پیدا کردن نیاز مهم مشتری و رفع آن

چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌عنوان یک کارآفرین برای داشتن یک کسب‌وکار موفق یا تولید یک محصول خلاق، باید به درد و مشکل مشتریان خود توجه و برای رفع آن اقدام کنید.
تبلیغات

هر از گاهی مقاله‌ای به‌واسطه‌ی تیزبینی و کنجکاوی نویسنده‌اش، خودبه‌خود نوشته می‌شود. نویسنده، داستان پررنگ و مورد توجهی را پیدا می‌کند و کافی است به آن سروشکلی ببخشد، به‌گونه‌ای که احساس مخاطب را درگیر خود کند. این مطلب نیز از یک داستان در روزنامه‌ای محلی برگرفته شده و برجستگی موضوع آن، یک فرصت عالی برای روشن کردن ماجرا را فراهم کرده‌است.

این مقاله ظاهرا درباره‌ی یک سرویس جدید در رالی، واقع در کارولینای شمالی آمریکا تحت عنوان Get spiffy توضیح می‌دهد. پیشنهاد این سرویس به مشتریانش این است که به محل آن‌ها مراجعه کند و ماشین‌هایشان را بشوید و برق بیندازد. تا وقتی که نمی‌دانید پشت این ماجرا چه کسی است، موضوع آن قدرها هم موضوع خاصی نیست. اسکات وینگو شخصی است که پشت Get Spiffy قرار دارد. او از این نظر شخص مهمی است که توانسته به شرکت‌های کارآفرینی دیگر در رشد و پیشرفت کمک شایانی بکند. زمانی که سخنرانی می‌کند، شنیدن صحبت‌های او ارزش دارد و نکاتی را مطرح می‌کند که برای کارآفرینان و نوآوران بسیار مهم است.

در مصاحبه‌ای از اسکات درباره‌ی روش و مسیرش برای راه‌اندازی و فروش یک کسب‌وکار سوال می‌شود. پاسخ او به این سوال این است:

این‌کار به‌طرز عجیبی راحت و ساده است. یافتن درد و رنجی از مشتری و پیگیری آن، گوش دادن به مشتریان و همدلی با آنها و در نهایت کمک به رفع آن مشکل.
customer pain/رنج مشتری

با یک نیاز یا رنج آغاز کنید

شاید هزاران بار این حرف را شنیده‌باشید، اما ارزش تکرار را دارد: در ذهن خود مسیر حرکت را با مشتری آغاز کنید. بهتر است بگوییم با نیاز مشتری آغاز کنید. به این مفهوم که نیاز و رنج مشتری را پیش از تولید یک محصول یا خدمت کامل و تمام شده، دقیقا بشناسید. ابتدا راه حل اولیه‌ی خود را آزمایش کنید، بازخوردهای مشتریان را به‌دقت گوش دهید و سپس در جهت گسترش محصول خود اقدام کنید. 

فرمول ساده موفقیت در کارآفرینی: درک رنج و نیاز مشتری و برطرف کردن آن

اگرچه اغلب اطلاعات و دانسته‌های کارآفرینان و نوآوران از مشتریانشان کافی نیست، اما به‌عنوان یک کارآفرین باید کوشید راه حل‌ها را با شرایط و موقعیت مشتریان هم‌راستا کرد و نیازها را متناسب با راه حل‌های از پیش ترتیب داده شده شکل داد. این‌کار به‌طرز فوق‌العاده‌ای جواب خواهد داد.

در این چند جمله، اسکات اهمیت درک نیاز و رنج مشتری، یافتن مسیر آن، پیدا کردن یک راه حل بادوام حداقلی و گرفتن بازخورد، و در نهایت گسترش این راه حل را توصیف می‌کند. در حقیقت با یک فرمول ساده، همه چیز اعم از نوآوری را تحت پوشش قرار می‌دهد.

تمرکز

در هر پاراگراف، اسکات ایده‌ی ارزشمند جدیدی را اضافه می‌کند: تمرکز. دقت کنید که درباره‌ی تمرکز چه می‌گوید. کارآفرینان و افراد خلاق مدام در حال افزودن ویژگی‌ها، توانایی‌ها و خدمات جدید هستند و هر بار هدف در دسترس اما دورتری را معقولانه انتخاب می‌کنند. چه در حال ساخت اولین شرکت خود باشید یا اولین محصول خود را نوآوری کنید، تمرکز کلید موفقیت این مسیر است. انتخاب کار درست و انجام آن به بهترین نحو ممکن، بسیار مهم است.

بنابراین پیام اصلی این است: با همدلی و توجه به نیاز مشتری آغاز کنید و با تمرکز بر نیاز و راه حل آن مسیر را پیدا کنید. این توصیه‌ی خوب برای کارآفرینان و نوآوران بسیار پر ارزش و گرانبها است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات