کرین 980؛ نخستین تراشه مجتمع هفت نانومتری دنیا معرفی شد

جمعه ۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳
مطالعه 5 دقیقه
هواوی دقایقی پیش، تراشه‌ی کرین ۹۸۰ را با لیتوگرافی هفت نانومتر در نمایشگاه ایفا معرفی کرد.
تبلیغات

هواوی لحظاتی پیش طی کنفرانس مطبوعاتی خود که در نمایشگاه IFA 2018 برگزار شد، نخستین تراشه‌ی مجتمع هفت نانومتری دنیا را برای استفاده در دستگاه‌های موبایل معرفی کرد. کرین ۹۸۰ نخستین تراشه‌ی موبایل با هسته‌های پردازشی Cortex A76 نیز به حساب می‌آید.

ریچارد یو، مدیرعامل گروه محصولات تجاری هواوی در جریان رونمایی از کرین ۹۸۰، این تراشه را قدرتمندترین و هوشمندترین پردازنده‌ی موبایل دنیا معرفی کرد که به ادعای یو، حاصل فرآیند توسعه‌ای سه ساله بوده است. Kirin 980‌ مجموعه‌ای از نخستین‌ها را در دنیای رایانش موبایل در بطن خود دارد.

کرین ۹۸۰ / Kirin 980

پردازنده‌ی جدید هواوی نخستین تراشه‌ی مجتمع دنیا با لیتوگرافی هفت نانومتری، پردازنده‌ی مرکزی مبتنی بر Cortex - A76، واحد پردازش عصبی دوگانه، واحد پردازش گرافیکی Mali - G76 آرم، مودمی با پشتیبانی از ال‌تی‌ایی Cat.21 و سرعت اتصال ۱.۴ گیگابیت‌برثانیه در کنار پشتیبانی از ماژول رم LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز محسوب می‌شود.

در کنار موارد یادشده، کرین ۹۸۰ از ساختار کلاستر جدید شرکت آرم موسوم به DynamIQ CPU بهره می‌گیرد و از ترکیب چهار هسته‌ی Cortex A76 در کنار چهار هسته‌ی Cortex A55 استفاده می‌کند. تراشه‌ی جدید هواوی هسته‌های قدرتمند A76 را در قالب دو گروه با ولتاژ و فرکانس متفاوت به‌کار خواهد گرفت.

ساختار پردازنده مرکزی در کرین ۹۸۰

برخلاف فرکانس هدف ۳ گیگاهرتزی آرم برای هسته‌های Cortex - A76، هواوی برای بهینه‌سازی مصرف انرژی، قدرتمندترین زوج از هسته‌های یادشده را روی فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز تنظیم کرده است؛ با این حال به‌لطف ریزمعماری جدید آرم برای هسته‌های A76 کماکان شاهد بهبود قابل توجه در عملکرد کرین ۹۸۰ نسبت به گذشته خواهیم بود.

زوج دوم هسته‌های Cortex - A76 در تراشه‌ی جدید هواوی روی فرکانس ۱.۹۲ گیگاهرتز تنظیم شده‌اند و از آنجا که این هسته‌ها نسبت به دو نمونه‌ی دیگر، با فرکانس و ولتاژ مستقلی عمل خواهند کرد، می‌توان انتظار مصرف بهینه‌تر انرژی در عملیات چند نخی را از کرین ۹۸۰ داشت.

مشخصات فنی تراشه‌های بالارده‌ی HiSilicon

مشخصات / تراشه

کرین ۹۸۰

کرین ۹۷۰

کرین ۹۶۰

CPU

۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۲.۶ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی A76 با فرکانس ۱.۹۲ گیگاهرتز

۵۱۲ کیلوبایت کش L2

۴ هسته‌ی A55 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز، ۱۲۸ کیلوبایت کش L2

۴ مگابایت DSU L3

۴ هسته‌ی A73 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A53 با فرکانس ۱.۸۴ گیگاهرتز

۲ مگابایت کش L2

۴ هسته‌ی A73 با فرکانس ۲.۳۶ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی A53 با فرکانس ۱.۸۴ گیگاهرتز

۲ مگابایت کش L2

GPU

ARM Mali-G76MP10

با فرکانس ۷۲۰ مگاهرتز

ARM Mali-G72MP12

با فرکانس ۷۴۶ مگاهرتز

ARM Mali-G71MP8

با فرکانس ۱۰۳۷ مگاهرتز

حافظه‌ی رم

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز

۳۴.۱ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۳۳ مگاهرتز

۲۹.۹ گیگابایت‌برثانیه

۴ کانال ۱۶ بیتی LPDDR4X با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز

۲۹.۹ گیگابایت‌برثانیه

رابط حافظه‌ی ذخیره‌سازی

UFS 2.1

UFS 2.1

UFS 2.1

پردازنده‌ی سیگنال تصویر

ISP دوگانه‌ی جدید با افزایش ۴۶ درصدی سرعت

ISP‌ دوگانه‌ی ۱۴ بیتی

ISP‌ دوگانه‌ی ۱۴ بیتی

مودم

Cat. 21/18

دانلود ۱۴۰۰ مگابیت‌برثانیه، آپلود ۲۰۰ مگابیت‌برثانیه

Cat. 18/13

دانلود ۱۲۰۰ مگابیت‌برثانیه، آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

Cat. 12/13

دانلود ۶۰۰ مگابیت‌برثانیه، آپلود ۱۵۰ مگابیت‌برثانیه

هاب سنسور

i8

i7

i6

NPU

دوگانه با بیش از دو برابر بهبود عملکرد

تکی

خیر

لیتوگرافی

هفت نانومتری TSMC

۱۰ نانومتری TSMC

۱۶ نانومتری TSMC FFC

در نهایت چهار هسته‌ی Cortex - A55 با فرکانسی بالغ بر ۱.۸ گیگاهرتز وظیفه‌ی اجرای پردازش‌های عادی را برعهده خواهند داشت. علاوه‌بر موارد یادشده، هواوی فناوری جدیدی موسوم به Flex-Scheduling را جهت تخصیص مناسب هسته‌ها برای تسک‌های مختلف توسعه داده است تا بدین ترتیب عملکرد پردازنده بیش از پیش بهینه شود.

همان‌طور که اشاره کردیم، وظیفه‌ی پردازش‌های گرافیکی برعهده‌ی واحد Mali-G76 قرار دارد که نسبت به نمونه‌ی به‌کاررفته در تراشه‌ی کرین ۹۷۰، نزدیک به ۴۶ درصد بهبود در عملکرد و ۱۷۸ درصد مصرف انرژی بهینه‌تر را به ارمغان می‌آورد. واحد پردازش گرافیکی Mali - G76 با تشخیص اجرای یک بازی سنگین، فرکانس کاری خود را برای ارائه‌ی عملکردی بهتر، افزایش می‌دهد. آمارهای هواوی نشان می‌دهد که کرین ۹۸۰ در اجرای بازی‌ها ۲۲ درصد عملکرد بهتر و ۳۲ درصد مصرف انرژی پایین‌تری نسبت به اسنپدراگون ۸۴۵ دارد.

هواوی مدعی است که CPU در کرین ۹۸۰ به‌لطف هسته‌های Cortex-A76 بالغ بر ۷۵ درصد در زمینه‌ی عملکرد و ۵۸ درصد در زمینه‌ی بهینگی مصرف انرژی، بهتر از پردازنده‌ی مرکزی به‌کاررفته در کرین ۹۷۰ عمل می‌کند. به گفته‌ی چینی‌ها پردازنده‌ی مرکزی کرین ۹۸۰ نسبت به نمونه‌ی به‌کاررفته در اسنپدراگون ۸۴۵ نیز به‌لحاظ عملکرد و بهینگی مصرف انرژی، به‌ترتیب برتری ۳۷ و ۳۲ درصدی دارد.

بهبود عملکرد کرین ۹۸۰

NPU‌ دوگانه‌ی به‌کاررفته در کرین ۹۸۰ که چینی‌ها از آن با‌ عنوان Dual-Brain Power یاد می‌کنند، ۱۲۰ درصد بهتر از واحد NPU کرین ۹۷۰ عمل می‌‌کند و می‌تواند در هر دقیقه ۴۵۰۰ تصویر را شناسایی کند. چینی‌ها مدعی هستند که برای توسعه‌ی Kirin 980، حدود ۶.۹ میلیارد ترانزیستور را درون قالبی به‌ ابعاد یک سانتی‌متر مربع جای داده‌اند؛ بنابراین تعداد ترانزیستورهای این تراشه، ۱.۶ برابر نسل گذشته است.

چینی‌ها مودم ال‌تی‌ایی Cat 21 با سرعت ۱.۴ گیگابیت‌برثانیه‌ای را درون تراشه‌ی کرین ۹۸۰ جای داده‌اند، ضمن اینکه سرعت اتصال وا‌ی‌فای در این پردازنده در بیش‌ترین حالت به ۱۷۳۲ مگابیت‌برثانیه می‌رسد. پردازنده‌ی سیگنال تصویر در کرین ۹۸۰ در زمینه‌ی ظرفیت پذیرش دیتا بهبودی ۴۶ درصدی را نشان می‌دهد و قابایت‌هایی نظیر بازتولید رنگ‌های HDR و کاهش نویز Multi-Pass‌ را در بطن خود دارد.

حال باید تا ماه اکتبر و رونمایی از هواوی میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو برای دیدن عملکرد کرین ۹۸۰ در دنیای واقعی به انتظار بنشینیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات