پشتیبانی از PCIe 4.0 ممکن است به مادربردهای AM4 شرکت AMD اضافه شود

پنج‌شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
مطالعه 2 دقیقه
منابع آگاه از احتمال اضافه‌شدن پشتیبانی از اتصال PCIe 4.0 به‌صورت محدود به مادربردهای قدیمی مبتنی بر سوکت AM4 شرکت AMD خبر می‌دهند.
تبلیغات

شب گذشته AMD با رونمایی از پردازنده‌های هفت نانومتری سری ۳۰۰۰ رایزن، علاقه‌مندان دنیای سخت‌افزار را هیجان‌زده کرد. این پردازنده‌های جدید نخستین نمونه‌‌های دسکتاپ دنیا به‌شمار می‌آیند که با فرآیند ساخت هفت‌ نانومتری تولید می‌شوند، بدین ترتیب می‌توان انتظار کاهش مصرف انرژی و گرمای تولیدی را از آن‌ها داشت؛ اما علاوه‌بر بهبود‌های یادشده، پردازنده‌های جدید AMD از PCIe 4.0‌ نیز پشتیبانی می‌کنند و برتری دیگری را برای شرکت سازنده‌ی خود در برابر اینتل به‌ارمغان می‌آورند.

AMD در جریان رویداد خود در نمایشگاه CES 2019 اعلام کرد که مادربردهای مبتنی بر سوکت AM4 تا پایان سال ۲۰۲۰ پشتیبانی خواهند شد؛ بنابراین پردازنده‌های جدید رایزن با مادربردهای فعلی سازگار خواهند بود، اما متأسفانه در صورت استفاده از این مادربردها، کاربران امکان استفاده از PCIe 4.0 را از دست خواهند داد. از سوی دیگر، شرکت‌های تولیدکننده‌ی مادربرد ادعا می‌کنند که که موفق به تست PCIe 4.0 روی مادربردهای سری ۳۰۰ و ۴۰۰ از AMD شده‌اند، بدین ترتیب می‌توان امیدوار بود که با دریافت به‌روزرسانی کوچکی برای BIOS، پشتیبانی از PCIe 4.0 حداقل به‌صورت جزئی فراهم شود.

به گفته‌ی منابع آگاه، پس از دریافت به‌روزرسانی BIOS، مادربردهای قدیمی اتصال ۱۶ کاناله‌ی PCIe 4.0 را در اسلات نخست فراهم می‌کنند؛ اما باقی اسلات‌ها به نرخ سیگنال‌دهی PCIe 3.0 محدود می‌شوند؛ زیرا هر مسیردهی ردیاب (Trace) فراتر از ۶ اینچ روی مادربرد به Redriver و Retimer-‌هایی نیاز خواهد داشت که قادر به پشتیبانی از نرخ سیگنال‌دهی سریع‌ترِ PCIe 4.0 باشند. بدین ترتیب نزدیک‌ترین اسلات PCIe به CPU‌ به‌راحتی از PCIe 4.0‌ پشتیبانی خواهد کرد؛ درحالی‌که اسلات‌های دیگر، شامل پورت‌های M.2 با نرخ سیگنال‌دهی PCIe 3.0 کار خواهند کرد.

تراشه‌های سری ۵۰۰ مصرف انرژی بیش‌تری نسبت به تراشه‌های ۲۸ نانومتری به‌کاررفته در مادربردهای AM4 خواهند داشت؛ چرا که این تراشه‌ها از اتصال PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص نوع تخصیص کانال با تراشه جدید در دست نیست؛ اما کانال‌های سریع‌تر PCIe 4.0 در دستگاه‌های جانبی متنوعی سودمند خواهند بود.

اگرچه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده PCIe 4.0 را روی تراشه‌های قدیمی تست کرده‌اند؛ اما مشخص نیست که AMD اجازه‌ی افزودن چنین قابلیتی از طریق به‌روزرسانی BIOS را به‌ آن‌ها خواهد داد یا خیر. گفته می‌شود که ای‌ام‌دی به‌سادگی می‌تواند این قابلیت را قفل کند، از این رو کماکان سرنوشت مادربردهی سری ۳۰۰ و ۴۰۰ مشخص نیست. کارت‌های گرافیک رادئون وگا VII نخستین دستگاه‌هایی خواهند بود که به‌صورت کامل از پهنای باند PCIe 4.0 استفاده خواهند کرد؛ بنابراین اضافه‌شدن پشتیبانی از این اتصال - هرچند به‌صورت محدود - به مادربردهای قدیمی بسیار جالب توجه خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات