موج بعدی پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی ۷ نانومتری AMD توسط TSMC تولید خواهند شد

چهارشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تولید محصولات ۷ نانومتری AMD از جمله پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی این شرکت از این پس به‌جای گلوبال فاندریز برعهده‌ی TSMC خواهد بود.
تبلیغات

AMD اعلام کرده است که از این پس به‌جای همکاری با گلوبال فاندریز، شریک قدیمی خود که در حال تغییر راهبردش است، پردازنده‌های ۷ نانومتری خود را با همکاری شرکت صنایع نیمه‌هادی تایوان (TSMC) تولید خواهد کرد. محصولات ۷ نانومتری AMD شامل هسته‌ی پردازنده‌ی مرکزی Zen 2 و معماری پردازنده‌ی گرافیکی Navi می‌شود. این محصولات در راهبرد این شرکت برای نزدیک شدن به اینتل و انویدیا در بخش مراکز داده، حیاتی محسوب می‌شوند.

AMD در ادامه افزوده که در حال حاضر برای تولید محصولات ۷ نانومتری از جمله نخستین پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) ۷ نانومتری خود و عرضه‌ی آن در سال جاری و نخستین پردازنده‌ی مرکزی (CPU) سرور ۷ نانومتری برای عرضه در سال ۲۰۱۹، مشغول همکاری با TSMC است. در مجموع، AMD تلاش‌های خود برای ساخت محصولات ۷ نانومتری را معطوف به همکاری با TSMC خواهد کرد و از گلوبال فاندریز برای تولید فناوری‌های ۱۴ و ۱۲ نانومتری بهره خواهد گرفت. گلوبال فاندریز هم‌اکنون نسل فعلی پردازنده‌های EPYC، رایزن و رادئونِ AMD را تولید می‌کند. تمام این محصولات بازخوردهای خوبی را در بازار به‌دست آورده‌اند.

گلوبال فاندریز به‌تازگی اعلام کرد که برنامه‌ی خود برای تولید محصولات ۷ نانومتری را برای مدتی نامعین متوقف و تمرکزش را به مناسب‌سازی بیشتر پلتفرم ۱۴ و ۱۲ نانومتری‌اش برای بازارهای با رشد بالا معطوف خواهد کرد. علاوه بر این، AMD اعلام کرده که با توجه به همکاری خود با TSMC برای ساخت محصولات ۷ نانومتری، بر سر توافقی جدید برای تامین قرص سیلیکونی، در حال مذاکره با گلوبال فاندریز است.

AMD در خبری جداگانه، نام سعید مشکلانی، مدیر کل سابق امور مشتریان خود را عنوان نائب رئیس ارشد و مدیر کل جدید گروه محاسبات مشتری اعلام کرده است. جیم اندرسون که عهده‌دار سابق این مقام بود، AMD را به مقصد Lattice Semiconductor ترک می‌کند و مدیرعاملی این شرکت را برعهده می‌گیرد. مشکلانی که به‌عنوان یکی مدیران ایرانی شاغل در سیلیکن ولی شناخته می‌شود، تا سال ۲۰۱۲ رهبری واحد کسب‌وکار نیمه‌سفارشی AMD را بر دوش داشت و پس از آن هدایت بخش مهندسی پلتفرم و محصولات این شرکت را برعهده گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات