قابلیت همگام‌سازی در گوگل کروم 70 به‌صورت اختیاری غیرفعال می‌شود

پنج‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳
مطالعه 4 دقیقه
گوگل کروم ۷۰ به کاربران اجازه می‌دهد که قابلیت جدید همگام‌سازی یا Chrome Sync را در صورت تمایل غیرفعال کنند.
تبلیغات

چند روز قبل، کاربران گوگل به عدم اطلاع‌رسانی در مورد تغییرات همگام‌‌سازی گوگل کروم جدید انتقاد کرده بودند. متیوگرین که در زمینه‌ی رمزنگاری تخصص دارد، اعلام کرد که گوگل تغییراتی در گوگل کروم ۶۹ ایجاد کرده است، ولی در مورد آن اطلاع‌رسانی نکرده است.

قضیه از این قرار بود که در تغییرات جدید گوگل کروم ۶۹، وقتی کاربران وارد جیمیل یا هر حساب کاربری گوگل خود می‌شوند، گوگل به‌صورت محرمانه، Chrome Sync را فعال می‌کند و کاربران همزمان وارد حساب کاربری‌ خود در صفحه‌ی گوگل کروم می‌شوند. 

جیمیل

در اصل گوگل، بدون اینکه به کاربران اطلاع‌رسانی کرده باشد، تغییراتی در همگام‌سازی مرورگر ایجاد کرده است. برخی کاربران ناراضی، معتقد بودند که این کار گوگل نقض حریم خصوصی کاربران است. آدریان پورتر، مدیر گوگل کروم در مورد تغییرات جدید گوگل کرم ۶۹ توضیح داد که این تغییرات به کاربر کمک می‌کنند تا متوجه شود چه افراد دیگری وارد سیستم وی شده‌اند. وقتی خبر تغییرات همگام‌سازی توسط گوگل منتشرشد؛ گوگل اعلام کرد که این تغییر اتفاقا برای سیستم‌هایی که بیش از یک کاربر دارد، بسیار مفید است و نه‌تنها ناقض حریم خصوصی نیست، بلکه در جهت حفظ حریم خصوصی کاربران طراحی شده‌ است.

Sync یا همگام‌سازی باعث می‌شود وقتی کاربران در مرورگر کروم جدید وارد حساب کاربری خود می‌شوند، بدون اطلاع و همزمان وارد حساب کاربری مرورگر کروم نیز بشوند. از سوی دیگر برخی کاربران انتقاد کرده بودند که نه تنها گوگل چنین تغییر مهمی را اطلاع‌رسانی نکرده است، بلکه تنظیمات همگام‌سازی به‌شکلی در رابط کاربری جدید طراحی شده است که کاربران را گیج می‌کند و آنها نمی‌توانند به‌درستی وارد تنظیمات همگام‌سازی شوند. 

باتوجه به تمام انتقادهای صورت‌گرفته طی روزهای گذشته، Google اعلام کرده است که در نسخه‌ی بعدی گوگل کروم ۷۰ کاربران می‌توانند گزینه‌ی همگام‌سازی را غیرفعال کنند. در نتیجه وقتی وارد حساب کاربری خود در گوگل می‌شوند، گوگل کروم همزمان آنها را وارد حساب کاربری گوگل کروم نخواهد کرد. 

پریسا تبریز، ملقب به شاهزاده‌ی امنیت گوگل و مدیر بخش مهندسی گوگل در این‌باره گفت:

ویژگی همگام‌سازی به‌صورت پیش‌فرض در نسخه‌ی بعدی گوگل کروم فعال است اما کاربرانی که تمایل به‌استفاده از این ویژگی ندارند، می‌توانند این گزینه را به‌صورت دستی غیرفعال کنند. در نسخه‌ی گوگل کروم ۷۰، کاربران در صورت غیرفعال کردن گزینه‌ی همگام‌سازی در حین ورود به حساب کاربری گوگل، دیگر وارد حساب کاربری مرورگر کروم نمی‌شوند و همگام‌سازی برای آنها صورت نخواهد گرفت.

به‌گفته‌ی پریسا تبریز، با توجه به اینکه برخی کاربران نسبت به رابط کاربری گوگل کروم ۶۹ شکایت داشتند و اعلام کرده بودند که ویژگی همگام‌سازی به‌خوبی در محل دید و دسترس کاربران قرار ندارد؛ ظاهرا در نسخه‌ی بعدی این مشکل نیز برطرف خواهد شد. دکمه‌ی سبز رنگی برای این ویژگی درنظر گرفته شده است. کاربران نه تنها هنگام فعال بودن ویژگی همگام‌سازی از روی رنگ دکمه متوجه این مساله خواهند شد؛ بلکه عبارت همگام‌سازی را در کنار نام خود در قسمت تنظیمات مشاهده خواهند کرد. درنتیجه وقتی گزینه‌ی همگام‌سازی مرورگر کروم فعال باشد، کاربران می‌توانند عبارتی همچون «(Sync as (your name» را مشاهده کنند که در جلوی عبارت Sync as، نام کاربر نوشته خواهد شد. 

در نهایت، یکی دیگر از تغییرات مربوط به نسخه‌ی گوگل کروم ۷۰ مربوط به clear cookies است. پیشتر کاربران برای پاک‌کردن کوکی‌ها باید حتما وارد حساب کاربری خود می‌شدند. در نسخه‌ی کروم ۷۰ کاربران می‌توانند بدون لاگین در حساب کاربری، کوکی‌ها را حذف کنند. 

گوگل کروم 70
از فیدبک کاربران سپاسگزاری می‌کنیم. برای نسخه‌ی گوگل کروم ۷۰ منتظر تغییراتی باشید. - پریسا تبریز (۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸) 

همچنین متیو گرین در توییتی اعلام کرد: 

گوگل به انتقاد کاربران نسبت به قابلیت ورود خودکار به مرورگر و سایر تغییرات، پاسخگو است. ویژگی جدید به‌صورت اختیاری در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. - متیو گرین (۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸) 

او در توییت دیگری گفت:

کاملا واضح است که گوگل، طی چند سال گذشته، رویکردهای جدیدی را در پیش گرفته است و شاهد تغییرات بسیار مهمی در شرکت هستیم. ویژگی جدید همگام‌سازی، ویژگی خوبی است که باعث افزایش امنیت بیشتر کاربران می‌شود. - متیو گرین (۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸) 

همچنین اضافه کرد:

در نسخه‌ی جدید مرورگر کروم، کاربران می‌توانند به‌ انتخاب خود هر کاری دوست دارند انجام دهند. من جزو افرادی هستم که کارکردن با فایرفاکس برایم آزاردهنده است؛ ولی اگر قرار باشد گوگل کروم آزاردهنده شود، بین بد و بدتر، گزینه‌ی بد را انتخاب می‌کنم. در نهایت شاید سراغ نصب لینوکس بروم. گزینه‌های زیادی در اختیار ما قرار دارد. امیدواریم تغییرات برای شما مفید باشد. - متیو گرین‌ (۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸) 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات