فرکانس هسته پردازنده کرین 980 اعلام شد

پنج‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
هواوی که چند روز پیش به‌صورت رسمی از کرین ۹۸۰ رونمایی کرده بود، اخیرا فرکانس هسته‌ی این پردازنده را نیز مشخص کرده است.
تبلیغات

کرین ۹۸۰ چند روز پیش توسط هواوی در جریان برگزاری ایفا ۲۰۱۸ به‌عنوان نخستین تراشه مجتمع هفت نانومتری دنیا معرفی شد. مورد مهمی که این شرکت تاکنون از آن صحبتی به‌میان نیاورده بود، برخی جزئیات کلیدی مثل فرکانس‌های عملیاتی کلاسترهای این پردازنده بودند.

نماینده‌ی Huawei طی برگزاری رویدادی به‌نام Knowledge-Core در چین، از سرعت کلاک تمامی هشت هسته‌ی پردازنده‌ی Kirin 980 پرده‌برداری کرد. از آن‌جایی که این پردازنده شامل سه کلاستر جداگانه می‌شود، هر کدام از این کلاسترها، سرعت کلاک مختص به‌خود را دارد. طبق اطلاعات منتشرشده از سوی هواوی، دو هسته‌ی Cortex-A76 دارای سرعت کلاک ۲.۶ گیگاهرتز و دو هسته‌ی Cortex-A76 دیگر دارای سرعت کلاک ۱.۹۲ گیگاهرتز هستند؛ در کنار این‌ها، سرعت کلاک چهار هسته‌‌ی Cortes-A55 باقی‌مانده، روی ۱.۸ گیگاهرتز تنظیم شده است.

بدیهی است که دو هسته‌ی Cortex-A76 با سرعت کلاک ۲.۶ گیگاهرتز، تنها به‌منظور انجام برخی کارهای سنگینِ کوتاه همچون بازکردن اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و این در حالی است که هسته‌های A76 که سرعت کلاک‌شان روی ۱.۹۲ گیگاهرتز تنظیم شده، به‌همراه چهار هسته‌ی A55 معمولا برای کارهای عادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هواوی می‌گوید که استفاده‌ی همزمان از تمامی هشت هسته‌ی این پردازنده، اتفاق بسیار نادری است؛ چرا که در چنین شرایطی، مصرف برق به‌شدت بالا می‌رود و حرارت زیادی تلف می‌شود. در ضمن، از آن‌جایی که هسته‌های A76 بسیار بزرگ هستند، چینی‌ها تصمیم گرفته‌اند تا آنها را در دو کلاستر جداگانه، در داخل کرین ۹۸۰ بگنجانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات