مخالفت رئیس بانک مرکزی با واردات خودرو بدون انتقال ارز

سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای وارداتی که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ قبض انبار دریافت کرده‌اند، بدون انتقال ارز مخالفت کرده است.
تبلیغات

هفته‌های گذشته خبر مبنی بر آزاد شدن واردات خودرو بدون انتقال ارز در رسانه‌ها پیچید و باعث شد تا شرکت‌های واردکننده به انجام تعهدات خود امیدوار شوند. حالا با گذشت تقریباً ۸ روز از انتشار این خبر، زمزمه‌هایی از مخالفت بانک مرکزی با این طرح به گوش می‌رسد. یک مقام مسئول در نظام بانکی گفت:

رئیس کل بانک مرکزی با ترخیص خودروهای وارداتی که بعد از ۱۶ مرداد ۹۷ وارد گمرک شده، مخالفت کرده و گفته است دولت اجازه‌ی ورود بدون انتقال ارز خودروهای واردشده به گمرکات از این تاریخ به بعد را نخواهد داد.
بانک مرکزی

این فرد که خواست نامش ذکر نشود، ادامه داد:

واردات بدون انتقال ارز موجب می‌شود منشا تأمین ارز جهت واردات خودرو مشخص نباشد و این در حالی است که طی ماه‌های گذشته بانک مرکزی تمام تلاش خود را مصروف آن کرده که با حاکم کردن نظم بر بازار ارز، حساب دخل و خرج ارزی کشور را به‌دست بگیرد. اما مصوبه‌ی اخیر هیئت وزیران که اجازه می‌دهد خودروهای وارداتی بدون انتقال ارز وارد کشور شوند، بهانه‌ی تازه‌ای برای بی‌نظمی در بازار ارز خواهد بود.
واردات خودرو

هیئت دولت در مصوبه‌ای که ۱۶ دی ماه برای ترخیص ۱۳ هزار دستگاه خودروی دپوشده در گمرکات داشت، در بند یک آن، اجازه‌ی ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروهای وارداتی را صادر کرده بود. در بند یک این مصوبه آمده بود:

«ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشند، به‌صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشا ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع است. همچنین کلیه‌ی ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می‌شود».

عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی

موضع جدید عبدالناصر همتی در مخالفت با واردات خودروهای مذکور بدون انتقال ارز در حالی است که طی روزهای گذشته همگان انتظار داشتند وزارت صنعت هرچه زودتر با ابلاغ آیین‌نامه موضوع بند ۷ مصوبه هیات وزیران به گمرک، زمینه‌ی ترخیص ۱۳ هزار خودروی وارداتی دپوشده در گمرک را فراهم کند. به نظر می‌رسد با مخالفت رئیس کل بانک مرکزی، اجرای این مصوبه عملاً متوقف خواهد شد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات