تصویری شگفت‌انگیز از سیارک بنو، زمین و ماه در یک قاب

جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
ناسا به‌تازگی تصویر شگفت‌انگیزی را از زمین، ماه و سیارک بنو درون قابی یکسان منتشر کرده که توسط کاوشگر OSIRIS-REx ثبت شده است.
تبلیغات

کاوشگر اسیریس رکس در تاریخ ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) موفق به ثبت تصویر شگفت‌انگیزی شد که زمین، ماه و سیارک بالقوه خطرناک بنو (Bennu) را در یک قاب نشان می‌دهد. فضاپیمای ناسا در زمان ثبت این تصویر نادر نزدیک به ۱۱۴ میلیون کیلومتر از زمین فاصله داشت؛ اما به سنگ فضایی بسیار نزدیک‌تر بود.

اعضای تیم OSIRIS-REx در توصیف تصویر نوشتند:

در تصویر،‌ فاصله‌ی فضاپیما با بنو تنها ۴۳ کیلومتر است؛ به‌همین جهت این سیارک در گوشه‌ی راست بالا به‌شدت پرنور به‌نظر می‌رسد. علاوه‌بر این، سر صورت فلکی مار باریک را نیز در سمت راست پایین تصویر می‌توان مشاهده کرد.

کاوشگر ۸۰۰ میلیون دلاری اسیریس رکس در تاریخ سوم دسامبر (۱۲ آذر) به سیارک بنو رسید و چهار هفته بعد به مدار پیرامون این سنگ فضایی ۵۰۰ متری وارد شد. هیچ کاوشگری قبلا هرگز از این فاصله موفق به چرخش در مدار جرمی به این کوچکی نشده بود. اسیریس رکس هم‌اکنون از فاصله‌ی تقریبا ۱.۶ کیلومتری بر فراز سطح سنگی بنو در حال چرخش به دور آن است.

کاوشگر سیارکی ناسا برای مدتی از این جایگاه به مطالعه‌ی بنو خواهد پرداخت و سپس با نشستن بر سطح آن در میانه‌ی ۲۰۲۰، نمونه‌ای از این سیارک را برداشت خواهد کرد. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، این نمونه‌ی برداشت‌شده از بنو در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ درون یک کپسول به زمین بازخواهد گشت. به‌گفته‌ی مقامات ناسا، تجزیه و تحلیل نمونه‌ی فرستاده‌شده توسط اسیریس رکس، جزییات بی‌نظیری را درباره‌ی نخستین روزهای منظومه‌ی شمسی و همچنین نقش احتمالی سیارک‌های غنی از کربن همچون بنو در شکل‌گیری حیات در زمین فاش خواهد کرد.

علاوه‌بر این، مأموریت اسیریس رکس کمک‌های دیگری نیز انجام خواهد داد. به‌گفته‌ی اعضای تیم، داده‌های این فضاپیما به دانشمندان کمک می‌کند به درک بهتری از نیروهای مؤثر بر شکل‌گیری مسیر سیارک‌ها دست یابند و برخورد احتمالی آن‌ها را پیش‌بینی کنند. مشاهدات کاوشگر ناسا همچنین در اندازه‌گیری ظرفیت منابع سیارک‌های مشابه بنو به دانشمندان کمک می‌کند.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، بنو به‌صورت بالقوه سیارک خطرناکی محسوب می‌شود؛ اما جای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا دانشمندان هر سنگی را که بتواند در برخی مواقع در مدارش به فاصله‌ی ۰/۰۵ واحد نجومی (AU) از زمین برسد، خطرناک به‌شمار می‌آورند. یک واحد نجومی برابر با فاصله‌ی زمین تا خورشید یا به عبارت دیگر ۱۵۰ میلیون کیلومتر است.

بنو عضوی ترسناک از طبقه‌ی یادشده محسوب نمی‌شود. براساس برآورد دانشمندان، احتمال برخورد این سیارک با زمین بین سال‌های ۲۱۷۵ و ۲۱۹۹، تنها یک در ۲۷۰۰ است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات