کاهش چشمگیر تولید خودرو، در پنج ماه نخست سال

شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
طبق آمار وزارت صنعت و معدن، تولید خودرو در شرکت‌های بزرگ خودروسازی داخلی، شامل ایران‌ خودرو، سایپا و پارس‌خودرو، ۱۲.۶ درصد کاهش یافته است.
تبلیغات

بنابر آمار اعلام شده از سوی ایران‌ خودرو، سایپا و پارس‌خودرو به‌عنوان سه خودروساز اصلی کشور، در مجموع ۴۳۴ هزار و ۷۰۷ دستگاه انواع محصولات سواری طی پنج ماه ابتدایی امسال تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، نشان از کاهش ۱۲.۶ درصدی دارد.

در این بین ایران‌ خودرو به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز داخلی، با تولید ۲۲۲ هزار و ۷۷۹ دستگاه انواع خودروی سواری، کاهش تیراژ ۱۸.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. سایپا نیز که ۱۳۳ هزار و ۵۴۳ دستگاه انواع محصولات سواری در پنج ماه نخست امسال به تولید رسانده، کاهشی ۱.۲ درصدی را در سبد تولید خود می‌بیند. همچنین از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد که این شرکت با تولید ۷۸ هزار و ۳۸۵ دستگاه انواع خودرو‌های سواری تا پایان مرداد امسال، ۱۱.۶ درصد کاهش تولید نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته تجربه کرده است.

تولید خودرو

روند کاهشی تولید خودرو

طبق آمار اعلام شده، تیراژ ماهانه خودروسازان نیز روند کاهشی داشته است. بر این اساس، در مجموع ۷۳ هزار و ۱۷۰ دستگاه انواع خودروی سواری از سوی سه خودروساز بزرگ داخلی در مرداد ماه امسال تولید شد که در مقایسه با ماه قبل از آن، حدود ۷. ۶ درصد کاهش داشته است. طبق این آمار، ایران‌ خودرو تنها ۴۰ هزار و ۴۷۰ دستگاه انواع محصول سواری در دومین ماه تابستان امسال به تولید رسانده و بنابراین در مقایسه با تیر ماه، بیش از ۱. ۵ درصد کاهش تولید داشته است.

از سایپا نیز خبر می‌رسد این شرکت با تیراژ ۲۰ هزار و ۷۱ دستگاه خودرو در مرداد، کاهش تولید ۱۷.۵ درصدی نسبت به تیر ماه به ثبت رسانده است. در نهایت، پارس‌خودرو نیز که ۱۲ هزار و ۶۲۹ دستگاه انواع سواری در مرداد تولید کرده‌، نسبت به ماه قبل از آن با کاهش حدودا ۲۲ درصدی روبه‌رو شد.

کارخانه سایپا

نزولی شدن تولید ماهانه خودروسازان از خرداد ماه امسال شروع شد؛ زیرا در این ماه و نسبت به اردیبهشت، تیراژ محصولات سواری حدود ۳۰ درصد کاهش یافت. در حال حاضر نیز روند نزولی تولید ادامه دارد و با توجه به آغاز اجرایی شدن تحریم‌های دولت ایالات‌ متحده آمریکا علیه خودروساز‌ان ایران، پیش‌بینی می‌شود این روند نزولی همچنان ادامه داشته باشد. با توجه به تحریم‌های موردنظر، روند تامین قطعات خارجی مختل شده است و این اختلال در آینده بیش‌تر نیز خواهد شد.

البته علاوه‌ بر مشکلات ناشی از تحریم‌های خارجی، مسائل داخلی نیز مزید بر علت شده‌اند تا تولید خودروسازان در روند نزولی بیفتد. از جمله این مسائل می‌توان به بلاتکلیفی قطعات و مواد اولیه مانده در گمرک اشاره کرد که به گفته فعالان صنعت خودرو، با روندی کند در حال ترخیص هستند.  

  کاهش تولید محصولات پرتیراژ ایران‌ خودرو

نگاهی به جزئیات آمار تولید محصولات سواری در پنج ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که غول‌های جاده مخصوص چه افت‌و‌خیزی در این بازه زمانی داشته‌اند. طبق آمار اعلام شده، ایران‌ خودرو در تولید بیش‌تر محصولات خود حتی مدل‌های چینی نیز با کاهش تیراژ مواجه شده‌اند. آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد در بین محصولات ایران‌ خودرو، پژو 206 تیراژ ۶۰ هزار و ۲۱۴ دستگاه طی پنج ماه ابتدایی امسال از خود به جا گذاشته و در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۳.۲ درصد کاهش را تجربه کرده است. در آمار مربوطه، تولید هشت هزار و ۵۳۵ دستگاه پژو 206 اتومات به ثبت رسیده و این در حالی است که ایران‌ خودرو مدت‌هاست 206 اتومات تولید نمی‌کند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد این آمار به پژو 206 پلاس یا همان پژو 207i مربوط است که در دو مدل اتومات و دنده‌ای تولید می‌شود.

405

در بین دیگر محصولات ایران‌ خودرو که با لوگوی پژو تولید می‌شوند، پژو 405 هم با کاهش تولید در پنج ماه نخست امسال مواجه شده است. بر این اساس پژو 405 با تیراژ ۴۰ هزار و ۶۱۹ دستگاه، ۲۸.۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. پژو 405 در حال حاضر تنها در سایت خراسان ایران خودرو به تولید می‌رسد.

در کنار پژو 405، دیگر محصول ایران‌ خودرو به نام پژو پارس نیز در پنج ماه نخست امسال با کاهش تولید مواجه شد. طبق آمار، این محصول تیراژ ۳۹ هزار و ۷۶۲ دستگاه تا پایان مرداد امسال به خود اختصاص داد و نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته ۱۹.۵ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. از پژو پارس که بگذریم، تولید سمند هم با کاهش روبرو شد. بنابر آمار منتشره، ایران‌ خودرو طی پنج ماه نخست امسال، ۲۹ هزار و ۸۰۸ دستگاه سمند به تولید رساند؛ بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰.۶ درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده است. در حال حاضر سمند تنها در سایت‌های مرکزی و مازندران ایران خودرو به تولید می‌رسد؛ هر چند که تیراژ سایت مرکزی طی پنج ماه ابتدایی امسال، فقط چهار دستگاه اعلام شده است.

دنا/dena

طبق آمار تولید منتشر شده، ایران‌ خودرو همچنان روندی صعودی در تولید دنا طی می‌کند. در پنج ماه ابتدایی امسال، ۲۰ هزار و ۱۶۷ دستگاه دنا به تولید رسید و بنابراین تولید این محصول نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵۳.۷ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که دیگر محصول ایران خودرو یعنی رانا، همچنان با افت تولید همراه بوده و تیراژ آن تا پایان مرداد امسال، ۵۹.۴ درصد کاهش را نشان می‌دهد. ایران خودرو در پنج ماه ابتدایی امسال یک هزار و ۵۶۱ دستگاه خودروی رانا به تولید رساند.

نگاهی هم به محصولات مونتاژی ایران‌ خودرو خواهیم داشت؛ محصولاتی که با آغاز تحریم‌ها، سرنوشت‌شان برای ادامه تولید طی ماه‌های آینده مشخص نیست. آن‌طور که آمار می‌گوید، ایران‌ خودرو تا پایان مرداد ماه امسال یک هزار و ۶۸۵ دستگاه سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ کرد. این آمار نشان می‌دهد که شاسی‌بلند مونتاژی و ژاپنی ایران خودرو در مقایسه با پنج ماه ابتدایی سال گذشته، ۳۴ درصد کاهش تولید داشته است. 

H30 کراس دانگ فنگ

ایران‌ خودرو همچنین توانست هفت هزار و ۶۸۳ دستگاه‌ هایما در این مدت مونتاژ کند و با این حساب، شاسی‌بلند چینی ایران‌ خودرو نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته، ۷۷.۵ درصد رشد تیراژ را تجربه کرده است. این در شرایطی است که دیگر محصول چینی ایران‌ خودرو به نام دانگ‌فنگ H30، کاهش تولید را در بازه زمانی تحت بررسی به خود می‌بیند. دانگ‌فنگ آماری ۱۰ هزار و ۹۸۶ دستگاهی تا پایان مرداد امسال از خود به‌ جا گذاشت. بر این اساس، دانگ‌فنگ کاهش ۸.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است.

پژو 2008 در مدار رشد تولید قرار داشت، اما با رفتن پژو مشخص نیست تولید آن چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد. این محصول که اولین خودروی پسابرجامی پژو در ایران به‌ شمار می‌رود، تا پایان مرداد امسال تیراژی سه هزار و ۵۹۶ دستگاهی داشته است؛ با این حساب، پژو 2008 نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته، رشدی ۶۱۴ درصدی به خود می‌بیند.

 پراید و تیبا؛ افت و خیز تیراژ

طبق آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، سایپا در تولید سراتو که محصولی مونتاژی و تحت لیسانس کیا موتورز کره جنوبی به شمار می‌رود، با کاهش تولید مواجه شده است. تا پایان مرداد ماه امسال هشت هزار و ۲۶۳ دستگاه سراتو به مونتاژ رسید و این به معنای کاهش ۲۰.۵ درصدی تیراژ این محصول نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته است. به‌ نظر می‌رسد که مشکلات موجود بر سر راه نقل و انتقال پول، تامین قطعات سراتو را با اخلال مواجه کرده است. در بین دیگر محصولات سایپا، تیبا با رشد قابل‌توجهی در حال تولید است؛ تیراژ تیبا طی پنج ماه نخست امسال به ۷۲ هزار و ۵۷۱ دستگاه رسید. با توجه به این آمار، تیبا نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۶.۳ درصد افزایش تولید داشته است.

پراید Pride

بر اساس آمار وزارت صمت، تولید پراید در پنج ماه ابتدایی امسال نزول کرده و سایپا تنها ۷۳ هزار و ۶۴۶ دستگاه از این محصول به تولید رساند. این رقم نشان می‌دهدکه تولید پراید نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته، ۲۰.۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

پارس‌خودرو نیز به‌ عنوان زیرمجموعه سایپا، توانست ۲۱ هزار و ۴۸۸ دستگاه برلیانس در پنج ماه ابتدایی امسال مونتاژ کند. با توجه به این آمار، برلیانس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۷.۳ درصد افزایش تیراژ را تجربه کرده است. سایپا دو محصول چینی دیگر نیز مونتاژ می‌کند که در این بین، چانگان تیراژ شش هزار و ۴۲۹ دستگاه تا پایان مرداد امسال از خود به‌ جا گذاشته است. بر این اساس، این خودروی مونتاژی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۹۶.۶ درصدی به خود می‌بیند. دیگر محصول چینی سایپا، آریو نام دارد که فعلا در سایت بن‌رو به تولید می‌رسد و آمار اعلامی از تیراژ سه هزار و ۶۲۹ دستگاهی آن حکایت دارد. با توجه به تیراژ اعلام شده، آریو نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته، ۱۵.۷ درصد کاهش تولید  داشته است.

  سیر نزولی خانواده L90

نگاهی به اوضاع تولید خانواده L90 تا پایان مرداد امسال بیندازیم تا مشخص شود این محصول رنو چه افت‌و‌خیزی طی بازه زمانی مورد نظر تجربه کرده است. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در مجموع تیراژ خانواده تندر 90 (شامل تندر معمولی، پارس‌ تندر، تندر اتومات و رنو ساندرو) طی پنج ماه نخست امسال به ۳۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید. با این حساب، تیراژ این خانواده نسبت به پنج ماه ابتدایی سال گذشته، ۴۳.۳ درصد کاهش یافت.

رنو ساندرو استپ وی

اگر آمار تولید خانواده تندر‌ 90 را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم، مشخص می‌شود هر دو شرکت ایران‌ خودرو و پارس‌خودرو با کاهش تولید این محصول مواجه شده‌اند. ایران‌ خودرو با توجه به تیراژ شش هزار و ۶۹۸ دستگاه تندر ۹۰، با کاهش ۶۳.۸ درصدی مواجه شد. این خودروساز، تندر 90 را در مدل‌های معمولی و اتومات به تولید می‌رساند.

در پارس‌خودرو نیز آمار‌ها خبر از کاهش تیراژ خانواده تندر 90 می‌دهند. طبق آمار وزارت صمت، ۲۵ هزار و ۹۰۲ دستگاه انواع این محصول به تولید رسید که نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته، ۳۳.۵ درصد کاهش نشان می‌دهد. در این بین، پارس‌خودرو  تیراژ رنو ساندرو (یکی از اعضای خانواده تندر 90) را در پنج ماه امسال به ۱۳ هزار و ۱۲۳ دستگاه رسانده‌اند که این آمار از کاهش تولید ۳۱.۴ درصدی این خودرو حکایت دارد.

در بین دیگر محصولات، پارس‌ تندر تیراژی شش هزار و ۲۱۷ دستگاهی را تا پایان مرداد امسال به ثبت رساند که از کاهش تولید ۲۷.۸ درصدی نسبت به پنج ماه نخست سال گذشته حکایت می‌کند. تندر معمولی مدل E2 هم با تیراژ شش هزار و ۵۶۲ دستگاه، ۴۱.۶ درصد کاهش تولید را در پنج ماه ابتدایی امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به خود می‌بیند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات