پردازنده‌ی A12 بایونیک؛ اپل از نخستین تراشه‌ی ۷ نانومتری برای گوشی‌های هوشمند رونمایی کرد

چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
مطالعه 3 دقیقه
طبق انتظارات، اپل از نسل جدید پردازنده‌ی موبایلی خود با نام A12 Bionic رونمایی کرد. این پردازنده قدرت‌بخش نسل جدید آیفون‌های اپل خواهد بود.
تبلیغات

اپل علاوه‌بر معرفی از نسل جدید اپل واچ و آیفون، از پردازنده‌ی موبایلی مورد انتظار خود با نام A12 بایونیک نیز رونمایی کرد. طبق گفته‌ی این شرکت، پردازنده‌ی جدید آن‌ها برای نخستین‌ بار از لیتوگرافی ۷ نانومتری بهره می‌برد که ۶.۹ میلیارد ترانزیستور را درون خود جای داده است. فیل شیلر، در گفته‌های خود از این پردازنده به‌عنوان «هوشمند‌ترین و قدرتمندترین تراشه در بین گوشی‌های هوشمند» یاد کرد.

در این نسل، اپل از ۶ هسته‌ی پردازشی استفاده کرده که تنها دو عدد از آن‌ها به پردازش‌های پیچیده می‌پردازند و مابقی به افزایش بهره‌وری اختصاص دارند؛ افزون بر این، بخش گرافیکی این پردازنده نیز پیشرفت‌هایی را نسبت به نسل پیشین تجربه کرده است. اهالی کوپرتینو ادعا می‌کنند که عملکرد گرافیکی A12 بایونیک با افزایش ۵۰ درصدی نسبت به A11‌ همراه بوده است.

از تغییرات چشمگیر این پردازنده در مقایسه با پردازنده‌ی سال گذشته، بهبود قابل توجه موتور عصبی است؛ این موتور وظیفه‌ی پردازش‌‌ کارهای مربوط به هوش مصنوعی را برعهده دارد. در همین راستا، اپل تعداد هسته‌های این بخش را با افزایش ۶ عددی، به هشت هسته رسانده که قدرت بسیار بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در مقام مقایسه، خوب است بدانید که موتور عصبی نسل قبل در هر ثانیه قادر به پردازش ۶۰۰ میلیارد عملیات بود؛ در حالی که این مقدار در نسل فعلی به ۵ تریلیون عملیات در ثانیه افزایش پیدا کرده است

با این اوصاف، با وجود اینکه اپل در طول این مراسم از پردازنده‌ی جدید خود به‌عنوان نخستین پردازنده‌ی ۷ نانومتری جهان یاد کرد، اما ماه گذشته، هواوی با معرفی تراشه‌ی کرین ۹۸۰، این کار را زودتر از اپل انجام داد؛ البته در این بین، باید به این موضوع اشاره کرد که تراشه‌ی هواوی تا ماه اکتبر به بازار عرضه نخواهد شد.

A12 Bionic

با توجه به اینکه روزبه‌روز بر تعداد اپلیکیشن‌های پیچیده و پرحجم در فروشگاه‌های نرم‌افزاری موبایل اضافه می‌شود، مسلماً قدرت بیشتر پردازنده‌ی A12 بایونیک نقش به‌سزایی در بهبود تجربه‌ی کاربری مصرف‌کنندگان و اجرای سریع‌تر اپلیکیشن‌ها ایفا خواهد کرد.

پرارزش‌ترین برند جهان در جریان مراسم خود از اپلیکیشن جدیدی با نام Homecourt رونمایی کرد که حرکات شما در طی یک مسابقه‌ی بسکتبال را زیر نظر می‌گیرد و با ارائه‌ی آمار شوت‌ها، پاس‌ها و دیگر موارد، در بهبود مهارت‌هایتان شما را یاری می‌کند؛ مشخصاً اینگونه موارد بدون وجود تراشه‌ی هوش مصنوعی قوی امکان‌پذیر نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات