مشکل ترخیص مواد اولیه برای قطعات خودرو حل شد

شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن با اشاره به مشکلات موجود برای تامین ارز جهت واردات مواد اولیه، از رفع مشکلات خبر داد.
تبلیغات

آرش محبی‌نژاد در خصوص آخرین وضعیت ترخیص مواد اولیه موردنیاز قطعه‌سازان از گمرک گفت:

بعد از پیگیری‌های فراوان، اکنون تا حدودی مشکل ترخیص مواد حل شده و طبق شرع و عرف، تولیدکنندگان دیگر ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت ارزی نیستند. اما مشکلی که در این بین وجود دارد، در خصوص قطعات نیم ساخته و کامل است؛ بانک‌ها از صاحبان کالا تعهدنامه می‌گیرند که مابه‌التفاوت را پرداخت کنند و این امر غیرقانونی است.
آرش محبی‌نژاد

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن کشور گفت:

اکنون مشکل اصلی، واردات بعدی مواد اولیه است؛ بعد از اعمال تحریم اول آمریکا بسیاری از کشورها از دادن جنس به ما خودداری کردند و آن‌هایی که هنوز با ما کار می‌کنند نیز به دلیل بالا رفتن ریسک، قیمت خود را بالا برده‌اند. هر چند دولت با مبنا قرار دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی در مواد اولیه داخلی که بیش‌تر شامل پتروشیمی‌ها می‌شود، جلوی این شوک افزایش قیمتی را گرفت؛ اما اکنون مشکل، عرضه این مواد از سوی تولیدکننده است.

محبی‌نژاد گفت:

اشتباهی که امروز اکثریت جامعه و حتی رئیس بانک مرکزی و وزیر نفت کرده‌اند، این است که عنوان می‌شود قطعات یدکی خودرو شامل دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌شود که چنین چیزی نیست و فقط کالاهایی که در زمان ارز ۴۲۰۰ تومانی خریداری شد، از پرداخت مابه‌التفاوت معاف هستند. اکنون برای تامین مواد اولیه و قطعات باید از طریق بازار ثانویه یا بدون انتقال ارز، واردات صورت بگیرد که آن هم دردسرهای خودش را دارد.
قطعه خودرو لوازم یدکی

محبی‌نژاد با اشاره به نحوه تامین ارز برای قطعه‌سازان گفت:

برخی قطعه‌سازان برای جلوگیری از تعطیلی خط تولید، مجبور هستند از روش بدون انتقال ارز مواد را وارد کنند که قیمت آن مطابق نرخ آزاد ارز است؛ اما اگر بخواهند از طریق بازار ثانویه این کار را انجام دهند، باید حداقل یک ماه منتظر بمانند که آیا ارزی که نیاز دارند در بازار باشد یا خیر؟ به طور مثال الان بیش‌تر یوان در بازار ثانویه وجود دارد در حالی که کار قطعه‌سازان با یورو است؛ پس مجبورند یوان بگیرند و ۸ درصد هزینه تبدیل به صرافی بدهند تا بتوانند مواد را تهیه کنند. با وجود این همه مشکلات، پرداخت خودروسازها اصلا روی قاعده مشخصی نیست، به طوری که از یک ماه تا ۱۱ ماه متغیر است و همین عامل سبب شده که فشار بیش‌تری روی قطعه‌سازان وارد آید.

محبی‌نژاد تصریح کرد:

افزایش قیمت ناشی از اعمال تحریم‌ها، بالا رفتن قیمت ارز، بالا رفتن قیمت مواد اولیه داخلی از جمله محصولات پتروشیمی، همگی سبب شده که قیمت تمام شده ما بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته باشد. البته هنوز خودروسازها این مسئله را قبول نکرده‌اند و در صورت ادامه وضعیت موجود، تولید و قطعه‌سازی دیگر صرفه اقتصادی ندارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات