احتمال سهمیه بندی سوخت در ونزوئلا

یک‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
دولت ونزوئلا سرشماری مالکان خودرو را آغاز کرده است؛ کارشناسان معتقدند اقدام بعدی، احتمالاً سهمیه‌بندی سوخت در این کشور است.
تبلیغات

دولت ونزوئلا اعلام کرد که سرشماری مالکان خودرو آغاز شده است تا اقدامات بعدی برای کنترل مصرف سوخت در این کشور و احتمالاً سهمیه‌بندی انجام گیرد. با گذشت ۵ سال رکود اقتصای شدید در ونزوئلا، در حال حاضر کمبود سوخت در این کشور بر کسی پوشیده نیست. نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا رسماً اعلام کرد که سرشماری مالکان خودرو اولین اقدام عملیاتی جهت پید کردن راه‌حلی جامع برای مشکل سوخت در این کشور است. در کنار این اقدام، یکی از مقامات رسمی دولت پیشنهاد افزایش قیمت سوخت را داده است.

نیکلاس مادورو

در حال حاضر دولت ونزوئلا معتقد بوده که یارانه‌ی سوخت بالا است؛ درواقع ارزان‌ترین بنزین جهان در ونزوئلا فروخته می‌شود. بر اساس آمارهای موجود، ونزوئلا، ایران و سودان کشورهایی هستند که قیمت بنزین آن‌ها بر اساس دلار از دیگر کشورها ارزان‌تر است. به‌طور دقیق‌تر، هر لیتر بنزین در ونزوئلا معادل ۰.۰۱ دلار یا یک سنت بوده اما باید توجه داشت که این مقدار، حدود ۱۷۲۵ بولیوار ونزوئلا است؛ هر یک دلار آمریکا برابر حدود ۱۷۲۴۵۸ بولیوار است. هنوز جزئیات بیشتر برنامه‌های دولت ونزوئلا در این رابطه مشخص نشده است، اما سرشماری مالکان خودرو می‌تواند آغاز سهمیه‌بندی بنزین در این کشور باشد. یک راننده‌ تاکسی ۴۵ ساله که ۶ ساعت در صف ثبت‌نام این سرشماری منتظر مانده بود، گفت:

نگران این هستم که در صورت سرشماری نشدن، بنزین به من فروخته نشود؛ بخاطر همین برای ثبت نام آمده‌ام.
ونزوئلا

بسیاری از مردم ونزوئلا امیدوار هستند که با ثبت نام در طرح دولت، بنزین ارزان‌تری به‌دست آورند. در مقابل بسیاری از رانندگان کامیون جاده‌های کارکاس، پایتخت ونزوئلا را مسدود کردند تا از ثبت نام دیگران جلوگیری شود. رانندگان کامیون معتقد هستند که سرشماری راه‌حل کمبود سوخت در این کشور نیست. در شرایط کمبود سوخت، بسیاری از اتوبوس‌های شهری غیرقابل استفاده شده‌اند و اقشار کم درآمد برای حمل و نقل از کامیون‌های با تریلر سطح صاف استفاده می‌کنند. مدیر اتحادیه‌ی کارگران حمل و نقل ونزوئلا در مورد شرایط موجود گفت:

به ما تایر و روغن لازم داده نشده است. مشکلات صنف حمل و نقل با سرشماری مالکان خودرو حل نمی‌شود.
ونزوئلا

مالکان خودرو در سرشماری دولتی باید از «کارت ملی» برای ثبت مشخصات خودرو و مصرف سوخت خود به‌صورت اینترنتی استفاده کنند. پس از ثبت نام اینترنتی، هر شخص باید با کارت ملی به محل تعیین شده مراجعه کند تا با بررسی مدارک، سرشماری به‌صورت کامل انجام شود. افرادی که کارت ملی دریافت نکرده‌اند، نمی‌توانند در این سرشماری شرکت داشته باشند. سیاست‌مداران مخالف مادورو معتقد هستند، پس از دریافت نکردن کارت ملی مخالفان دولت، استفاده از این کارت برای پخش غذا و کمک هزینه‌های دیگر افزایش پیدا کرده است.

 یکی از این مخالفان در حساب توئیتری خود نوشت:

ونزوئلا را نابود کردند. شرکت PDVSA (شرکت ملی بنزین) را از بین بردند و حالا با استفاده از کارت ملی، به‌دنبال سهمیه‌بندی سوخت در کشوری هستند که بزرگ‌ترین ذخایر نفتی نیم‌کره‌ی غربی زمین را دارد. پاسخ ما به این اخاذی، منفی است.

به‌نظر می‌رسد شرایطی که مردم ونزوئلا در آستانه‌ی آن هستند، سال‌ها پیش در ایران اتفاق افتاده باشد. از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۴، فروش سوخت در ایران سهمیه‌بندی شد. آیا سهمیه‌بندی سوخت در کشورهایی که ذخایر نفتی قابل توجه دارند، راه‌گشا خواهد بود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات