راهنمای خرید پاوربانک و نکات مهمی که قبل از خرید باید بدانید

دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 16 دقیقه
نکات پیش از خرید پاور بانک و راهنمای خرید شارژر همراه
اگر قصد خرید پاوربانک دارید؛ ولی دقیقاً نمی‌دانید چه معیارهایی را برای خرید خود در نظر بگیرید، با ما همراه شوید.
تبلیغات

تنوع محصولات در بازار باعث می‌شود تا بسیاری از خریداران هنگام خرید دچار سردرگمی شوند. این سردرگمی ممکن است درنهایت باعث شود کاربر محصولی را تهیه کنند که یا کارایی مدنظرش را ندارد یا بابت قابلیت‌های اضافه‌ای که هرگز از آن‌ها استفاده نخواهد کرد، هزینه‌ی بیشتری بپردازد.

در این مقاله پس از توضیح اصطلاحات تخصصی مربوط به پاوربانک‌ها، سعی می‌کنیم به این پرسش پاسخ دهیم که باتوجه‌به نیاز و استفاده‌ی شخصی، چه پاوربانکی برای هر فرد مناسب یا ایدئال است؟ در این مطلب، محصول یا برند خاصی توصیه نخواهد شد؛ هرچند اگر به‌دنبال مصداق عینی و قابل‌خرید برای هر دسته از پاوربانک‌ها هستید، به مطلب «بهترین پاوربانک های موجود در بازار ایران» می‌توانید مراجعه کنید.

فهرست مطالب

پاوربانک چیست و چه کاربردی دارد؟ 

پاوربانک نوعی باتری یدک یا اضافی است که درصورت اتمام شارژ باتری دستگاه هوشمند، با کمک آن دستگاه خود را می‌توانید مجدداً شارژ کنید. پاوربانک با نام‌های دیگر همچون شارژر همراه نیز شناخته می‌شود.

پاوربانک

با‌ اینکه تولیدکنندگان گوشی موبایل و تبلت‌ و ساعت‌ هوشمند تلاش می‌کنند تا با استفاده از فناوری‌های نوینی اعم از باتری‌های حجیم‌تر و الگوریتم‌های بهینه‌ی مصرف انرژی یا فناوری شارژ سریع مدت‌زمان شارژدهی محصولاتشان را افزایش دهند، باتوجه‌به کاربردهای مختلف و سنگین کاربران، مشکل اتمام زودهنگام شارژ باتری همچنان دیده می‌شود. این روزها نیاز به خرید پاوربانک نه‌تنها کاهش پیدا نکرده است؛ بلکه بازار پررونقی دارد. 

انواع پاوربانک 

پاوربانک‌ها انواع مختلفی دارند؛ ولی عملکرد تمامی آن‌ها تا حد زیادی مشابه‌ یکدیگر است. این دسته‌بندی در ابتدای امر به‌ شما کمک می‌کند تا باتوجه‌به نیازتان، پاوربانک مدنظر خود را تهیه کنید. از‌نظر کاربرد و فناوری به‌کار‌برده‌شده در تولید، این دستگاه‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند: 

۱. پاوربانک مخصوص گوشی هوشمند و تبلت: این دسته از پاوربانک‌ها در ظرفیت‌های مختلف و با میزان جریان و ولتاژ متناسب با گوشی‌های هوشمند طراحی شده‌اند و باتری تلفن‌همراه را می‌توانند شارژ کنند؛ اما نباید فراموش کنید که با این پاوربانک‌ها نمی‌توانید لپ‌تاپتان را شارژ کنید. 

۲. پاوربانک مخصوص لپ‌تاپ: این دسته از پاوربانک‌ها خروجی ولتاژ و جریان متناسب با باتری‌های حجیم لپ‌تاپ را دراختیار کاربر قرار می‌دهند. اکثر پاوربانک‌های بازار ولتاژ ۵ ولت دارند؛ در‌صورتی‌که برای شارژ باتری لپ‌تاپ براساس مشخصات سیستمتان، به پاوربانک با ولتاژ ۱۶ تا ۲۰ ولت نیاز دارید.

۳. پاوربانک سولار: پاوربانک‌های سولار یا خورشیدی به‌دلیل استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، جزو محصولات دوستدار محیط‌زیست محسوب می‌شوند. آن‌ها امکان شارژ ازطریق انرژی خورشیدی را دراختیار کاربران قرار می‌دهند. پاوربانک‌های سولار برای افرادی محصولی ایدئال است که بخش زیادی از زمان خود را در سفرهایی سپری می‌کنند که به برق شهری دسترسی ندارند. 

۴. پاروبانک‌های هوشمند: خروجی ولتاژ و جریان پاوربانک‌های هوشمند متناسب با نیاز باتری دستگاه تنظیم‌شدنی است و باتوجه‌به نوع دستگاه، شدت جریان مناسب باتری را می‌تواند تأمین کند. فراموش نکنید که ایمنی این پاوربانک‌ها بیشتر از همتایان ارزان‌تر خودشان است.

نکات مهمی که قبل از خرید پاوربانک باید بدانید

۱. ظرفیت پاوربانک 

یکی از اولین نکاتی که قبل از خرید پاوربانک باید به آن توجه کنید، ظرفیت آن است. اولین و مهم‌ترین مشخصه‌ی پاوربانک‌ها ظرفیت آن‌ها است که با واحد میلی‌آمپرساعت (mAh) بیان می‌شود. ظرفیت پاوربانک نشان می‌دهد چند بار می‌توانید به‌کمک پاوربانک باتری دستگاهتان را شارژ کنید. 

پاوربانک Powerbank

قبل از خرید پاوربانک این سؤالات را جواب دهید: 

  • با پاوربانک قصد دارید چند دستگاه را هم‌زمان شارژ کنید؟
  • باتری دستگاه یا دستگاه‌هایی که می‌خواهید به پاوربانک وصل کنید، چند میلی‌آمپرساعتی است؟ 
  • با پاوربانک می‌خواهید چند بار دستگاه‌ یا دستگاه‌های خود را شارژ کنید؟

ظرفیت واقعی پاوربانک‌ها معمولاً کمتر از میزان رسمی آن‌ها است

این سه سؤال ازجمله سؤالات مهمی است که قبل از خرید پاوربانک باید از خود بکنید و باید دقیقاً بدانید به پاوربانک با چه ظرفیتی نیاز دارید. نیاز هر کاربر ممکن است با کاربر دیگر متفاوت باشد؛ مثلاً ممکن است باتوجه‌به موقعیت کاری‌تان به پاوربانکی نیاز داشته باشید که طی روز حداقل دو بار بتواند گوشی هوشمندتان را شارژ کند؛ درحالی‌که فرد دیگر تنها به پاوربانکی نیاز داشته باشد که بتواند تا ۵۰ درصد باتری گوشی هوشمندش را با آن شارژ کند. 

محاسبه‌ی ظرفیت موردنیاز 

قبل از خرید پاوربانک ابتدا باید بدانید به پاوربانک با چه ظرفیتی نیاز دارید؛ درنتیجه باید ظرفیت موردنیاز خود را محاسبه کنید. اگر می‌خواهید فقط از پاوربانک برای شارژ‌کردن گوشی هوشمندتان استفاده کنید، نیاز شما با فردی که می‌خواهد هم‌زمان از پاوربانک برای شارژ‌کردن گوشی هوشمند و ساعت هوشمند یا تبلت استفاده کند، متفاوت خواهد بود. 

شیائومی می پاور بانک 3 / Xiaomi Mi Power Bank 3

برای محاسبه‌ی ظرفیت مورد‌نیاز پاوربانک، ابتدا دستگاه‌هایی که می‌خواهید باتری آن‌ها را شارژ کند، مشخص کنید و سپس ظرفیت باتری آن‌ها را با یکدیگر جمع بزنید. ناگفته نماند که ظرفیت اسمی پاوربانک‌ها با ظرفیت واقعی آن‌ها تفاوت دارد. در‌ادامه، درباره این موضوع بیشتر صحبت می‌کنیم.

ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی پاوربانک

یکی از موضوعاتی که اغلب کاربران پاوربانک با آن مواجه می‌شوند، این است که ظرفیت پاوربانک در عمل آن‌ چیزی نیست که حین خرید یا در برگه مشخصات محصول درج شده است. پاوربانک یک ظرفیت اسمی و یک ظرفیت واقعی دارد؛ مثلاً وقتی پاوربانکی با ظرفیت ۱۰۰۰۰ میلی‌آمپرساعت خریده‌اید و باتری گوشی شما نیز ۲۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی است، انتظار دارید ۵ بار بتوانید باتری گوشی‌ خود را با این پاوربانک شارژ کنید؛ ولی در عمل فقط ۳ بار می‌توانید این کار را انجام دهید. 

آنچه در برگه‌ی مشخصات پاوربانک به‌عنوان ظرفیت مطرح می‌شود، ظرفیت اسمی پاوربانک است. معمولاً پاوربانک‌ها در عمل دو‌سومِ ظرفیت اسمی خود می‌توانند شارژ کنند. دلیل مطابقت‌نداشتن ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی این است که میلی‌آمپرساعت، واحد اندازه‌گیری ظرفیت باتری در ولتاژ ، ۳.۵ ولت است؛ درصورتی‌که گوشی‌های هوشمند در حالت عادی با ولتاژ ۵ ولت شارژ می‌شود. 

علاوه‌بر‌این در طول فرایند شارژ‌شدن باتری، به‌دلیل مقاومت کابل‌ها و اتصالات هدررفت انرژی هم باید در نظر گرفته شود. اگر دقت کرده باشید، حین عملیات شارژ اغلب گوشی‌های هوشمند کمی گرم می‌شوند؛ پس بخشی از انرژی به‌صورت گرما به‌هدر می‌رود. حداقل ۱۰ درصد انرژی حین شارژ هدر می‌رود و در بهترین حالت، بهره‌وری ۹۰ درصدی را هنگام شارژ باتری دراختیار خواهیم داشت.

پاوربانک

در برخی از پاوربانک‌ها، بازدهی نهایی به‌صورت درصد مشخص شده است. بدین‌ترتیب، کاربران با استفاده از آن و ظرفیت اسمی، ظرفیت واقعی دستگاه را می‌توانند محاسبه کنند. بهره‌وری پاوربانک‌ها عموماً بین ۶۰ تا ۹۰ درصد است.

محاسبه‌ی ظرفیت واقعی پاوربانک

برای محاسبه‌ی ظرفیت واقعی پاوربانک باید ظرفیت اسمی پاوربانک را در میزان بهره‌وری آن ضرب کنید. همان‌طور‌که گفتیم، بازدهی پاوربانک‌ها با یکدیگر متفاوت و ممکن است با بهره‌وری ۶۰ یا ۷۰ درصد یا حتی ۹۰ درصد مواجه باشید. معمولاً ظرفیت اسمی و بازدهی به‌صورت دو عدد در مشخصات پاوربانک درج می‌شود.

اگر میزان بهره‌وری پاوربانک را شرکت سازنده مشخص‌ نکرده بود، برای محاسبه‌ی ظرفیت واقعی از درصد بازدهی میانگین ۸۰ درصد می‌توانید استفاده کنید. بدین‌ترتیب، اگر پاوربانکی با ظرفیت اسمی ۱۰۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعت می‌خرید، به‌صورت تقریبی ظرفیتی برابر با ۸۰۰۰ میلی‌آمپرساعت دراختیار خواهید داشت.

با پاوربانک چند بار می‌توانیم باتری دستگاه را شارژ کنیم؟ 

وقتی پاوربانک می‌خرید، باتوجه‌به ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی و میزان نیاز خود می‌توانید محاسبه کنید که اگر پاوربانک کاملاً شارژ باشد، چند بار می‌تواند باتری دستگاه شما را شارژ کند.

با استفاده از بهره‌وری پاوربانک و باتری گوشی، تعداد دفعات قابل شارژ گوشی با پاوربانک را می‌توانید محاسبه کنید

همان‌طور‌که اشاره کردیم، حدود ۸۰ درصد ظرفیت اسمی پاوربانک در عمل برای شارژ باتری دستگاه شما به‌کار برده می‌شود و حدود ۲۰ درصد به‌صورت انرژی حرارتی و‌... از دست می‌رود. در بهترین حالت، حدود ۹۰ درصد ظرفیت پاوربانک در عمل استفاده می‌شود؛ اما برای محاسبه‌ی میزان دفعات شارژ گجت خود با پاوربانک، ضریب دیگری وجود دارد.

همان‌طور‌که پاوربانک‌ها ضریب بازدهی دارند، گوشی‌های هوشمند نیز از ضریب مشابهی بهره می‌برند. ازآن‌جاکه گوشی‌های هوشمند عموماً از کیفیت ساخت بهتری از پاوربانک‌ها برخوردارند، ضریب بهره‌وری آن‌ها بیشتر است. بااین‌حال، اگر از ضریب بازدهی باتری گوشی هوشمند خود اطلاعی ندارید، این عدد را نیز ۸۰ یا ۹۰ درصد می‌توانید در نظر بگیرید. 

بدین‌ترتیب، مثلاً اگر گوشی هوشمندی با ظرفیت باتری ۱۵۰۰ میلی‌آمپرساعت و بازدهی ۸۰ درصد داشته باشید و پاوربانک ۶۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی با بهره‌وری ۸۰ درصد تهیه کنید، می‌توانید ۲.۵ بار گوشی هوشمند خود را با این پاوربانک شارژ کنید. 

۶۰۰۰ × ۰.۸ × ۰.۸ ÷ ۱۵۰۰ = ۲.۵

از این فرمول برای محاسبه‌ی تعداد دفعات قابل‌شارژ با پاوربانک می‌توانید استفاده کنید. ناگفته نماند وب‌سایت‌هایی هم هستند که همین محاسبات را به‌راحتی برایتان انجام می‌دهند. برای مثال، به وب‌سایت powerbankexpert می‌توانید مراجعه و نوع گوشی هوشمند و ظرفیت پاوربانک را مشخص کنید تا تعداد دفعات قابل شارژ گوشی نمایش داده شود.

۲. شدت جریان 

علاوه‌بر محاسبه‌ی ظرفیت مورد‌نیاز، باید به شدت جریان خروجی پاوربانک نیز توجه کنید. برخی از پاوربانک‌های پورت‌های متعددی دارند و از هر پورت می‌توانید خروجی‌ای با شدت‌ جریان متفاوت بگیرید. برای مثال، ممکن است برای شارژ‌کردن دستگاه خود به پاوربانکی با خروجی USB و دو شدت جریان مختلف مثلاً ۱ و ۲.۱ آمپر نیاز داشته باشید. 

پاوربانک ، Powerbank

ظرفیت و شدت جریان خروجی جزو پارامترهای مهم در انتخاب پاورباک هستند. شدت جریان خروجی پاوربانک می‌تواند بسیار متنوع باشد که باتوجه‌به نیازتان باید پاوربانک مدنظر خود را تهیه کنید.

بسیاری از پاوربانک‌های بازار دو پورت با دو شدت جریان مختلف دارند؛ ولی در بازار پاوربانک‌هایی با یک پورت هم فروخته می‌شوند. به‌عنوان نمون، اگر دستگاهتان به‌ شدت جریان ۲.۱ آمپر نیاز داشته باشد و پاوربانک شما تنها پورت شدت جریان یک آمپری داشته باشد، باتری خیلی کُند شارژ می‌شود. 

سرعت شارژ باتری دستگاه با پاوربانک

وقتی از پاوربانک استفاده می‌کنید، بی‌شک دوست دارید باتری دستگاه شما هرچه سریع‌تر شارژ شود. سرعت شارژ پاوربانک به‌ شدت جریان خروجی آن بستگی دارد. برخی از مدل‌های معمولی پاوربانک فقط خروجی‌ای با شدت جریان یک آمپر را دراختیارتان قرار می‌دهند؛ ولی پاوربانک‌های پیشرفته‌تر می‌توانند شدت جریان ۲ آمپر یا بیشتر را هم در خروجی خود دراختیار کاربر قرار دهند. وقتی شدت جریان بیشتری در خروجی پورت‌های پاوربانک دراختیار کاربر قرار داشته باشد، طبیعتاً بر سرعت شارژشدن تأثیر می‌گذارد. 

یکی دیگر از موضوعات مهم درباره‌ی سرعت شارژ باتری دستگاه با پاوربانک، فناوری به‌کاررفته در پاوربانک است. اگر پاوربانک از فناوری شارژ سریع بهره برده باشد، باتری دستگاه شما سریع‌تر شارژ می‌شود. برخی پاوربانک‌های بازار از فناوری شارژ سریع ۲.۰ یا ۳.۰ کوالکام بهره‌مند هستند. درصورتی‌که باتری دستگاه شما با این فناوری‌ها سازگاری داشته باشد، می‌توانید پاوربانکی بخرید که باتری دستگاه را سریع‌تر شارژ کند. 

پاوربانک

پاوربانک با فناوری شارژ سریع ۱.۰ معمولاً ولتاژ خروجی  ۵ ولت و حداکثر توان ۱۰ وات دارد؛ درحالی‌که در فناوری شارژ سریع ۲.۰، خروجی می‌تواند ۵ یا ۹ یا ۱۲ ولت و توان باتری ۱۸ وات باشد. همچنین در فناوری شارژ سریع ۳.۰، ولتاژ خروجی می‌تواند از ۳.۲ تا ۲۰ ولت باشد و توان خروجی نیز تا ۱۸ وات افزایش پیدا می‌کند. 

۳. نوع و تعداد پورت‌ها

یکی دیگر از موضوعات مهم هنگام خرید پاوربانک اتصالات آن است. اکثر این دستگاه‌ها پورت USB دارند که برای شارژ‌کردن گوشی هوشمند و تبلت به‌کار برده می‌شود. باوجوداین، ممکن است به بیش از یک درگاه خروجی نیاز داشته باشید و بخواهید هم‌زمان چند دستگاه را شارژ کنید یا به پورت USB-C نیاز داشته باشید. براساس تعداد پورت‌های مورد‌نیاز خود و نوع پورت، پاوربانک مدنظرتان را تهیه کنید. 

فراموش نکنید که پاوربانک‌ها درکنار درگاه‌های خروجی، به یک پورت معمولاً میکرو USB یا USB‌ نوع C برای شارژ باتری خود مجهز هستند که شارژ گوشی‌های هوشمند از این پورت ممکن نخواهد بود.

۴. مدت‌زمان شارژ‌شدن پاوربانک

یکی از موضوعات مهم دیگری که اغلب افراد حین خرید پاوربانک به آن بی‌توجه هستند، سرعت شارژشدن باتری خود پاوربانک است. بسیاری از پاوربانک‌ها با کابل USB به‌راحتی شارژ می‌شوند؛ ولی برخی پاوربانک‌های بازار باید ساعت‌ها زیر شارژ بمانند تا کاملاً باتری‌شان شارژ شود. این وضعیت قطعاً بسیاری از کاربران خوشایند نخواهد بود.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود برخی پاوربانک‌ها خیلی کُند شارژ شوند، ولتاژ ورودی ۵ ولتی آن‌ها است. به‌همین‌دلیل، هنگام خرید پاوربانک درکنار بررسی توانایی آن در شارژ سریع گوشی‌های هوشمند، به فناوری‌های به‌کار‌رفته در شارژ سریع باتری درون پاوربانک نیز دقت کنید.

۵. پروتکل‌های ایمنی

ممکن است این سؤال برایتان پیش بیاید که «‌ممکن است پاوربانک به باتری گوشی یا تبلت صدمه بزند؟ آیا در تولید پاوربانک‌ها اصول ایمنی در نظر گرفته می‌شود؟» در برخی پاوربانک‌ها به‌صراحت مشخص شده که اصول ایمنی رعایت شده است. درمجموع، پاوربانک باید بتواند در‌مقابل ولتاژ، بیش‌از‌حد شارژ‌شدن، جریان، گرما و اتصال کوتاه ایمن باشد. این‌ها در پاوربانک‌ به‌صورت زیر ذکر می‌شوند: 

  • ولتاژ بیش‌از‌حد نرمال (Over Voltage Protection)
  • بیش‌از‌حد شارژ‌شدن (Over Charge Protections)
  • شدت جریان بیش‌از‌حد (Over Current Protections)
  • گرما (Over Heat Protections)
  • اتصال کوتاه (Short-Circuit)

۶. شدت جریان هوشمند

قابلیت شدت جربان هوشمند می‌تواند جریان ایدئال دستگاه‌های مختلف را تأمین کند

باتوجه‌به تنوع گسترده‌ی گجت‌های هوشمند و تجهیز آن‌ها به باتری‌‌های مختلف، وجود پاوربانکی هوشمند با قابلیت تأمین شدت جریان متناسب با هر دستگاه حس می‌شود. برای این منظور، شرکت‌های تولید‌کننده‌ی این دستگاه فناوری‌های پیشرفته‌ای را برای تنظیم شدت جریان خروجی باتوجه‌به نیاز آن‌ها توسعه داده‌اند. این فناوری‌ها باتوجه‌به برند سازنده با نام‌های مختلفی اعم از Fit Charge یا AI Power‌ شناخته می‌شود. هنگام خرید پیشنهاد می‌کنیم که بهره‌مندی پاوربانک از این قابلیت را در اولویت‌ قرار دهید.

۷. شارژ بی‌سیم

پاوربانک

برخی پاوربانک‌های موجود به فناوری‌های انتقال بی‌سیم توان اعم از Qi مجهز شده‌اند تا به اتصال با سیم به گوشی نیازی نباشد. پیش از خرید این دستگاه‌ها، باید از پشتیبانی گوشی هوشمند خود از فناوری شارژ بی‌‌سیم مطمئن شوید. امکان شارژ گجت‌ها ازطریق سیم با پاوربانک‌های بی‌سیم نیز وجود دارد؛ اما به‌دلیل قیمت بیشتر آن‌ها فقط در‌صورت استفاده از قابلیت شارژ بی‌سیم، خرید این نوع خاص از پاوربانک‌ها را پیشنهاد می‌‌کنیم.

۸. مقاومت دربرابر ضربه و نفوذ مایعات

برخی پاوربانک‌ها برای شرایط آب‌وهوایی گوناگون و مقاومت در‌برابر ضربات و نفوذ مایعات طراحی‌ شده‌اند. این محصولات برای کاربران همیشه در سفر گزینه‌ای ایدئالی به‌شمار می‌آیند.

۹. ابعاد پاوربانک 

بی‌شک ابعاد پاوربانک هم یکی از موضوعات مهمی است که حین خرید باید به آن توجه کنید. گر پاوربانکی با ظرفیت زیاد و تعداد پورت‌های بیشتر نیاز داشته باشید یا نمونه‌های خورشیدی را تهیه کنید، ابعاد شارژر همراه شما بزرگ‌تر خواهد بود.

پاوربانک‌ها در اندازه‌های مختلف و کلاس‌های وزنی متفاوت عرضه می‌شوند. پاوربانک سبک‌تر از ۱۰۰ گرم تا سنگین‌تر از ۴۰۰ گرم را می‌توانید در بازار پیدا کنید. پاوربانک‌های معمولی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم وزن دارند. پاوربانک‌های بیش از ۴۰۰ گرم در کلاس وزنی سنگین طبقه‌بندی می‌شوند.

پاوربانک

گفتنی است که در بازار پاوربانک‌هایی در ابعاد کارت ویزیت هم دیده می‌شوند که آن‌قدر باریک طراحی و ساخته شده‌اند که در کیف‌پول خودتان می‌توانید قرار دهید؛ البته نباید توقع ظرفیت حجیمی از این دستگاه‌ها داشته باشید.

۱۰. نوع باتری

اگر می‌خواهید دقیق خرید کنید، به جنس باتری استفاده‌شده در پاوربانک نیز توجه کنید. اگر باتری به‌کاررفته در پاوربانک از برندهای متفرقه و نامرغوب باشد، عملاً مدت‌زمان زیادی از پاوربانک نمی‌توانید استفاده کنید. باتری‌ها از‌جمله قطعاتی هستند که به‌مرور‌زمان مستهلک می‌شوند و درکنار کاهش ظرفیت، امکان خرابی و در شرایط حادتر نشتی و انفجار را خواهند داشت.

اگر جزو افرادی هستید که از پاوربانک زیاد استفاده می‌کنید، حین خرید از کیفیت باتری و طول عمر آن باید مطمئن شوید. پاناسونیک، سامسونگ، ال‌جی و CATL بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های باتری‌های لیتیوم‌یون در جهان هستند که باتری موردنیاز بسیاری از برند‌های تولیدکننده‌ی پاوربانک در جهان را تأمین می‌کنند.

پاوربانک

۱۱. طول عمر

باتری‌های به‌کار‌رفته در پاوربانک‌ها مشابه نمونه‌های گوشی‌های هوشمند هستند؛ درنتیجه، باتری‌های لیتیوم‌یون یا لیتیوم‌پلیمر این دستگاه‌ها نیز طول عمر مفیدی بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ بار شارژ و دشارژ دارند. فراموش نکنید که پاوربانک‌ها به ضربه بسیار حساس هستند و در‌صورت سقوط از ارتفاع بلند، امکان نشتی مواد شیمیایی یا حتی بروز حادثه را دارد.

۱۲. نشانگرهای LED 

پاوربانک

بسیاری از پاوربانک‌های بازار به نشانگرهای LED مجهزند که شرایط باتری دستگاه را به کاربر اعلام می‌کنند. این LEDها میزان شارژ باقی‌مانده و اتمام شارژ یا عملیات شارژشدن پاوربانک را نشان می‌دهند. برخی دیگر از پاوربانک‌ها از نمایشگر کوچکی بهره می‌برند تا اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه دراختیار کاربران قرار گیرد.

۱۳. چراغ‌قوه 

برخی پاوربانک‌ها از چراغ‌قوه بهره می‌برند. با اینکه پاوربانک‌ها کاربرد متفاوتی دارند، تجهیز آن‌ها به چراغ‌قوه شاید در شرایط خاصی بسیار کاربردی باشد.

برندهای تولیدکننده پاوربانک

اگر پاوربانک نقشی مهم در کارهای روزمره‌ی شما ایفا خواهد کرد، پیشنهاد می‌کنیم به‌سراغ برند‌های نام‌آشنا بروید. این محصولات با استفاده از باتری‌های باکیفیت‌تر درکنار عمر طولانی‌، بازدهی بهتری به‌ارمغان خواهند آورد.

در پاوربانک‌های برند‌های گم‌نام، نمونه‌های زیادی از افزایش حجم باتری و نشتی مواد شیمیایی یا کاهش درخورتوجه ظرفیت دیده شده است. البته این نکته را مدنظر قرار دهید که محصول مدنظر از گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی نیز بهره ببرد تا در‌صورت بروز مشکل، بتوانید از این خدمات استفاده کنید.

خرید پاوربانک از برند‌‌‌های معتبر قطعاً برای کاربران هزینه‌بر خواهد بود. بااین‌حال، باتری در‌صورت تولید با کیفیت نامطلوب نه‌تنها کارایی مناسبی نخواهد داشت؛ بلکه باتوجه‌به ماهیت شیمیایی‌بودن این قطعه، امکان بروز حادثه را افزایش می‌دهد. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم برند‌های معتبر با خدمات پس از فروش مناسب را تهیه کنید.

بهترین قیمت پاور بانک در فروشگاه‌های اینترنتی و مشخصات فنی دقیق و مقایسه‌ی کامل انواع پاور بانک را در بخش محصولات زومیت می‌توانید مشاهده کنید.

مقایسه‌ی بهترین برندهای پاوربانک

تفاوت عمده‌ی پاوربانک‌ها در ظرفیت، قیمت، استانداردهای شارژ و ایمنی و ظاهر آن‌ها است. اگر به‌دنبال انتخاب بهترین برندها برای خرید هستید، پاوربانک خود را از برندهای معروفی نظیر شیائومی، سامسونگ، انکر، انرجایزر، باسئوس، راوپاور، ای دیتا، بلکین و آکی می‌توانید تهیه کنید.

مقایسه‌ی پاوربانک‌های شیائومی و سامسونگ و انکر

شیائومی در تولید پاوربانک نیز مانند گوشی‌های هوشمندش عمل و تعادل مناسبی از امکانات و قیمت را در محصولاتش برقرار می‌کند و کاربران را راضی نگه می‌دارد. اکثر پاوربانک‌های شیائومی که با زیربرندهای ردمی و ZMI و می در بازار حضور دارند، از استاندارد شارژ سریع ۱۸ وات کوالکام برای درگاه خروجی خود بهره می‌برند؛ پس برای شارژ مجدد طیف وسیعی از دستگاه‌ها کاربرد خواهند داشت.

پاوربانک شیائومی

برخی از پاوربانک‌های شیائومی مانند سری می پرو از توان‌های بیشتر و استانداردهای شارژ دیگر مانند پاور دلیوری و شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کنند؛ اما مانند سایر پاوربانک‌های این شرکت چینی مقرون‌به‌صرفه نخواهند بود.

پاوربانک‌های سامسونگ در‌مقایسه‌با شیائومی استاندارد شارژ متفاوتی ارائه می‌دهند که برای گوشی‌های سامسونگ با پشتیبانی از توان ۱۵ و ۲۵ وات مناسب خواهد بود؛ البته برخی از پاوربانک‌های سامسونگ به شارژ بی‌سیم برای شارژ مجدد دستگاه‌های گلکسی مانند گوشی و هدفون و ساعت هوشمند مجهز شده‌اند. اگر گوشی هوشمند شما ساخت شیائومی و سامسونگ است، پیشنهاد می‌کنیم از برند پاوربانک این دو شرکت استفاده کنید تا بهترین نتیجه‌ی ممکن برای شارژ مجدد حاصل شود.

پاوربانک‌های انکر مانند سایر محصولات این شرکت خوش‌نام بسیار خوش‌ساخت و باکیفیت و البته شاید کمی گران هستند. انکر در پاوربانک‌هایش عموماً از قابلیت اختصاصی Power IQ برای مدیریت هوشمند جریان خروجی متناسب با دستگاه استفاده‌شده برای شارژ مجدد بهره می‌برد.

پاوربانک‌های انکر برای شارژ مجدد آیفون، لپ‌تاپ، گوشی‌‌ها و دستگاه‌های استاندارد مجهز به شارژ سریع بسیار مناسب هستند. پشتیبانی از مگ‌سیف و شارژ سریع با توان بیش از ۱۰۰ وات و داشتن آداپتور شارژ سریع از ویژگی‌های باتری‌ همراه انکر محسوب می‌شوند.

مقایسه‌ی پاوربانک‌های Baseus و RAVPower و Belkin

تولیدات بلکین بیشترین سازگاری را با محصولات اپل دارند و پاوربانک‌های این شرکت نیز با داشتن گواهی MFi برای شارژ مجدد آیفون و اپل واچ و ایرپادز اپل به‌صورت سیمی و بی‌سیم کاملاً مناسب و استاندارد خواهند بود.

بیسوس یا باسئوس نیز نام معتبر دیگری در ساخت پاوربانک است که از پاوربانک‌های اقتصادی تا قدرتمند برای شارژ لپ‌تاپ را در فهرست محصولاتش گنجانده است و برخلاف بلکین طیف وسیعی از کاربران را هدف خود قرار می‌دهد.

پاور بانک بیسوس

پاوربانک‌های Baseus معمولاً از طراحی زیبا، قیمت متناسب با امکانات و ظرفیت و استانداردهای شارژ سریع و پاور دلیوری بهره می‌برند. پاوربانک‌های بیسوس را با نوشته‌ی حداکثر توان شارژ روی بدنه و نشانگر LED درصد باتری و طراحی با رنگ‌بندی غالب مشکی می‌توان یافت.

راوپاور جزو شرکت‌هایی است که پا را از ساخت پاوربانک فراتر نهاده و محصولات باتری‌محور دیگری مانند جامپ‌استارتر خودرو نیز تولید می‌کند. همچنین، RAVPower محصولات اقتصادی با ظرفیت باتری کم مانند ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعت و نیز پاوربانک‌هایی با توان و ظرفیت زیاد در سبد محصولاتش ارائه می‌دهد.

پاوربانک‌های راوپاور از فناوری اختصاصی iSmart نیز بهره می‌برند که با تشخیص و تنظیم شدت جریان، سرعت شارژ را متناسب با دستگاه استفاده‌شده تطبیق می‌دهد. درواقع، این فناوری بهترین توان خروجی را متناسب به دستگاه در حال شارژ ارائه می‌دهد. راوپاور پاوربانک‌های ضدآب را نیز بین محصولات خود جای داده است.

مقایسه‌ی پاور‌بانک‌های انرجایزر و ای‌دیتا و آکی

Aukey نیز از برندهای خوش‌نام بازار است که تبحر بسیاری در ساخت لوازم جانبی دارد. پاوربانک‌های آکی شاید تنوع زیاد شرکت‌های مطرح دیگر را نداشته باشند؛ اما ازنظر کیفیت و امکانات چیزی کم ندارند. این برند اصالتاً آلمانی در تولید پاوربانک‌هایش به کاربران آیفون توجه ویژه‌ای نشان می‌دهد؛ پس اگر از محصولات اپل استفاده می‌کنید، پاوربانک آکی می‌تواند جزو انتخاب‌های شما باشد.

انرجایزر و ای‌دیتا شاید در ساخت پاوربانک به خوش‌نامی برندهای مطرح‌شده در پاراگراف‌های قبلی نباشند؛ اما محصولات مناسبی را به بازار ارائه کرده‌اند. آنچه انرجایزر و ای‌دیتا در آن اشتراک دارند، قیمت است که برخلاف برندهای شناخته‌شده‌تر، مناسب و مقرون‌به‌صرفه است. اگر به‌دنبال خرید پاوربانک در محدوده‌ ارزان‌تر از یک‌میلیون تا دو‌میلیون تومان هستید، پیشنهاد می‌کنیم، حتماً نگاهی به پاوربانک‌های Energizer و ADATA بیندازید.

پاور بانک ای دیتا

باتری‌های همراه دو شرکت مذکور از کیفیت ساخت مناسب و استانداردهای ایمنی نیز بهره می‌برند؛ اما نباید انتظار سرعت شارژ زیاد را از محصولاتشان داشت. هرچند توان شارژ ۱۸ وات چیزی است که در اکثر پاوربانک‌هایشان ارائه می‌شود.

اگر پاوربانک شما ساخت برندهای مطرح بازار نیست، چندان جای نگرانی ندارد؛ چراکه سازنده‌های کمترشناخته‌شده گاهی محصولات باکیفیت و استاندارد و خوش‌قیمتی راهی بازار می‌کنند. فقط لازم است پاوربانک شما حتماً استانداردهای ایمنی و استاندارد شارژ سازگار با دستگاه مورد‌استفاده‌تان را داشته باشد.

سوالات متداول زومیت

  • چه نکات مهمی را قبل از خرید پاوربانک باید بدانیم؟

    پیش از خرید باوربانک، باید نیازهایتان را مشخص کنید و هنگام خرید، نکات مهم زیر را در نظر بگیرید:

    • ظرفیت پاوربانک

    • شدت جریان

    • نوع اتصالات

    • مدت‌زمان شارژ شدن پاوربانک

    • شدت جریان هوشمند

    • شارژ بی‌سیم

    • مقاومت در‌برابر ضربه و نفوذ مایعات

    • ابعاد پاوربانک

    • جنس و کیفیت ساخت

  • آیا هنگام خرید پاوربانک،‌ برند آن اهمیت دارد؟

    اگر پاوربانک نقشی مهم در کارهای روزمره‌ی شما ایفا می‌کند، پیشنهاد می‌‌دهیم که به‌سراغ برند‌های نام‌آشنا بروید. این محصولات با استفاده از باتری‌های باکیفیت‌تر درکنار عمر طولانی‌، بازدهی بهتری را به‌ارمغان خواهند آورد.

  • بهترین فروشگاه برای خرید پاوربانک کدام است؟

    در بخش محصولات زومیت، با مقایسه‌ی قیمت انواع محصولات از‌جمله شارژر همراه، به بهترین فروشگاه‌ها برای خرید پاوربانک می‌توانید دسترسی داشته باشید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات