محدودیت ثبت گوشی مسافری از یک مرداد اعمال شده است

دوشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
کمیته‌ی اطلاع‌رسانی طرح رجیستری اعلام کرد که از ابتدای مرداد، محدودیت‌های لازم برای واردکنندگان گوشی‌های مسافری صورت گرفته است.
تبلیغات

پس از انتشار اخباری پیرامون رجیستری گوشی‌های هوشمند در خارج از کشور، کارشناسان سامانه‌ی همتا وارد عمل شدند و با بررسی موضوع، گزارشی را منتشر کرده‌اند. براساس گزارش کمیته‌ی اطلاع‌رسانی طرح رجیستری، آن دسته از افرادی که به‌دنبال قاچاق گوشی به داخل کشور بوده‌اند، ابتدا گوشی‌ها را با استفاده از سامانه‌ی ثبت گوشی مسافری و با عنوان «گوشی مسافری» ثبت کرده و برای هرکدام از گوشی‌ها، یک کد فعال‌سازی دریافت کرده‌اند؛ در ادامه کد فعال‌سازی را با برچسب و تحت عنوان «کد رجیستری» روی جعبه‌ی گوشی نصب کرده و گوشی‌ها را به‌صورت غیرقانونی و قاچاقی وارد بازار کشور کرده‌اند.

گزارش‌ها حکایت از آن دارند که گوشی‌های واردشده، طی چند روز اخیر با عنوان «رجیستر آن‌ور آبی» به فروش رسیده؛ البته فرآیند ثبت گوشی‌ها دقیقا مشابه فرآیند ثبت گوشی‌های مسافری بوده و عوارض گمرکی آن‌ها به‌صورت کامل دریافت شده است؛ بنابراین کمیته‌ی اطلاع‌رسانی طرح رجیستری ادعا می‌کند که رجیستری به‌ هیچ عنوان دور زده نشده و به عبارت بهتر، هیچ اقدام خاصی برای رجیستر کردن گوشی‌ها در آن طرف مرزهای کشور صورت نگرفته است.

کمیته‌ی اطلاع‌رسانی طرح رجیستری در خصوص توانایی هر شخص برای ثبت ۱۰۰۰ دستگاه گوشی هوشمند با یک کد ملی، گزارش می‌کند که از ابتدای مردادماه، محدودیت‌های لازم در خصوص ثبت گوشی‌های مسافری در سامانه‌ی همتا پیاده شده است.

در هر صورت، آنچه از گزارش کمیته‌ی اطلاع‌رسانی طرح رجیستری برمی‌آید، سهولت واردات غیرقانونی و فروش گوشی‌های هوشمند در داخل کشور با سوءاستفاده از خلاءهای قانونی و معافیت‌های گمرکی است؛ موضوعی که به‌تنهایی نقش تعیین‌کننده‌ای در ملتهب ساختن بازار گوشی‌های هوشمند ایفا می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات