره شد، این نخستین‌بار نیست که برای پرورش گیاهان در محیط فضایی اقدام می‌شود. فضانوردان قبلا گونه‌های مختلفی از گیاهان ازجمله گل‌های آهاری و کاهو و آفتاب‌گردان را درون ایستگاه فضایی بین‌المللی پرورش داده بودند. با‌این‌حال، این نخستین‌بار است که گیاهان در محیط منحصربه‌فرد قمری رشد داده می‌شوند. ماه محیطی با تغییرات شدید دمایی و سطوح بسیار بالای تشعشع دارد و جاذبه‌ی آن نیز در‌مقایسه‌با سیاره‌ی زمین یک‌ششم است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات