قطعه سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند

دوشنبه ۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران توقف واردات قطعات یدکی خودرو را موجب ایجاد یک رانت بزرگ دانست و ادعا کرد، قطعه‌سازان، مواد اولیه ترخیص نمی‌کنند.
تبلیغات

علیرضا نیک‎آیین، رئیس اتحادیه مکانیسین‌های تهران ، با اشاره به کمبودی که در بازار قطعات یدکی خودرو ایجاد شده است، گفت:

متاسفانه این کمبود موجب شده قیمت قطعات یدکی به صورت سرسام‌آوری بالا برود و همین امر سبب شده مراجعه خودروهای معیوب برای تعمیرات قطعات یدکی کاهش یابد که این امر به لحاظ امنیت شهری و خودروها اتفاق خوبی نیست؛ چراکه حادثه‌ساز می‌شود.

علیرضا نیک‎آیین با بیان اینکه همه این موضوعات با بازار ارز و واردات ما مرتبط است، اظهار کرد:

دولت نباید جلوی واردات قطعات یدکی را بگیرد. شاید قطعه‌سازان داخلی بتوانند حدود ۵۰ درصد از نیاز بازار را تامین کنند اما ۵۰ درصد دیگر قطعات از خارج کشور وارد می‌شود. اگر این قطعات وارد نشود، کمبود بزرگی شکل می گیرد؛ ضمن اینکه در این میان رانتی ویژه درحال شکل‌گیری است. درحال حاضر همه قطعات وارداتی (۵۰ درصدی که یاد شد) با قیمت ارز آزاد وارد می‌شود و همه سخنان و وعده‌ها در سطح حرف و شعار است.کرایه‌هایی که دریافت می‌شود، مقرون به صرفه نیست و خیلی از کامیون‌ها متوقف شده‌اند. اگر حمل و نقل متوقف شود، مسلم است که رزق و روزی مردم که به سمت شهرها حمل می شود، دچار مشکل خواهد شد. بستن راه واردات و تعیین تعرفه‌ها و تاییدیه‌های خاص، کار درستی نیست. به عنوان مثال برای واردات لنت، گفته‌اند بروید و تاییدیه بیاورید که در کشور امکان تولید لنت وجود ندارد. درست است که در کشور امکان تولید لنت وجود دارد اما تعداد لنتی که تولید می‌شود پاسخگوی ۲۰ میلیون خودرو نیست. مخصوصا برای خودروهای خاص و لوکس تکنولوژی تولید لنت در کشور وجود ندارد.
علیرضا نیک‎آیین

رئیس اتحادیه مکانیسین‎های تهران با بیان اینکه ممنوع شدن واردات قطعات باعث شده تولیدکنندگان داخلی زنجیره‌وار قیمت‌ها را بالا ببرند و این به یک رانت بزرگ برای آن‌ها تبدیل شده است، اظهار داشت:

یک دسته از تولیدکنندگان قطعات یدکی، مواد اولیه به کشور وارد کرده‌اند؛ اما از گمرکات ترخیص نمی‌کنند. اگر تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه را از گمرک ترخیص کنند، باید سریعا تولید کرده و به بازار عرضه کنند؛ چراکه اگر مواد را در انبارهای خود نگاه دارند، می‌تواند به عنوان احتکار برای آنان ایجاد مشکل کند. بنابراین این افراد مواد اولیه را در انبارهای گمرک نگاه می دارند تا بتوانند آن‌ها را با نرخ فردا بفروشند.

 نیک‎آیین در پاسخ به این سوال که آیا نگهداری مواد اولیه در انبارهای گمرک برای تولیدکنندگان مستلزم هزینه نخواهد بود، عنوان کرد:

این افراد باید برای نگهداری مواد اولیه در انبارهای گمرک هزینه پرداخت کنند اما با این وجود بازهم نگاه داشتن مواد در گمرک و تاخیر در تولید و عرضه، برای آنان مقرون به صرفه است. ما نباید به دور خود دیوار بکشیم. با متوقف کردن واردات، از تولیدکنندگان داخلی حمایت نمی‌کنیم؛ بلکه یک فضای رانتی ایجاد می کنیم.تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو مواد اولیه را به کشور وارد کرده‌اند؛ اما از گمرک ترخیص نمی‌کنند تا بتوانند به قیمت فردا بفروشند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات