کشف روستای باستانی در مصر

یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
باستان‌شناسان در مصر، روستایی را با قدمتی بیش از اهرام مصر کشف کردند.
تبلیغات

باستان‌شناسان مصری، گنج بی‌نظیری را در دلتای نیل کشف کردند: بقایای یک روستای باستانی که قدمت آن به حدود ۵ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. این مکان یکی از قدیمی‌ترین جایگاه‌های کشف‌شده در این منطقه است و از اهرام شهر جیزه در مصر ۲۵۰۰ سال قدیمی‌تر است. طبق اعلام وزارت آثار باستانی مصر، جایگاه نوسنگی در تل ال-سامارا در ۱۴۰ کیلومتری شمال قاهره، حدود ۷ هزار سال قدمت دارد.

گروه حفاری مشترک فرانسوی و مصری در این مکان چندین مخزن ذخیره‌سازی را که حاوی مواد آلی –استخوان‌های حیوانات و بقایای گیاهی- بودند، پیدا کردند. با استفاده از این مواد آن‌ها توانستند قدمت محل را مشخص کنند. پژوهشگران همچنین در این محل ابزارهای سفالی و سنگی پیدا کردند که نشان‌دهنده‌ی یک جامعه‌ی پایدار است. این کشف فرصتی برای شناسایی و کسب دانش بیشتر در مورد جوامع ماقبل تاریخی ساکن در دلتای نیل هزاران سال قبل از اتحاد مصر بالایی و پایینی و ایجاد نخستین سلسله‌ی فرعونیان، است. نادیا خدر از وزارت آثار باستانی مصر می‌گوید:

تجزیه‌و‌تحلیل مواد زیستی، ما را با منظره‌ی واضح‌تری از نخستین جوامع مستقرشده در دلتا که ظاهرا منشا کشاورزی و دامداری در مصر بوده‌اند، رو‌به‌رو می‌کند.

پژوهشگران معتقدند که عملیات کشاورزی در این روستا تا حد زیادی متکی به باران بوده‌ است. این موضوع شاید مقدمه‌ی کشاورزی مبتنی بر آبیاری باشد که بعدا برای هزاران سال در دلتای نیل وجود داشته است.

اخیرا در کشف دیگری نیز باستان‌شناسان نشان دادند که مصریان باستان زودتر از آنچه قبلا تصور می‌شد، مردگان خود را مومیایی می‌کردند. طبق برآوردهای پژوهشگران، مومیایی کردن ۵۶۰۰ سال قدمت داشته و زمان آن به قبل از فراعنه می‌رسد. مورد سامارا منبع ارزشمندی برای کسب آگاهی بیشتر در مورد استقرار اولیه مصریان باستان است. حفاری‌ها در این مکان طی فصل آینده تکمیل خواهد شد و تجزیه‌و‌تحلیل کاملی از کشفیات انجام خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات