خودروهای الکتریکی نیمی از بازار نروژ را تشکیل می‌دهند

چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
وسایل نقلیه‌ی الکتریکی با رشد ۵۰ درصدی نیمی از بازار نروژ را به خود اختصاص داده‌اند. هدف استفاده از این خودروها رسیدن به عدد صفر در انتشار گازهای کربنی است.
تبلیغات

وسایل نقلیه‌ی الکتریکی تنها بخش کوچکی از بازار جهانی خودرو را تشکیل می‌دهند اما این آمار در کشورهای مختلف، متفاوت است. در بعضی کشورها فروش EV-ها (خودروهای الکتریکی) در حال صعود و سبقت گرفتن از خودروهای فسیلی است. بعید نیست دیدگاه نسل آینده به موتور احتراق داخلی مثل دیدگاه انسان امروزی به اسب و درشکه در قدیم باشد.

کشورهای شمال اروپا در زمینه‌ی حمل‌ونقل الکتریکی پیشتاز هستند. برای مثال امسال تقریبا نیمی از کل خودروهای فروخته شده در نروژ الکتریکی بودند. تا ژوئن ۲۰۱۸، حدود ۴۷ درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده هیبریدی یا تمام برقی بودند.

به نقل از مؤسسه‌ی اقتصاد حمل‌ونقل نروژ، فروش خودروهای الکتریکی در سال ۲۰۱۴ به نقطه‌ی عطف رسید. در همان سال فروش کلی خودرو افزایش یافت درحالی‌که فروش خودروهای درون‌سوز کاهش داشت. با افزایش فروش خودروی الکتریکی، امروز بازار نروژ به تعادل رسیده است.

محرک‌های قوی

از دهه‌ی ۱۹۹۰، کشور نروژ مشوقی قوی برای افزایش خودروهای الکتریکی بوده است. راننده‌ها از مزایایی مثل پارک و شارژ رایگان در مکان‌های عمومی برخوردار می‌شوند و هیچ مالیات جاده‌ای سالیانه‌ای برای آن‌ها منظور نخواهد شد. خودروهای الکتریکی ملزم به پرداخت عوارض جاده‌ای نیستند و می‌توانند از خطوط اتوبوس هم استفاده کنند. نروژ مجهز به بزرگ‌ترین ایستگاه شارژ سریع در سراسر دنیا است به‌طوری‌که در این مکان‌ها، می‌توان ۲۸ خودرو را در زمان ۳۰ دقیقه شارژ کرد.

خودروهای الکتریکی نروژ

 اسلو به دلیل برخورداری از نسبت بالای خودروهای الکتریکی عنوان پایتخت EV (خودروهای الکتریکی) جهان را از آن خود کرده است. هدف این شهر از بین بردن وابستگی کامل به سوخت‌های فسیلی تا سال ۲۰۲۴ است. تردد خودروهای دیزلی در بعضی روزهای مشخص در این شهر ممنوع است و هدف نهایی رسیدن آمار خودروهای دیزلی به صفر تا سال ۲۰۲۵ است.

برآورده کردن تقاضا

انتخاب خودروهای الکتریکی برای نروژ چالش‌های متعددی را به همراه داشته است. گاهی اوقات راننده‌ها برای یافتن ایستگاه شارژ درمرکز اسلو هم به مشکل می‌خورند. دلیل اصلی این مشکل تعداد ایستگاه‌های شارژ است، به‌طوری‌که این تعداد از یک شارژر برای چهار خودرو به یک شارژر برای ده خودرو کاهش پیدا کرده است.

به نقل از سازمان اقتصاد حمل‌ونقل برای رسیدن به هدف نشر کربنی صفر تا سال ۲۰۲۵ خودروهای الکتریکی باید جایگزین وسایل نقلیه (به ویژه در خانوارهایی با چند خودرو) شوند. در حال حاضر خانوارهایی که چند خودرو دارند، تنها یک وسیله‌ی نقلیه‌ی الکتریکی دارند. با افزایش تعداد وسایل نقلیه راننده‌ها دیگر با صف‌های طولانی شارژ در مسیرهای طولانی روبه‌رو نمی‌شوند.

راه حل ازدحام ترافیک، استفاده از خودروهای الکتریکی مشترک است

بر اساس گزارش اخیر انجمن اقتصاد جهانی، فروش بدون برنامه‌ریزی وسایل نقلیه‌ی الکتریکی بدون می‌تواند مشکلاتی را به بار بیاورد. وقتی خطوط اختصاصی در اختیار خودروهای الکتریکی قرار بگیرند، ازدحام ترافیک بالا می‌رود. به همین دلیل قانون خودروهای الکتریکی مشترک اعمال شده است.

 این گزارش همچنین هشدار می‌دهد برنامه‌ریزی شهری برای زیرساخت وسایل نقلیه‌ی الکتریکی به شدت به الگوهای فعلی مالکیت و جابه‌جایی وسایل نقلیه وابسته است. این ویژگی لزوما عملکرد سیستم الکتریکی و فناوری‌های شبکه‌ای را دربر نمی‌گیرد. بر اساس این گزارش:

شارژ EV می‌تواند محدودیت‌ها و مشکلاتی را در شبکه‌های نیرو به وجود آورد و مزایای محیطی انرژی برقی را کاهش دهد.

در واقع برای دستیابی به عدد صفر در انتشار گازهای کربنیک، حمل‌ونقل تجاری و عمومی باید تماما الکتریکی شوند. علاوه بر این، در شهرهای پرجمعیت بااینکه استفاده از وسایل نقلیه‌ی برقی آلودگی هوا را کاهش می‌دهد اما لزوما ازدحام جمعیت را کنترل نمی‌کند. در این صورت، شهرها باید روی کاهش استفاده از خودروهای شخصی و استفاده از خودروهای مشترک تمرکز کنند.

افزایش خودروهای الکتریکی نروژ تابع گرایش جهانی به فروش وسایل نقلیه‌ی الکتریکی است. بر اساس تخمین بخش مالی بلومبرگ بازار جهانی وسایل نقلیه‌ی الکتریکی از ۴ میلیون هم عبور خواهد کرد. اگرچه وسایل نقلیه‌ی الکتریکی تنها بخش کوچکی از بازار را تشکیل می‌دهند (فروش هم‌ارز خودروهای درون‌سوز تقریبا ۵۹۰ میلیون است) اما رشد آن‌ها در نوع خود یک پدیده است. فروش وسایل نقلیه‌ی الکتریکی ۲.۵ درصد از فروش کل خودروها را تشکیل می‌دهد اما از طرفی با رشد ۵۰ درصدی همراه بوده است.

بلومبرگ اشاره می‌کند در پنج سال فروش این خودروها به یک میلیون رسید اما تنها در شش ماه از سه میلیون به چهار میلیون رسیده است. چین بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی بازار جهانی EV است و از سال ۲۰۱۱ سهم ۳۷ درصد EVهای مسافرتی فروخته شده در سراسر دنیا را در اختیار دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات