مایکروسافت پشتیبانی رایگان از ویندوز 7 را متوقف می‌کند

سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ویندوز 7 به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های عامل‌ تاریخ مایکروسافت، سال آینده‌ی میلادی به‌صورت رسمی از فهرست سیستم‌های عامل‌ تحت‌پشتیبانی ردموندی‌ها خط خواهد خورد.
تبلیغات

دیدن استفاده‌ی مردم از نسخه‌های قدیمی ویندوز به‌هیچ‌وجه اتفاق تعجب‌برانگیزی نیست (خصوصا در کشور خودمان)؛ برخی از کاربران چندان تمایلی به استفاده از ویژگی‌هایی که ویندوز ۱۰ در اختیارشان می‌گذارد ندارند و برخی دیگر به‌دلیل سیاست‌های محیط کاری‌شان، مجبورند از ویندوزهای قدیمی استفاده کنند.

با این‌ اوصاف، امروزه دیدن سیستم‌هایی که دارای ویندوز ۷ هستند، اتفاقی کاملا معمول است، حال آنکه چنین موضوعی در برخی ادارات دولتی ایران برای ویندوز XP هم صدق می‌کند.

ویندوز 7 یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های تاریخ مایکروسافت است

اما ساعاتی پیش خبر مهمی برای کاربران ویندوز ۷ منتشر شد، در واقع احتمالا آن‌ها باید کم‌کم به فکر کوچ کردن از این سیستم‌عامل به ویندوز ۱۰ بیافتند. مایکروسافت اعلام کرده است که دقیقا یک سال دیگر، انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی را برای ویندوز ۷ متوقف و دیگر به‌صورت رایگان از این سیستم‌عامل پشتیبانی نخواهد کرد. 

ویندوز ۷ یکی از بزرگ‌ترین موفقیت‌ها در تاریخ مایکروسافت به‌شمار می‌آید. کاربران ویندوز می‌دانند که آن زمان قانون نانوشته‌ای وجود داشت: اینکه پس از هر ویندوز خوب، باید شاهد یک ویندوز ناقص و بد باشیم (و برعکس). پس از انتشار سیستم‌عامل ویستا که به‌هیچ‌وجه با استقبال رو‌به‌رو نشد و کاربران زیادی از آن گله‌مند بودند، مایکروسافت دست به‌کار شد و با انتشار ویندوز ۷، اشتباهات پیشین خود را جبران کرد. 

ویندوز ۷

پس از ویندوز ۷، نوبت به ویندوز ۸ رسید و همان قانون نانوشته‌ی معروف، دوباره تکرار شد. گرچه ویندوز ۸ به‌ بدی سیستم‌عاملی مثل ویستا نبود، اما در هر صورت نتوانست انتظارات را برآورده کند و بسیاری از کاربران را دلسرد کرد. با این‌حال ردموندی‌ها باری دیگر با انتشار ویندوز ۱۰، محبوبیت خود را بازیابی کردند. البته برخی از سیاست‌های اخیر مایکروسافت در قبال ویندوز (از جمله انتشار به‌روزرسانی‌های ناقص و تبلیغات یکپارچه‌شده با محیط سیستم‌عامل) باعث شد شمار درخورتوجهی از کاربران به نسخه‌های پیشین سیستم‌عامل مایکروسافت برگردند.

۴۲.۸ درصد از رایانه‌های ویندوزی از ویندوز 7 استفاده می‌کنند

محبوبیت بالای ویندوز ۷ تا همین چند روز پیش هم ادامه داشت تا اینکه ردموندی‌ها نهایتا اعلام کردند تعداد کاربران ویندوز ۱۰، از کاربران ویندوز ۷ پیشی گرفته است. با این‌وجود، ویندوز ۷ هنوز روی تعداد بسیار زیادی از رایانه‌های شخصی استفاده می‌شود؛ در واقع طبق ادعای مؤسسه‌ی تحلیلی Net Applications، هم‌اکنون در حدود ۴۲.۸ درصد از رایانه‌های ویندوزی دارای سیستم‌عامل ویندوز ۷ هستند که رقم بسیار درخورتوجهی به‌شمار می‌آید.

مایکروسافت در تاریخ ۱۴ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (۲۴ دی ۱۳۹۸) انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان را برای این سیستم‌عامل متوقف خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که ویندوز ۷ حتی در آن زمان نیز سهم زیادی از بازار رایانه‌های ویندوزی داشته باشد. با این‌حال شکی نداریم که هرچه به این تاریخ نزدیک‌تر بشویم، مایکروسافت با اتخاذ تصمیماتی، کاربران بیشتری را به نصب ویندوز ۱۰ ترغیب خواهد کرد.

فراموش نکنید که در تاریخ یادشده، تنها پشتیبانی رایگان از ویندوز ۷ متوقف خواهد شد. این یعنی بعد از روز ۲۴ دی‌ماه ۱۳۹۸،‌ مایکروسافت همچنان به‌مدت سه سال دیگر، به انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی در ازای مبلغی مشخص ادامه خواهد داد. ظاهرا این مبلغ قرار است به‌صورت سالانه افزایش یابد.

نظر شما کاربران زومیت در این زمینه چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات