کوالکام از فروش تراشه مودم برای آیفون های جدید ممانعت کرده است

سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
اپل ادعا می‌کند کوالکام نه تنها از فروش مودم مورد نیاز آیفون‌های جدید امتناع ورزیده، بلکه هیچ‌گونه همکاری مثبتی برای رفع نیاز این شرکت نداشته است.
تبلیغات

ظاهرا اپل قصد داشته مودم مورد نیاز خود برای گوشی‌های آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR را از طریق کوالکام تامین کند، اما ظاهرا در پی تشکیل پرونده‌ی شکایت اپل از کوالکام در خصوص پتنت، کوالکام از فروش تراشه‌ به کوپرتینونشین‌ها امتناع کرده است.

جف ویلیامز، مدیر اجرایی اپل در جریان اظهارات خود به کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده اعلام کرد: «درنهایت، کوالکام نه در تأمین تراشه از اپل پشتیبانی کرد و نه به اپل تراشه فروخت.» البته اپل نیز پیش‌تر از تراشه‌های LTE اینتل برای دستگاه‌های خود استفاده کرده است.

هم‌اکنون کوالکام متهم به اقدامات انحصارطلبانه‌ی متعددی است که از جمله‌ی آن‌ها باید به دریافت حق پتنت بیشتر، ممانعت از فروش پتنت‌ها به سایر تولیدکنندگان و تشویق تولیدکنندگانی نظیر اپل برای همکاری انحصاری با کوالکام اشاره کرد. ظاهرا اپل، به دلایل رقابتی و خروج از قراردادهای انحصاری، تصمیم گرفت تراشه‌ی مورد نیاز خود را ازطریق اینتل تأمین کند. اما ویلیامز در دادگاه موضوع را به‌شکل دیگری مطرح کرد. ویلیامز در دادگاه گفت اپل ابتدا قصد داشته بخشی از نیاز خود را ازطریق اینتل و بخشی دیگر را ازطریق کوالکام تأمین کند. اما بعد از آنکه کوالکام از فروش تراشه به کوپرتینونشین‌ها منصرف شده، اپل نیز به ناچار، نیاز خود را ازطریق اینتل تأمین کرده است.  

باتوجه‌به اینکه انتظار نمی‌رود تا سال ۲۰۲۰ میلادی تراشه‌ی 5G اینتل به بازار عرضه شود، همین تأخیر و وابستگی اپل به اینتل برای تأمین تراشه، در بازار فروش گوشی‌های آیفون 5G اپل تأثیرگذار خواهد بود و به آن صدمه خواهد زد. از سوی دیگر، مودم‌های LTE اینتل از مودم‌های کوالکام سرعت کمتری دارند. در یک دوره‌ی زمانی، اپل مجبور شد برای تأمین تراشه‌ی مورد نیاز خود برای گوشی‌های آیفون، همزمان از مودم اینتل و کوالکام استفاده کند. از آنجایی که سرعت مودم کوالکام بیشتر بود و اپل نمی‌توانست گوشی آیفون از یک‌سری را با دو سرعت عملکرد متفاوت به بازار عرضه کند، مجبور شد سرعت مودم کوالکام را پایین بیاورد تا گوشی‌های آیفون با مودم کوالکام سریع‌تر از گوشی‌های آیفون با مودم اینتل نباشند.

ویلیامز در ادامه‌ی اظهارات خود گفت، اپل برای هر مودم کوالکام روی هر دستگاه مبلغی برابر ۷.۵۰ دلار پرداخت می‌کند که ظاهرا پنج برابر بیشتر از رقمی ۱.۵۰ دلاری است که اپل تمایل به پرداخت آن دارد. بااین‌حال، ویلیامز معتقد است:

برای تأمین تراشه مورد نیازمان مجبور به پرداخت چنین رقمی بودیم. موضوع به‌صورت قانونی دنبال می‌شود. قصد ما دسترسی به اطلاعات تراشه‌ها نیست، ما گزینه‌‌های زیادی برای تأمین تراشه نداشتیم. 

در سال ۲۰۱۷ میلادی، اپل شایتی علیه کوالکام تنظیم کرد و این شرکت را متهم به تعیین رقم‌های سنگین و ناعادلانه برای هزینه‌ی پتنت نمود. کوالکام نیز ادعا می‌کند اپل اطلاعات مربوط‌به پتنت کوالکام را در اختیار اینتل قرار داده است. در اکتبر ۲۰۱۸ میلادی، کوالکام، اپل را به پرداخت نکردن ۷ میلیارد دلار حق ثبت اختراع متهم کرد. در ادامه و از آن زمان به بعد، کوالکام موضوع را در دادگاه‌های بین‌المللی آلمان و چین مطرح کرد و موفق شد کار خود را تاحدی پیش ببرد و فروش آیفون ۷ و آیفون ۸ به‌صورت رسمی در آلمان متوقف شد. همچنین همان زمان گفته شد که واردات آیفون ۱۰ و برخی از آیفون‌های قدیمی اپل به چین ممنوع می‌شود. اپل نیز برای نجات از این شرایط به‌روزرسانی نرم‌افزاری برای بیشتر گوشی‌های آیفون درنظر گرفت تا ممنوعیت فروش دستگاه‌های قدیمی‌تر خود را در چین لغو کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات