اسنپدراگون 8180 کوالکام احتمالا ۸.۵ میلیارد ترانزیستور دارد

چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
شایعات حکایت از آن دارند که اسنپدراگون ۸۱۸۰، پردازنده‌ی ۱۵ واتی کوالکام برای PC بیش از ۸ میلیارد ترانزیستور خواهد داشت.
تبلیغات

پیش از این، شایعات حکایت از آن داشتند که نخستین پردازنده‌ی حقیقی کوالکام برای کامپیوترهای شخصی، به‌میزان قابل توجهی بزرگتر از تراشه‌های این شرکت برای گوشی‌های هوشمند خواهد بود. حال نوبت به انتشار اطلاعاتی درباره‌ی تعداد ترانزیستورهای به‌کاررفته در تراشه‌ی یادشده رسیده است.

کوالکام در حال توسعه‌ی تراشه‌ی هشت هسته‌ای جدیدی است که به‌صورت انحصاری در کامپیوترهای شخصی مبتنی بر ویندوز ۱۰ به‌کار خواهد رفت. این تراشه پیش‌تر به‌صورت داخلی با نام «SDM1000» یا «اسنپدراگون ۱۰۰۰» شناخته می‌شد؛ اما اکنون با نام «SCX8180» یا «اسنپدراگون ۸۱۸۰» از آن یاد می‌شود. ظاهرا تراشه‌ی جدید کوالکام با توان طراحی گرمایی ۱۵ واتی، رقیبی برای پردازنده‌های Core i5 ،Core i3 و Core i7 سری U اینتل خواهد بود.

گفته می‌شود که پردازنده‌ی جدید کوالکام بالغ بر ۸.۵ میلیارد ترانزیستور را در بطن خود خواهد داشت. خاطرنشان می‌کنیم که Qualcomm تاکنون چنین SoC بزرگی را توسعه نداده بود؛ از این رو با عرضه‌ی اسنپدراگون ۸۱۸۰، تراشه‌ساز آمریکایی از حیث طراحی تراشه، وارد مرحله‌ی جدیدی خواهد شد.

اسنپدراگون ۸۱۸۰ با ابعاد ۱۵ × ۲۰ میلی‌متری خود به‌میزان قابل توجهی از پردازنده‌ی موبایل آتی کوالکام با نام احتمالی اسنپدراگون ۸۵۵ بزرگتر خواهد بود؛ البته با توجه به تعداد ترانزیستورهای این تراشه، به‌وضوح می‌توان به وسعت آن پی برد. با در نظر گرفتن جزئیات منتشرشده و این نکته که پردازنده‌ی SCX8180 توسط شرکت تایوانی TSMC با لیتوگرافی هفت نانومتری تولید خواهد شد، تصمیم کوالکام برای افزایش قابل توجه تعداد ترانزیستورها، کمی سوال‌برانگیز است.

در حال حاضر پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ از ۵.۳ میلیارد تزانزیستور بهره می‌برد، در حالی که پردازنده‌‌های جدید A12 Bionic اپل و کرین ۹۸۰ هواوی از ۶.۹ میلیارد ترانزیستور استفاده می‌کنند؛ بنابراین اسنپدراگون ۸۱۸۰، نه‌تنها در زمینه‌ی ابعاد، رکوردشکنی خواهد کرد؛ بلکه از حیث تعداد ترانزیستور نیز رقبا را از پیش‌رو برخواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات