ماشین زمان: iMac G3، سرآغاز انقلاب اپل

سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آیمک جی 3 یکی از نخستین دستگاه‌هایی بود که پس از بازگشت دوباره‌ی استیو جابز به اپل رونمایی شد تا برگ جدیدی در تاریخچه‌ی مک ورق بخورد.
تبلیغات

ماه گذشته سالگرد ۲۰‌مین سالِ تولد دستگاهی بود که توانست تحولات بسیاری را در حوزه‌ی رایانه‌های شخصی ایجاد کند؛ بله درباره‌ی آیمک جی ۳ صحبت می‌کنیم، دستگاهی که به‌لطف طراحی نیمه‌شفاف و پیشگامانه نسبت به زمانِ خود توانست شادی را دوباره به خونِ طرفداران غم‌زده‌ی آن زمانِ اپل تزریق کند. طراحی این محصول که بر عهده‌ی جانی آیو قرار داشت، یکی از نخستین ساخته‌هایی بود که اپل پس از بازگشت استیو جابز در سال ۱۹۹۸ میلادی روانه‌ی بازار کرد. 

بازگشت دوباره‌ی استیو جابز در سال ۱۹۹۷ با اتفاقات مهمی همراه بود؛ نخست اینکه طبق گفته‌ی جابز فقید، طرز تفکر و نگرش وی در زمانی که او از اپل دور بوده، از جنبه‌های گوناگونی متوجه تغییرات شده بود. افزون بر این، اپلی که در آن زمان به استیو جابز تحویل داده شد، با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کرد. همین امر باعث شد تا جابز برای نجات شرکتِ خود به رفیق سال‌های دور و رقیب کنونی‌اش، یعنی بیل گیتس روی بیاندازد.

استیو جابز در گفتگویی که در این باره با گیتس انجام داده، جمله‌ی معروفی دارد که بی‌شک بسیاری از کاربران با آن آشنا هستند:

اگر امروز به ما کمک نکنی، دیگر رقیبی وجود ندارد که با آن رقابت کنی!

با این حال امروز قرار نیست راجع‌به تاریخچه‌ی اپل صحبت کنیم. مقاله‌‌ای که امروز می‌خوانیم با محوریت آیمک جی ۳ به رشته‌ی تحریر در آمده است. امروز قصد داریم به این دستگاه جریان‌ساز و تاریخی بپردازیم که نوستالژی‌ای به قدمت یک نسل را در پس بایت به بایت حافظه‌ی خود دارد.

معرفی

imac g3 / آیمک جی 3

تنوع رنگی آیمک جی ۳

آیمک جی ۳ آغازگر سری جدیدی از رایانه‌های شخصی بود که توسط شرکت اپل از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ میلادی طراحی و به تولید می‌رسید. طراحی نیمه‌شفاف و رنگارنگِ آن در آن زمان موضوع خاصی بود که در کمتر دستگاهی می‌شد مشابهِ آن را یافت. همین امر باعث شد تا جی ۳ به موفقیت قابل‌توجهی در بازار دست پیدا کند و اپل را مجاب به عرضه‌ی نسل‌های بعدیِ این دستگاه با مشخصات سخت‌افزاری متفاوت سازد.

مؤفقیت در بازاریابی و فروش آیمک جی ۳ در اواخر دهه ۹۰ میلادی باعث شد تا اپل از بحران اقتصادی آن‌ روزهایش سربلند بیرون بیاید و با تجدید حیات برند خود، بار دیگر به یکی از بازیگران اصلی حوزه‌ی فناوری تبدیل شود. با این اوصاف، کوپرتینویی‌ها تغییراتی انقلابی را روی این دستگاه اعمال کرده بودند که البته با انتقادات فراوانی به‌همراه بود؛ حذف فناوری‌هایی چون فلاپی دیسک درایو و کانکتور Apple Desktop Bus و جایگزینی آن با استاندارد نوظهور USB از جمله‌ موضوعات موردانتقاد بودند.

مشخصات

پردازنده

PowerPC 750 G3 با فرکانس کاری ۲۳۳ تا ۷۰۰ مگاهرتز

حافظه‌ی رم

۳۲ تا ۵۱۲ مگابایت

حافظه‌ی ذخیره‌سازی 

تا ۱۲۸ گیگابایت (۵۴۰۰ دور در دقیقه)

حافظه‌ی گرافیکی

ATI Tage 128 Ultra با حافظه‌ی ۱۶ مگابایت

صفحه‌نمایش 

۱۵ اینچ با وضوح ۷۶۸ × ۱۰۲۴

مشخصات سخت‌افزاری آیمک ۳ جی

آیمک جی ۳ نوستالژی به‌قدمت یک نسل را در پس بایت به بایتِ خود دارد

با نگاهی گذرا به مشخصات سخت‌افزاری این دستگاه، مسلماً چنین سخت‌افزاری برای دستگاه‌های امروزی غیرقابل تصور و دور از ذهن به‌نظر می‌رسد؛ اما در روزگاری نه‌چندان دور، افرادی وجود داشتند که رؤیای خرید چنین رایانه‌ای محرکِ تلاش‌هایشان بود.

در حالی که استیو جابز پردازنده‌ی پاور پی‌سی ۷۵۰ با فرکانس کاری ۲۳۳ مگاهرتزی را بسیار سریع‌ و قدرتمند توصیف می‌کرد؛ ولی آزمایش‌هایی که روی عملکرد این پردازنده انجام شد، خلاف این موضوع را اثبات کردند. پاور پی‌سی ۷۵۰ در بهترین حالت پردازنده‌ای هم رده با دیگر نمونه‌های موجود در بازار بود و عملکردی فراتر از انتظار را ارائه نمی‌کرد؛ با این حال، توان بالای آن باعث می‌شد تا کاربران از پس هر کاری برآیند و نیازهایشان در آن زمانِ را به‌صورت کامل مرتفع سازند.

ماوس آیمک جی 3 / Mouse

ماوس تک‌کلیده‌ی آیمک جی ۳ که مانند توپ هاکی، سنگین و گرد بود

از آن جهت که اپل این دستگاه را به‌صورت مجتمع روانه‌ی بازار کرد، کاربران به‌سختی می‌توانستند سخت‌افزار آن را با نمونه‌های جدیدتر و قدرتمندتر ارتقاء دهند. با این حال یکی از بدترین بخش‌های ساخته‌ی کوپرتینویی‌ها مربوط به ماوس آن می‌شد. براساس ادعای بسیاری از کاربرانِ این رایانه‌ی قدیمی، ماوس این دستگاه یکی از غیر ارگونومیک‌ترین وسایل جانبی در طول تاریخ بوده است. جانی آیو که طراحی این محصول را برعهده داشته، تنها ظاهر را مدنظر قرار داده است؛ همین امر باعث شد تا ماوس تک‌کلیده‌ی  اپل نتواند رضایت کاربران را جلب کند.

سام رادرفورد، نویسنده‌ی سایت گیزمودو درباره‌ی این ماوس بحث‌برانگیز می‌گوید:

در همان حال که اپل را به‌خاطر استفاده از USB و کاهش اندازه‌ی سیمِ ماوس می‌ستودم، از حرکتِ ماوس احساس عذاب می‌کردم؛ با حرکت نشانگر ماوس، گویی شما در حال تکان‌دادنِ یک توپ هاکی بودید.

تاریخچه

استیو جابز / Steve Jobs

پس از اینکه استیو جابز در سال ۱۹۹۷ به اپل بازگشت، شرکت در شرایط بحرانی قرار داشت. جابز برای خروج از این بحران، ابتدا ظرفیت خطوط تولید را کاهش داد تا هزینه‌ی کمتری متحمل‌ِ شرکت شود؛ سپس تا پایان سال، تعداد مدل‌های مجزای رایانه‌های مکینتاش از ۱۰ عدد به ۴ عدد تقلیل یافتند. باتوجه به این اتفاقات، کوپرتینویی‌ها به محصولی جایگزین نیازی مبرم داشتند. همین موضوع باعث شد تا اپل از آیمک در ۶ می ۱۹۹۸ رونمایی کند و فروش آن تحتِ نامِ آیمک جی ۳ از ۱۵ آگوست همان سال آغاز شود.

ماوس جی ۳ یکی از بدترین بخش‌های رایانه‌ی اپل بود

آیمک نوستالژیکِ اپل را می‌توان حاصلِ ترکیبی از پروژه‌ای نظیر MacNC و معماری استاندار سیستم CHRP دانست که هرگز به‌صورت مجزا روشنایی روز را ندیدند. شما در این دستگاه می‌توانستید نسخه‌ی کلاسیک MacOS را با استفاده از رم ۴ مگابایتی اجرا کنید.

پردازنده‌ی پاور پی سی ۷۵۰ که در این رایانه قرار داشت، روی نسخه‌‌های بالارده نیز استفاده می‌شد؛ اما  با فرکانس کاری بیشتر و توان بالاتر.

تمامی این عوامل باعث شدند تا برچسب قیمتی ۱٫۲۹۹ دلار روی آیمک جی ۳ گذاشته شود. این دستگاه با نسخه‌ی ۸.۱ سیستم‌عامل مک روانه‌ی بازار شد؛ اما کاربران می‌توانستند پس از خرید، آن را به نسخه‌ی ۸.۵ ارتقاء دهند.

پس از سال ۹۸، این دستگاه مدام با سخت‌افزارهای قدرتمندتر و مشخصات بالاتر به‌روزرسانی شد؛ همچنین اپل علاوه بر رنگ آبی، رنگ‌های دیگری نظیر قرمز، نارنجی، سبز و بنفش را به‌ گزینه‌های قابل‌خرید مشتریان اضافه می‌کرد. به‌طور کلی در طولِ زمانِ تولید جی ۳، ‍۱۳ رنگ برای این دستگاه عرضه شد.

رنگ های آیمک جی 3

در نسخه‌های بعدی جی ۳، ویژگی‌هایی چون پشتیبانی از درایو نوری، خنک‌کنندگی بی‌نیاز از فن و اتصالِ بی‌سیمِ ایرپورت به آن اضافه شد. در نهایت اپل در مارس ۲۰۰۳ فروش این محصول را متوقف کرد. درگاه USB، فایروایر و پشتیبانی از اِتِرنت و اینترنت دایال‌آپ از جمله مواردی هستند که جی ۳ برای نوادگانش از خود به میراث گذاشت.

حال اپل با گذر از آن روزهای خاطره‌انگیز و پشتِ سر نهادن طوفان‌ِ بحران‌ها، به نخستین شرکت تریلیون دلاری فناوری تبدیل شده است. امروزه علاوه بر آیمک‌، محصولات بسیاری توسط کوپرتینویی‌ها تولید می‌شود که آیفون محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترینِ آن‌ها شناخته می‌شود.

تبلیغات
در حال مطالعه لیست مطالعاتی هستی
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

نظرات

تبلیغات