کمبود یک مولکول می‌تواند دلیل افسردگی میلیون ها نفر باشد

جمعه ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
از بیماری‌ها‌ی شایع جامعه‌ی امروز، افسردگی است. پژوهشگران به‌تازگی متوجه شدند که یکی از دلایل آن، کمبود نوعی مولکول در خون است.
تبلیغات

پژوهش پزشکی جدید نشان می‌دهد که افرادی که نوع خاصی از مولکول در خون آن‌ها کم است، در افسردگی زندگی می‌کنند. نام این مولکول استیل ال کارنیتین (acetyl-L-carnitine) است و افرد سخت‌گیر و افرادی که در کودکی خود مشکلاتی داشته‌اند، کم‌ترین میزان آن را در مقایسه با دیگر افراد در خون خود دارند.

مولکول استیل ال کارنیتین به‌صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود و نقش قابل توجهی در چربی متابولیسمی و تولید انرژی در بدن دارد. تامین این مولوکول به‌عنوان یک رژیم نیز وجود دارد و پیچیدگی خاصی نیز ندارد.

هم اکنون پژوهشگران از موسسه‌ها‌ی مختلف در سراسر جهان هر‌کدام دلیلی برای افسردگی یافته‌اند. در تمامی این نتایج، شرایط محیطی و کم‌بودن سطح استیل کارنیتین خون شایع بوده است.

در سال‌ها‌ی اخیر، شواهد بیش‌تر و بیش‌تری مبنی بر درست بودن این نتایج به‌دست آمده است. حد‌اقل از سال ۱۹۹۱ پژوهشگران دارویی از فواید استیل برای مقابله با افسردگی آگاه بوده‌اند.

افسردگی تحصیلی در خارج

به‌تازگی کارلا ناسکا از دانشگاه راکفلر در پژوهشی که روی موش‌ها انجام داد به این نتیجه رسید که استیل ال کارنیتین تاثیر سریع ضد افسردگی بر موش‌ها دارد. این مولکول طی چند روز افسردگی را از بین می‌برد در حالی که برای تاثیر دیگر دارو‌ها مانند SSRI چند هفته زمان لازم است. هم‌اکنون ناسکا و همکارانش پژوهش جدیدی انسان‌ها‌ی بیمار انجام داده‌اند تا شباهت‌ها‌یی میان این بیماران و پژوهش‌ها‌ی انجام‌شده بیابند. روان‌پزشک مدرسه‌ی دارویی استنفورد، ناتالی راگسون گفت:

من به‌عنوان یک روانپزشک با افراد بسیاری در این مورد برخورد کرده‌ام. افسردگی یکی از عوامل مهم تمایل به غیبت در کار و یکی از عوامل اصلی خودکشی است. نکته‌ی بد‌تر این است که تنها ۵۰ درصد از بیمارانی که تحت درمان قرار می‌گیرند با نسخه‌ی پزشک خود بهبود می‌یابند و همین تعداد نیز به مشکلاتی دچار می‌شوند که ناشی از عوارض جانبی دارو‌ها‌ی مصرفی آن‌ها است. 

یک تیم پژوهشی، ۷۱ نفر از بیماران مبتلا به افسردگی را مورد پژوهش و تحقیق قرار دادند. این افراد شامل مردان و زنان بین ۲۰ تا ۷۰ سال بودند و در این پژوهش همچنین ۴۵ کنترل سلامتی مطابق با وضعیت بیماران قرار داده شد.

از این بیماران خواسته شد تا به پرسشنامه‌ای در خصوص وضعیت درمانی و بیماری‌ها‌ی احتمالی گذشته‌ی خود پاسخ‌دهند و یک نمونه‌ی خون نیز از هر‌کدام از آن‌ها گرفته‌شد. در مدت زمان انجام پژوهش، ۲۸ نفر از بیماران به افسردگی معمولی و نه‌چندان شدید و ۴۳ نفر از آن‌ها به افسردگی شدید مبتلا بودند.

با در نظر گرفتن شرایطی مانند سن و جنسیت و کنترل‌ها‌ی سلامت برای هر بیمار مبتلا به افسردگی، در تمامی این بیماران کمبود استیل ال کارنیتین مشاهده‌شد.

بیمارانی که به افسردگی شدید مبتلا بودند، کم‌ترین میزان آن را در خون خود داشتند. این افراد شامل کسانی هستند که افسردگی آن‌ها در مقابل دارو‌ها مقاومت نشان‌داده و دوام آورده است، کسانی که به‌تازگی به افسردگی مبتلا شده‌اند و کسانی که در کودکی مورد سو استفاده، طرد‌شدن و خشونت قرار گرفته‌اند.

به‌گفته‌ی پژوهشگران، افراد دارای این شرایط ۲۵ تا ۳۰ درصد کل افراد مبتلا به این بیماری را تشکیل می‌دهند و بیش‌ترین نیاز به کمک را دارند.

اما قبل از تامین استیل ال کارنیتین به‌عنوان دراو برای این افراد، انجام چند مرحله ضروری است. در واقع، آزمایش‌ها‌یی مختص انسان‌ها باید انجام‌‌شود چرا که آزمایش‌ها و مدل ها‌ی در مورد موش‌ها، بدون تغییر و به‌سادگی قابل تعمیم به انسان‌ها نیستند. 

پژوهشگران همچنین دلیل ارتباط داشتن میزان استیل ال کارنیتین خون و افسردگی و تاثیرات آن را نمی‌دانند. آزمایش روی موش‌ها نشان داده است که استیل ال کارنیتین نقش اساسی در کارکرد مغز دارد و از تولید بیش از حد نورون‌ها‌ی هیجانی جلو‌گیری می‌کند. اما این نکته به بررسی بیش‌تر نیاز دارد.

راسگون گفت:

ما به‌تازگی یک دلیل مهم زیستی برای افسردگی یافته‌ایم. هنوز امتحان نکرده‌ایم که آیا تامین استیل ال کارنیتین نشانه‌ها‌ی بیماری را در بیماران مبتلا به افسردگی درمان خواهد کرد یا نه. قبل از امتحان این راه باید به سوالات بسیاری پاسخ دهیم. این اولین قدم در راه این علم است و به کنترل‌ها‌ی پزشکی در ابعاد بزرگ‌تر منجر خواهد شد.

ما مشتاقانه منتظر نتایج این پژوهش‌ها‌ی درمانی هستیم.

در ضمن، پژوهش این تیم نیز در مجله‌ی PANS یافت می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات