مایکروسافت هشدار نصب مرورگرهای دیگر در ویندوز 10 را حذف می‌کند

شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
مایکروسافت در آخرین نسخه‌ی آزمایشی ویندوز ۱۰، هشدار پیشینی که کاربران را از نصب مرورگرهای رقیب اج منع می‌کرد، از سیستم‌عامل حذف کرده است.
تبلیغات

ابتدای هفته‌ی گذشته، نسخه‌ی آزمایشی اولیه‌ای از ویندوز ۱۰ به کاربرانی که اقدام به نصب کروم، فایرفاکس و اوپرا می‌کردند، هشدار می‌داد که «شما هم‌اکنون مرورگر ایمن‌تر و سریع‌تر مایکروسافت اج برای ویندوز ۱۰ را دارید». این هشدار که کاربر را از نصب مرورگرهای رقیب منع می‌کرد به‌صورت یک کادر محاوره‌ای ظاهر می‌شد و دو گزینه‌ی «باز کردن مایکروسافت اج» (به‌صورت پیش‌فرض) و «به‌هر صورت نصب مرورگر» را در اختیار کاربر قرار می‌داد.

با این حال، اکنون به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت از تصمیم خود در ممانعت از نصب مرورگرهای دیگر همچون کروم یا فایرفاکس در ویندوز ۱۰ عقب‌نشینی کرده است؛ زیرا در نسخه‌ی آزمایشی جدید حلقه‌ی فست از بیلد پیش‌نمایش اینسایدر ۱۷۷۶۰، سیستم‌عامل دیگر مانع از نصب مرورگرهای رقیب نمی‌شود.

ممانعت Microsoft از نصب دیگر مرورگرها موجب بالا گرفتن برخی مخالفت‌ها شد و یادآور خاطراتی از تاکتیک سرسختانه‌ی این شرکت در ترویج مرورگر قدیمی اینترنت اکسپلورر در دوران اولیه‌ی نبرد مرورگرها در دو دهه‌ی قبل بود. اما مایکروسافت در به‌کارگیری چنین تاکتیکی تنها نیست و گوگل نیز مرورگر کروم را به‌عنوان گزینه‌ای سریع‌تر و ایمن‌تر برای کسانی که با دیگر مرورگرها از وب‌سایت‌هایش بازدید می‌کنند، پیشنهاد می‌دهد. مایکروسافت در لحظه‌ی نگارش این خبر به درخواست اظهار نظر درباره‌ی این تغییر، واکنشی نشان نداده است.

Browsers

ردموندی‌ها به‌سختی تلاش می‌کنند تا دست‌کم سایه‌ای از سلطه‌ی پیشین خود با مرورگر اینترنت اکسپلورر را پس بگیرند. برای سال‌ها، گوگل کروم به‌صورت پیوسته سهم مرورگر قدیمی مایکروسافت را از آن خود کرد و Edge نیز با وجود طراحی به‌روزتر حتی در پیش افتادن از اینترنت اکسپلورر نیز ناکام ماند.

در سال‌های دور، سلطه‌ی اینترنت اکسپلورر در عرصه‌ی مرورگرها موجب دردسر برای مایکروسافت شد. ردموندی‌ها در آن زمان از سوی وزارت دادگستری آمریکا و کمیسیون اروپا به اقدامات انحصارگرانه متهم می‌شدند. با این حال، بازار مرورگرها و سیستم‌های عامل اکنون با غیبت ویندوز مایکروسافت از گوشی‌های موبایل و سلطه‌ی کروم در کامپیوترهای شخصی به‌کلی تغییر کرده است.

اج در حال حاضر صاحب ۲ درصد از سهم استفاده از مرورگرها است؛ در حالی که اینترنت اکسپلورر ۳ درصد و کروم ۶۰ درصد از سهم استفاده از مرورگرها را در اختیار دارند. با این حال بنا به گزارش‌ها، مرورگر گوگل در مقایسه با سال گذشته چند درصدی از سهم خود را از دست داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات