گوگل لنز به موتور جستجوی این شرکت اضافه می‌شود

سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
مطالعه 4 دقیقه
گوگل، همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس موتور جستجوی گوگل، دکمه‌ی گوگل لنز را به نتایج جستجوی تصاویر گوگل اضافه کرد.
تبلیغات

گوگل، بیستمین سالگرد تاسیس موتور جستجوی خود را در حالی جشن می‌گیرد که تغییرات خوبی برای جستجو و یافتن اطلاعات در اختیار کابران قرار داده است. 

امکان جستجوی هدفمند تصاویر و ویدئوها، در موتور جستجوی گوگل، بیش از پیش بهبود یافته است. در این تغییرات، کاربران می‌توانند تصاویر و ویدئوهای مرتبط با موضوع جستجوی خود را بهتر از قبل جستجو کنند؛ زیرا تغییرات جدید موتور جستجوی گوگل، مبتنی بر تصاویر و ویدئوها است و بیشتر جستجوی بصری را در محور توجه و تمرکز خود قرار داده است. درنتیجه، نتایجی که گوگل ارائه می‌دهد، بیش از پیش به آنچه کاربران خواهان آن هستند، نزدیک‌تر می‌شود.

یکی از قابلیت‌های اضافه‌شده به موتور جستجوی گوگل، قابلیت Featured Videos نام دارد که می‌تواند ویدئوهای بیشتر و مرتبط‌تری را در نتایج جستجو برای کاربر نمایش دهد. در تغییرات جدید موتور جستجوی گوگل،‌ بر AMP Stories در نتایج جستجو بیشتر تاکید خواهد شد. به‌علاوه، دکمه‌ی گوگل لنز در نتایج جستجوی تصاویر اضافه می‌‌شود. درنتیجه کاربران می‌توانند با عکس‌هایی که از طریق موتور جستجوی گوگل پیدا می‌کنند، کارهای بیشتری انجام دهند.

ویژگی Featured Videos، پیش‌نمایش پویایی از نتایج مرتبط را در داخل فید به‌نمایش خواهد گذاشت. برای مثال، اگر کاربر درجستجوی جاذبه‌های شهر نیویورک باشد، تعدادی ویدئو در قسمت یک‌سوم پایینی صفحه به وی نشان داده می‌شود تا بتواند با توجه به نیاز خود و مشاهده‌ی پیش‌نمایش پویا، ویدئوی مورد نظر خود را انتخاب کند. کتی ادواردز، مدیر بخش تصاویر گوگل گفت:

سیستم جدید، ویدئوهایی با کیفیت بالا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. ویدئوها از بین بهترین ویدئوها و جزو ویدئوهای برگزیده و های‌لایت‌شده هستند. 

به‌عنوان مثال، اگر کاربر برج ایفل را در جستجو کند، گوگل می‌تواند یک ویدیوی واقعا خوب و باکیفیت از جاذبه‌هایی که در فرانسه وجود دارد، در اختیار کاربر قرار دهد. همچنین سیستم جدید می‌تواند براساس جستجوی مورد نظر کاربر، تنها قسمت پایین و پایه‌ی برج ایفل را در نتایج خروجی نمایش دهد، و قسمت‌های دیگر برج را حذف کند. پیش از این، گوگل، خیلی ساده و بدون توجه به نیاز دقیق و خاص کاربر، پیش‌نمایش ویدئوها را در اختیار کاربر قرار می‌داد. 

همچنین، AMP Stories نیز بیش از پیش در نتایج جستجو مورد توجه قرار گرفته است. برای مثال در صفحه‌ی بیوگرافی ویکیپدیا مربوط به یکی از رپرهای معروف امریکایی با نام Awkwafina، استفاده از قابلیت AMP Stories باعث می‌شود که تعداد زیادی عکس و ویدئو که متن مربوط به آنها نیز وجود دارد و با کلیک روی عکس و یا ویدئو قابل مشاهده است، در یک صفحه‌ی کامل قابل مشاهده باشد. AMP Stories در مرورگر تلفن همراه و تنها برای افراد معروف و شناخته‌شده، فعال و قابل دسترس و قابل مشاهده است.

گوگل لنز

گوگل، همچنین الگوریتم رنکینگ نتایج جستجوی تصاویر را، نه تنها از نظر کیفیت، بلکه از نظر ارتباط تصاویر با موضوع جستجو و محلی که عکس در آن قرار دارد، مورد توجه قرار داده است. کتی ادواردز در این‌باره اعلام کرد:

این بدان معنی است که وقتی کاربر تصویری را جستجو می‌کند، دیگر با انبوهی از تصاویر مختلف در همان موضوع روی یک صفحه‌ی شلوغ مواجه نمی‌شود. برای مثال اگر کاربر در جستجوی یک جفت کفش بود، باید روی صفحه‌ای با انبوهی از تصاویر کفش در آن وب‌سایت کلیک می‌کرد که بهینه‌سازی جدید، به رنکینگ تصاویر نمایش‌داده‌شده روی نمایشگر اهمیت می‌دهد. همچنین عواملی مانند اعتبار وب‌سایت نیز مورد توجه قرار می‌گیرند.

به‌علاوه، برای هر تصویر، برچسب‌هایی در نتایج جستجو وجود دارد که نشان می‌دهد تصویر جستجو‌شده، محصولی است که کاربر می‌تواند آن‌ را خریداری کند. در صورت وجود محصول، Google اطلاعاتی همچون قیمت و نام فروشگاه را در کارتی برای هر محصول به‌نمایش می‌گذارد. همچنین کاربر می‌تواند با کمک ویژگی دیگری به نام Collections، تصاویر جستجو‌شده را برای خود دسته‌بندی یا طبقه‌بندی کند و هرطور که می‌خواهد آن‌ها را ساماندهی و تنظیم کند. درنتیجه، هنگامی که کاربر مجددا محصولی مشابه را جستجو می‌کند، سیستم به او یادآوری می‌کند که پیشتر مجموعه‌ای مشابه را جستجو کرده است و می‌تواند موارد جدید را به قبلی‌ها اضافه کند، یا موارد قبلی را مجددا مشاهده کند.

گوگل لنز  اندروید اپلیکیشن

در نتایج Google Images، دکمه‌ی جدید گوگل لنز در پایین هر تصویر دیده می‌شود. با ضربه‌زدن روی آن، کاربر می‌تواند محصولات مشابه را نیز مشاهده کند، یا در صورت نیاز قسمتی از تصویر را که جالب است بیشتر بررسی کند. به‌عنوان مثال، اگر در تصویری یک مهدکودک نشان داده شده باشد، گوگل لنز می‌تواند گهواره‌ی کودک یا هر وسیله‌ی دیگری که در تصویر وجود دارد و مورد توجه کاربر است، بیشتر بررسی کند.

Lens در گوشی‌های هوشمند همین کار را انجام می‌دهد. اما کاربران می‌توانند به قسمت‌های دیگر تصویر هم دسترسی داشته باشند. مثلا اگر قفسه‌ی کتابخانه در تصویر دیده می‌شود، کاربر می‌تواند با گوگل لنز آن قفسه‌ی کتاب را که در تصویر وجود داشت بررسی کند، یا حتی می‌تواند از Lens بخواهد تا سایر محصولات مشابه را نیز برای او مورد بررسی قرار بدهد. 

متاسفانه، در حال حاضر گوگل لنز تنها در گوشی‌های هوشمند در دسترس کاربران قرار دارد و هنوز نسخه‌ی دسکتاپ آن منتشر نشده‌ است؛ ولی امیدواریم نسخة‌ی مرورگر دسکتاپ آن نیز به‌زودی معرفی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات