امکان واردات چندین گوشی مسافری با یک پاسپورت؛ از راه‌های دور زدن رجیستری

یک‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که باگ سامانه‌ی گمرکی باعث شده تا امکان واردات چندین گوشی با یک پاسپورت فراهم شود.
تبلیغات

از یکی دو ماه پیش خبرهایی مبنی بر رونق گرفتن واردات گوشی‌های مسافری منتشر شد، بر این اساس مسئولان امر درصدد برآمدند تا باگ سامانه گمرکی گوشی مسافری را رفع کرده و ثبت فقط یک گوشی روی هر پاسپورت الزامی شد.

به دلیل وجود تخفیف‌های قانونی از جمله معافیت ۸۰ دلاری روی هر گوشی و ۴ درصد عوارض واردات کمتر، بر این اساس با وجود الزام قانونی ثبت یک گوشی به نام هر نفر در سامانه اظهارنامه گمرکی گوشی‌ مسافری در عمل سوءاستفاده کنندگان تعداد بیشتری گوشی را روی هر پاسپورت ثبت و وارد می‌کردند.

با وجود رفع این باگ، ظاهرا همچنان واردات گوشی به شکل مسافری صورت می‌گیرد.

بر این اکنون با ثبت یک گوشی روی هر شماره پاسپورت، محموله‌های گوشی از سامانه گمرکی گوشی مسافری وارد کشور می‌شود. این افراد به جای شماره پاسپورت حتی یک شماره جعلی به تعداد ارقام شماره‌های اصلی پاسپورت وارد می‌کنند که حتی این شماره پاسپورت وجود خارجی ندارد و اصالت این شماره بررسی نمی‌شود. ثبت یک گوشی روی یک پاسپورت مشمول معافیت‌های قانونی است.

بر اساس گزارش کمیته اجرایی رجیستری، این مشکل ناشی از عدم اتصال سامانه گمرکی گوشی مسافری به سامانه ناجا و بررسی نشدن اصالت پاسپورت‌ها و صحت سنجی ورود و خروج ها به کشور اعلام شد.

مجریان طرح رجیستری اعلام کردند:

مرجع صدور پاسپورت در کشور ناجا است و بدون اتصال سامانه گمرکی گوشی مسافری به سامانه ناجا، راهی برای تشخیص اصالت شماره پاسپورت اعلامی یا در سفر بودن یا نبودن صاحب پاسپورت وجود ندارد. البته نیروی انتظامی وعده داده این مشکل را ظرف یک هفته حل کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات