۵ مورد از تاثیرات امواج شدید گرما

یک‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
یکی از پیامدهای تغییرات اقلیمی، موج‌های گرمای شدید است که می‌توانند تاثیرات چشمگیری روی بسیاری از جنبه‌های زندگی ما داشته باشند.
تبلیغات

تابستان امسال باز هم شاهد، جابه‌جا شدن رکورد دمای هوا در سراسر جهان بودیم. هفته گذشته شاهد رکورد دمایی در نیمکره شمالی بودیم و شهرهایی مانند شیکاگو، پاریس و دهلی نو در دهه گذشته شاهد امواج گرمای تاریخی بوده‌اند. تغییرات اقلیمی نه تنها با خود تابستان‌های گرم‌تری به همراه آورده‌اند، بلکه موج‌های شدید و مکرر گرما را نیز به همراه داشته‌اند. به گفته‌ی پژوهشگران، با روند فعلی تغییرات اقلیمی، شدت گرما تا پایان قرن حاضر می‌تواند از میزان تحمل انسان فراتر رود.

با وجودی که پیش‌بینی می‌شود، شدیدترین رویدادهای موج گرما در دهه‌های آینده رخ دهد، اما افزایش مدت دوره‌های گرما و رطوبت همین حالا هم تاثیرات چشمگیری روی بسیاری از جنبه‌های زندگی ما گذاشته‌اند.

۱. آسیب به زیر ساخت‌ها

 آسیب به زیر ساخت‌ها

پس از افزایش دما از یک حد خاص، موادی مانند فولاد می‌توانند شروع به منبسط شدن کنند. تابستان امسال، پس از گرمای شدید در شیکاگو که طی ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه بود، آتش‌نشانان مجبور شدند روی یک پل فولادی در شیکاگو آب سرد بپاشند تا همچنان برای عبور قایق‌ها باز بماند. در واقع، لولاهای پل به دلیل قرار گرفتن زیاد در معرض دمای بالای ۳۷ درجه سانتی‌گرادی منبسط شده و گیر کرده بودند. سال ۲۰۱۲ هم با افزایش دمای هوا در ایلینوی، خطوط راه‌آهن تغییر شکل دادند و موجب شدند که یک قطار باربری از ریل خارج شود. در موج گرمای آریزونا در سال ۲۰۱۷ نیز مردم محلی عکس‌هایی از چیزهای مختلفی گرفتند که ادعا می‌کردند، تحت تاثیر گرمای شدید قرار گرفته‌اند، از جمله ذوب شدن تابلوهای علائم خیابانی و سطل‌های زباله‌ها.

۲. هواپیماها دیگر نمی‌توانند از باند پرواز بلند شوند

 هواپیماها دیگر نمی‌توانند بلند شوند

در سال ۲۰۱۷، دمای هوا در شهرهایی مانند فینیکس، آریزونا به بیش از ۴۸ درجه سانتی‌گراد رسید و موجب لغو پروازها شد. در دمای بالا، هواپیماها باید سریع‌تر حرکت کنند تا بتوانند از زمین بلند شوند. بنابراین نیاز به باندهای پرواز طولانی‌تری است تا زمان کافی برای برخاستن هواپیما از باند فراهم شود. در نتیجه در بسیاری از فرودگاه‌ها با تایید حداکثر دمای هوا، پروازها به‌دلایل ایمنی لغو می‌شوند.

شدت گرما تا پایان قرن حاضر می‌تواند از میزان تحمل انسان فراتر رود

این حداکثر دمای هوا، معمولا دمای بالاتر از ۴۷ درجه ‌سانتی‌گراد است. در موردی بی‌سابقه در سال ۲۰۱۲ در واشنگتن دی‌سی، زمانی که درجه حرارت به ۳۷ درجه سانتی‌گراد رسید، چرخ‌های هواپیما در آسفالت شدیدا داغ باند پرواز فرودگاه گیر کردند و موجب تاخیر چند ساعتی پرواز شدند.

۳. آسفالت داغ می‌تواند برای انسان‌‌ها و حیوانات خطرناک باشد

آسفالت داغ می‌تواند برای انسان‌‌ها و حیوانات خطرناک باشد

دمای آسفالت می‌تواند در طول موج گرما تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از دمای محیط باشد و به‌همین جهت، به‌اندازه‌ای داغ است که در صورت تماس مستقیم، صورت و بدن فرد را بسوزاند. تابستان امسال، آسفالت بزرگراه یوم که شهرهای سیدنی و ملبورن در استرالیا را به هم وصل می‌کند، با رسیدن دمای هوا به بیش از ۴۷٫۳ درجه سانتی‌گراد، ذوب شد.

۴. گرمای شدید سلامتی فرد را تهدید می‌کند

۴. گرمای شدید سلامتی فرد را تهدید می‌کند

قرار گرفتن زیاد در معرض گرمای شدید، معمولا با کم شدن آب بدن، عرق زیاد و گرفتگی عضلانی شروع می‌شود. اگر به این موضوع توجه نکنید، این علائم ممکن است به گرمازدگی منجر شوند که شامل سرگیجه، سردرد و غش یا سکته گرما است. سکته گرما یا شوک ناشی از گرما، معمولا موجب کاسته شدن از فعالیت غدد غرق و عدم تنظیم دمای بدن می‌شود که دمای بدن را به بیش از ۳۹ درجه سانتی‌گراد افزایش می‌دهد و در نهایت به تب یا بیهوشی ختم می‌شود. افراد بالای ۶۵ سال، کودکان و تمام کسانی که دارای بیماری‌های خاص هستند یا باید در خارج از منزل کار کنند، بیشتر در معرض خطر هستند.

شدیدترین رویدادهای موج گرما در دهه‌های آینده رخ می‌دهند

بر اساس گزارش مرکز مدیریت و پیشگیری بیماری ایالات متحده آمریکا، سالانه بیش از ۶۰۰ نفر در این کشور بر اثر قرار گرفتن در معرض گرمای شدید، جان می‌سپارند. همچنین گزارش شده است که میزان مراجعه به فوریت‌های پزشکی و اورژانس‌ها در نواحی با امواج گرمای طولانی‌مدت به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. مورد دیگر اینکه، حتی گزارش‌های زیادی از افزایش مراجعه بیماران به‌دلیل مشکلات کلیوی در زمان گرمای شدید در دست است. البته هنوز ارتباط گرمای شدید به مشکلات کلیوی مشخص نیست.

شواهدی وجود دارد که دمای بالا باعث اختلال در خواب می‌شود. علاوه براین، گرما حتی می‌تواند موجب کُند شدن عملکرد مغز نیز شود. در واقع گفته می‌شود که مغز انسان نسبت به ناهنجاری‌های دمایی، حساس است. اما هنوز بسیاری از اثرات بلند مدت گرما بر سلامت به‌طور کامل شناخته‌ نشده‌اند.

۵. گرما به گیاهان و محصولات کشاورزی آسیب می‌رساند

۵. گرما به گیاهان و محصولات کشاورزی آسیب می‌رساند

جای تعجب نیست که گیاهان هم در گرمای شدید به مانند ما آسیب ببینند. محصولات کشاورزی حساس به‌گرمایی با مصرف گسترده مانند ذرت، سویا و گندم به‌احتمال زیاد در بین آسیب‌پذیرترین گیاهان هستند. امواج گرمای گذشته، مانند موج گرمای بی‌سابقه‌ای که در سال ۲۰۰۳ در اروپا به وقوع پیوست، تولید محصولات  کشاورزی مانند ذرت و انواع میوه‌جات را کشورهای فرانسه و ایتالیا به میزان ۳۰ درصد کاهش دادند.

برای مقابله با گرما چه‌کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

تغییرات اقلیمی خطرات زیادی برای سلامت ما دارند. در حالی که مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی در مقیاس وسیع رخ می‌دهند و به نظر مهار نشدنی می‌رسند، اما هنوز هم کارهایی کوچکی هستند که می‌توانیم برای مقابله با آن انجام دهیم.

سعی کنید در مواجه با گرمای شدید، مایعات و خصوصا آب زیادی بنوشید. از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرما جدا خورداری کنید و سعی کنید تا جای ممکن در اتاق‌ها و محیط‌هایی با سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه مطبوع هوا بمانید. علاوه بر این، از استفاده از لوازمی که تولید گرما می‌کنند مانند اجاق گاز یا خشک‌کن لباس در گرم‌ترین بخش روز بپرهیزید و سعی کنید که گیاهان خود را در اوایل صبح، یعنی قبل از اینکه گرما به بدترین حالت خود برسد، آبیاری کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات