انتقاد کاربران گوگل به عدم اطلاع‌رسانی در مورد تغییرات همگام‌‌سازی گوگل کروم جدید

دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲
مطالعه 6 دقیقه
وقتی کاربران وارد حساب کاربری گوگل خود می‌شوند، گوگل به‌صورت محرمانه Chrome Sync را فعال می‌کند و کاربران همزمان وارد حساب کاربری‌ خود در صفحه‌ی گوگل کروم نیز می‌شوند.
تبلیغات

در حدود دو هفته‌ی قبل، گوگل کروم ۶۹ با رابط کاربری و ویژگی‌های جدید منتشر شدگوگل، تغییرات مهم و قابل‌توجهی در نسخه‌ی جدید مرورگر کروم اعمال کرده؛ اما ظاهرا در مورد همه‌ی این تغییرات، به کاربران توضیحی ارائه نکرده است که می تواند تبعاتی در حوزه‌ی حفظ حریم خصوصی برای گوگل در برداشته باشد.

Google در آخرین نسخه‌ی مرورگر گوگل کروم ۶۹، تغییرات و اصلاحاتی در همگام‌سازی ایجاد کرده، ولی در مورد آن به کاربران توضیحی نداده است. براساس گزارش‌های متعدد در مورد گوگل کروم ۶۹، وقتی کاربران وارد حساب کاربری خود در گوگل می‌شوند؛ بدون آنکه خودشان متوجه شوند با تغییرات مربوط به همگام‌سازی، وارد حساب کاربری مرورگر کروم خود نیز خواهند شد.

کروم

Sync یا همگام‌سازی باعث می‌شود که وقتی کاربران وارد حساب کاربری خود می‌شوند، همزمان وارد حساب کاربری مرورگر کروم هم بشوند. در نتیجه برخی داده‌های مربوط به مرورگر محلی از‌ جمله تاریخ، پسورد، بوک‌مارک‌ها و سایر موارد را در سرورهای گوگل آپلود و همگام‌سازی می‌شود. سال‌ها است که ویژگی همگام‌سازی در گوگل کروم فعال است، ولی از این پس این ویژگی به‌صورت دیگری برای کاربران فعال می‌شود. همان‌طور که گفته شد، با ورود کاربر به حساب کاربری گوگل، مرورگر گوگل کروم نیز همگام‌سازی می‌شود. 

براساس گزارشهای متعدد، از زمان انتشار نسخه ۶۹ کروم، هر زمان که کاربر این مرورگر به یکی از وبسایت‌های گوگل مراجعه می‌کند، مرورگر هویت او را در سیستم حساب کاربری داخلی کروم موسوم به Sync ثبت می‌کند. بسیاری از کاربران، از مکانیزم ورود خودکار به حساب کاربری مرورگر کروم اظهار ناراحتی کرده‌اند. برخی از کاربران به‌شدت نسبت به این موضوع عصبانی هستند. این کاربران نگران هستند که چنین تغییری، به گوگل اجازه بدهد تا داده‌های کاربر را به مرورگر و دستگاه خاص دیگری متصل کند.

اما به‌نظر می‌رسد انتقاد این کاربران وارد نیست. مهندسان گوگل در توییتر این موضوع را شفاف کرده‌اند که عملیات ورود خودکار که به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود، به همگام‌سازی داده‌های محلی با سرورهای گوگل نمی‌پردازد و نیاز به تایید و کلیک کاربر دارد. علاوه‌بر این، مهندسان گوگل دلیل این تغییر و اضافه کردن چنین مکانیسمی را توضیح داده‌اند. یکی از دلایل اضافه‌شدن این ویژگی، در وهله‌ی اول، حفظ حریم خصوصی کاربران بوده است. مهندسان گوگل کروم اعلام کردند که مکانیزم ورود خودکار، برای مرورگرها و کامپیوترهایی که به‌صورت مشترک با دیگر کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد، اضافه شده است. هنگامی‌ که یک یا چند کاربر از یک مرورگر کروم به‌صورت مشترک استفاده می‌کنند، داده‌های یک یا چند کاربر، به‌صورت تصادفی به حساب کاربری کاربران دیگر ارسال نمی‌شود و هر کاربر با مرورگر خودش کار می‌کند.

گوگل

اما با وجود روشن‌شدن دلیل این تصمیم گوگل، باز هم برخی کاربران عصبانی هستند. یکی از دلایل عصبانیت آنها این است که هنگام ورود به مرورگر نمی‌توانند خودشان تصمیم‌گیری کنند. دلیل دوم عصبانیت کاربران، عدم اطلاع‌رسانی گوگل در مورد تغییرات جدید به کاربران است. گوگل کروم 69 در تاریخ ۵ سپتامبر منتشر شد، ولی کاربران تنها با جستجوی بسیار زیاد در توییتر، Mastodon و Hacker News می‌توانند در جریان چنین تغییراتی قرار بگیرند. در غیر این‌صورت اصلا متوجه تغییرات نسخه‌ی جدید گوگل کروم نخواهند شد.

کاربرانی که قبلا با ویژگی همگام‌سازی آشنا نبودند و یا از آن استفاده نکرده بودند، ممکن است تعجب کنند که چرا وقتی وارد حساب کاربری جیمیل یا یوتیوب یا هر سرویس دیگر گوگل می‌شوند، همزمان وارد حساب گوگل کروم خود نیز خواهند شد. حال، دلیل این اتفاق برای این کاربران روشن شد؛ تغییراتی که گوگل در نسخه‌ی جدید گوگل کروم اعمال کرده، ولی در مورد آن اطلاع‌رسانی نکرده است. 

اما انتقادهای کاربران به‌ همین‌جا ختم نمی‌شود. متیو گرین، کارشناس شناخته‌‌شده‌ی رمزنگاری و استاد دانشگاه جان‌هاپکینز، در پست وبلاگ خود به این موضوع اشاره کرد که گوگل، رابط کاربری همگام سازی حساب کاربری را به‌گونه‌ای‌ بازطراحی کرده است که دیگر برای کاربران روشن و شفاف نیست که چه‌ زمان وارد حساب کاربری شده‌اند و چه دکمه‌ای را باید برای شروع همگام‌سازی فشار دهند.

متیو گرین، این تغییر جدید گوگل را «الگوی تاریک» می‌نامد. اصطلاح الگوی تاریک برای توصیف رابط کاربری به‌کار برده می‌شود که از روی عمد به‌گونه‌ای طراحی شده است که برای کاربر گمراه‌کننده باشد. با توجه به تغییرات فعلی و طراحی آخرین نسخه‌ی گوگل کروم، رابط کاربری همگام سازی بسیار گمراه‌کننده است و کاربر ممکن است با یک اشتباه و کلیک نادرست، تمام داده‌های مرورگر خود را، تصادفا به گوگل بدهد.

اما برخی نیز معتقد هستند که ممکن است گوگل خیلی پیشتر از این، برای چنین تغییراتی برنامه‌ریزی کرده باشد. گوگل کروم ۶۹، یکی از نسخه‌های اصلی است که از سوی گوگل منتشر‌شده و با بسیاری از ویژگی‌های جدید، از جمله رابط کاربری جدیدی منتشر شده است. برخی ادعا می‌کنند که گوگل این تغییر جدید را در انتشار نسخه‌ی گوگل کروم ۶۹ از دید کاربران پنهان کرده است. شاید گوگل تصور می‌کرده که هیچ‌یک از کاربران متوجه تمام تغییرات رخ‌داده در گوگل کروم نمی‌شوند و نمی‌توانند در جریان تمام ویژگی‌هایی که این شرکت به مرورگر خود اضافه کرده است، قرار گیرند. شاید یکی از دلایلی که گوگل بعد از گذشت دو هفته در مورد این ویژگی صحبت می‌کند، همین مساله باشد.

کروم

برخی شبکه‌های اجتماعی سبز و برخی مطالب مطرح‌شده تند و تیز در توییتر، همه‌‌‌ی این اتفاقات و تصمیم‌گیری را زیر سر شرکت گوگل می‌داند. مهندسان گوگل اعلام کرده‌اند که گوگل خط‌مشی مربوط به حفظ حریم خصوصی را با توجه به تغییرات اخیر، هرچه زودتر شفاف و روشن می‌کند؛ تا کاربران با حالت جدید علمکرد گوگل کروم به‌خوبی آشنا شوند. باوجودی که این به‌روزرسانی و تغییرات برای بسیاری از افرادی که در حوزه‌های اداری فعالیت می‌کنند، گزینه‌ی بسیار خوبی محسوب می‌شود؛ ولی از آنجایی که این تغییرات ممکن است باعث نقض حریم خصوصی کاربران شود، عدم اطلاع‌رسانی گوگل در مورد تغییرات و اصلاحات اصلا مورد تایید کاربران نیست.

باتوجه به قضیه‌ی خاموش کردن پنهان‌سازی (تله‌متری)‌ در ویندوز ۱۰ مایکروسافت، رسوایی فیسبوک در کمبریج آنالیتیکا، انتشار اخبار تقلبی در توییتر، همچنین استفاده از ربات‌ها برای انتشار خبر جعلی و نفوذ کمپین‌های سیاسی، اعتماد کاربران به‌ میزان بالایی سلب شده است.

در طی سال‌های اخیر، گوگل در تلاش بوده است تا اعتبار و شهرت خود را به‌خطر نیندارد و آن را حفظ کند. اطلاعات بسیاری از کاربران در اختیار گوگل قرار دارد و چنین موضوعات هرچند کوچکی، می‌تواند اعتماد کاربران را سلب کند و یا شهرت و آوازه‌ی چندین ساله‌ی گوگل را به‌خطر بیندازد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات